• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • RebeckaS
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 20:19:45 följande:
    Öhhh va?? Det är väl en mega ansvarsfull människa om han riskerar att förlora sina barn då istället skaffar fram en snabb lösning som då farmor istället för att få sina barn flyttade 8 mil!!! Hur fan tänker du egentligen?

Farmor är väl kapabel att säga nej om hon inte vill. Pinsamt att fråga? Ja då har du knappast någon bra relation till din mamma iallfall.
    En ansvarsfull person skulle säga upp sig från sitt nattjobb lämpligtvis och satsa fullt på barnen

Jag har en bra relation till min mamma men hon agerar inte barnvakt här hemma utan vi har underbara nanny´s till sådant ifall vi vill ha lite egentid.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 20:17:00 följande:

Fast man säger inte upp sig från ett fast jobb bara sådär för att plugga eller vad som helst. Allra helst inte när mamman saknar både utbildning och jobb. Ja barnen går först men att barnen ska ha kläder mat och någonstans att bo går före.

Finns väl ingen anledning att säga upp sig. Få arbetsgivare säger nej till tjänstledighet för studier. Nu låser de ju fast sig i att mannen försörjer och ts tar det praktiska ansvaret. Tror att det blir bäst om båda kan göra både och...
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 20:22:14 följande:

Men han kanske är sådan för att han är sårad, han kanske inte var så tidigare? En del reagerar ju så vid en separation...Kanske svårt att greppa för ts? Hon har ju dessutom förväntningarna på honom att de ska ha 50/50 boende, men det drar ut på tiden...Ibland kan det löna sig att offra lite tid på samarbetssamtal för att lägga grunden för lite mer förståelse för varandra. Med två små barn kommer man onekligen att behöva ha en del med varandra att göra och de flesta barn mår trots allt bäst av att föräldrarna kan prata på ett normalt sätt med varandra...

Hon skriver ju att han var likadan när dom var tillsammans, står ju i trådstarten, så nej detta är nog snarare hur han är som person. Han kommer aldrig förändras så hon får finna sig i det eftersom hon valde att skaffa barn med honom.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 20:17:00 följande:

Fast man säger inte upp sig från ett fast jobb bara sådär för att plugga eller vad som helst. Allra helst inte när mamman saknar både utbildning och jobb. Ja barnen går först men att barnen ska ha kläder mat och någonstans att bo går före.

Samtidigt så fördöms ts fullständigt för att HON prioriterar försörjning framför barnen...går ju inte riktigt ihop här...
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 20:27:29 följande:

Hon skriver ju att han var likadan när dom var tillsammans, står ju i trådstarten, så nej detta är nog snarare hur han är som person. Han kommer aldrig förändras så hon får finna sig i det eftersom hon valde att skaffa barn med honom.

Sant...
  • Anonym (sluta)
    RebeckaS skrev 2016-04-09 20:25:33 följande:

En ansvarsfull person skulle säga upp sig från sitt nattjobb lämpligtvis och satsa fullt på barnen

Jag har en bra relation till min mamma men hon agerar inte barnvakt här hemma utan vi har underbara nanny´s till sådant ifall vi vill ha lite egentid.

En ansvarsfull mamma skulle skaffat utbildning och fast jobb innan hon skaffade barn och skulle inte ens tänka tanken på att flytta 8 mil ifrån barnens pappa.

Så var det något mer du ville eller?
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 20:29:35 följande:

En ansvarsfull mamma skulle skaffat utbildning och fast jobb innan hon skaffade barn och skulle inte ens tänka tanken på att flytta 8 mil ifrån barnens pappa.

Går ju faktiskt att skaffa det efter barnen också!
  • Nenne666
    RebeckaS skrev 2016-04-09 20:25:33 följande:

Okej, men du kan inte använda din utgångspunkt som en mall, det är väl inte supersvårt att förstå? För det första, alla har inte råd att säga upp sig och för det andra, alla har inte råd till en nanny. Jag tror faktiskt inte ts familj är i den positionen iaf. Om du försöker utgå ifrån dom och inte ifrån dig själv så slipper vi kanske hälften av missuppfattningarna.
  • RebeckaS
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 20:29:35 följande:

Har inte heller sagt att mamman i detta fallet verkade vara en ansvarsfull person.
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 20:31:09 följande:
    Går ju faktiskt att skaffa det efter barnen också!
    Men hon har ju haft hur lång tid på sig som helst, minst ett år - faktiskt!
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?