• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 15:26:38 följande:

Jag refererade till detta inlägg. Tagga ner människa!

Jag såg mycket tydligt vad du "referarade" till och var i det inlägget har jag skrivit att han har dom varannan vecka? Ingenstans. Så åter igen LÄS tråden eller skit i att kommentera.
  • Anonym (sluta)
    Anonym (M) skrev 2016-04-09 15:27:24 följande:

[quote=76518043][quote-nick]Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 15:05

Han är inte skyldig att ringa, hälsa på eller fråga om dom. Det bedömmer inte om han är en bra pappa eller inte och HUR SOM bestämmer inte du det

Nej han är visserligen inte SKYLDIG men är man engagerad förälder gör man ju det. Vi är inte speciellt mkt det är mååååånga dagar mellan utan pappa... Borde ligga i hans intresse att höra av sig faktiskt.... Att prata en stund i telefonen oavsett ålder på barnen är inte mkt begärt av en förälder[/quote]

Jaså? Bestämmer vem? Vem är DU att bestämma vad en engagerad förälder är? Gå du till domstol och säg så "nä men jag valde att flytta med barnen för att pappan ringer inte!" Så ska du se vem som vinner den tvisten...du lär se ut som ett få.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 15:05:51 följande:

Men snälla du. Jag blir fan irriterad. Är du 15 eller?

Han är inte skyldig att ringa, hälsa på eller fråga om dom. Det bedömmer inte om han är en bra pappa eller inte och HUR SOM bestämmer inte du det.

Det är du som vill flytta, det kan du inte göra om han inte går med på det. Hur jävla mycket du än vill eller tjatar. Det är inte DINA barn. Det är ERA barn. Du bestämmer ingeting själv, ni bestämmer tillsammans. Så ska du flytta så är det inte han som ska anpassa sig och flytta efter utan DU får nöja dig med att ha barnen varannan helg. Det är ju du själv som valt att ställa till det och flytta. Det finns lagar att följa och INGENSTANS står det att en mamma har mer rätt till sina barn än en pappa bara för att hon är bitter och arg.

Så skärp dig, du tänker inte på barnens bästa och fortsätter du såhär hoppas jag han stämmer dig och får ensam vårdnad! Väx upp.

Det där stämmer inte riktigt, boendeföräldern har lite mer att säga till om - det är ju ganska självklart. Nu verkar ju ts positiv till ett 50/50 boende vad jag förstår. Det är väl mer att mannen ska få ändan ur vagnen...Det är ju så klart frustrerande att få dra hela vardagen med barnen p.g.a. den andres arbetstider och då är det lätt att bli lite bitter och känna sig frustrerad...
  • Anonym (?)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 15:34:57 följande:
    Det där stämmer inte riktigt, boendeföräldern har lite mer att säga till om - det är ju ganska självklart. Nu verkar ju ts positiv till ett 50/50 boende vad jag förstår. Det är väl mer att mannen ska få ändan ur vagnen...Det är ju så klart frustrerande att få dra hela vardagen med barnen p.g.a. den andres arbetstider och då är det lätt att bli lite bitter och känna sig frustrerad...
    Det är bara 1 år sen dom separerade o att hitta ett nytt jobb på dagtid är inte så lätt , han jobbar ju på att fixa detta
  • Anonym (Didi)
    Anonym (?) skrev 2016-04-09 15:36:36 följande:

Det är bara 1 år sen dom separerade o att hitta ett nytt jobb på dagtid är inte så lätt , han jobbar ju på att fixa detta

Jo....men det spelar ju faktiskt ingen roll vad anledningen är till att han inte kan ha barnen....Faktum kvarstår att ts är helt hänvisad till att anpassa sig till hans arbetssituation och det är ganska tärande...De flesta chefer brukar vara samarbetsvilliga när det gäller byte av schema/arbetstider i dylika situationer...Det är svårt att dela lika på bestämmanderätten när man står ensam med hela ansvarsbiten...
  • Anonym (M)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 15:32:08 följande:

Nej han är visserligen inte SKYLDIG men är man engagerad förälder gör man ju det. Vi är inte speciellt mkt det är mååååånga dagar mellan utan pappa... Borde ligga i hans intresse att höra av sig faktiskt.... Att prata en stund i telefonen oavsett ålder på barnen är inte mkt begärt av en förälder

Jaså? Bestämmer vem? Vem är DU att bestämma vad en engagerad förälder är? Gå du till domstol och säg så "nä men jag valde att flytta med barnen för att pappan ringer inte!" Så ska du se vem som vinner den tvisten...du lär se ut som ett få.[/quote]

Nej nu föreslår ju inte jag att hon faktiskt ska ta barnen och flytta ifall det är långt, är det tillräckligt nära för att umgänge ändå ska gå bra säg max 5 mil tycker jag gott mannen kan säga ja... Jag tycker att så länge bägge föräldrarna är vettiga och bra föräldrar så har barnen rätt till bägge...

Men däremot finns det många som mer eller mindre struntar i barnen och har dom VH lite som ett måste men som sedan vill straffa den andra föräldern och därför kräver att dom bor kvar tex. Gör man det för att man genuint vill vara nära sina barn fine... Men ja jag tycker att är man engagerad så låter man det inte gå 2 veckor utan minsta livstecken.... Det är MIN åsikt du får tycka precis vad du vill..
  • Anonym (Arg mamma)

För att förtydliga - Jag har tyvärr ingen utbildning att luta mig på, har jobbat timmar tidigare på ett äldreboende och det har inte alltid varit det lättaste att få ihop pengar till en månad. Jag har fått förlita mig på underhållsbidraget vissa månader.

Detta jobbet ligger ca. 8 mil bort, så det är ju inte som att de inte kan träffas alls. Det är förvisso ingen säkerhet att det leder till ett fast jobb men chanserna är lite större om jag gör bra ifrån mig. Detta arbetet är heltid, det vill säga en otroligt stor ekonomisk trygghet för mig.

Visst, han kommer inte kunna ha dem varannan vecka på grund av skola, men han kommer ju att träffa dem? 

• Anonym (?)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 15:41:57 följande:
    Jo....men det spelar ju faktiskt ingen roll vad anledningen är till att han inte kan ha barnen....Faktum kvarstår att ts är helt hänvisad till att anpassa sig till hans arbetssituation och det är ganska tärande...De flesta chefer brukar vara samarbetsvilliga när det gäller byte av schema/arbetstider i dylika situationer...Det är svårt att dela lika på bestämmanderätten när man står ensam med hela ansvarsbiten...
    Kanske lite svårt när man jobbar enbart nätter
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 15:34:57 följande:

Var i lagen står det att boendeföräldern har mer stt säga till om?
  • Anonym (?)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2016-04-09 15:44:40 följande:

För att förtydliga - Jag har tyvärr ingen utbildning att luta mig på, har jobbat timmar tidigare på ett äldreboende och det har inte alltid varit det lättaste att få ihop pengar till en månad. Jag har fått förlita mig på underhållsbidraget vissa månader.

Detta jobbet ligger ca. 8 mil bort, så det är ju inte som att de inte kan träffas alls. Det är förvisso ingen säkerhet att det leder till ett fast jobb men chanserna är lite större om jag gör bra ifrån mig. Detta arbetet är heltid, det vill säga en otroligt stor ekonomisk trygghet för mig.

Visst, han kommer inte kunna ha dem varannan vecka på grund av skola, men han kommer ju att träffa dem? 

Lite ego tänk , varför ska han inte med tiden kunna få ha barnen vv när den enda som vinner på att du flyttar är du själv ?
    Barnen som säkert vill vara hos pappa vv tids nog när det funkar blir lidande o pappan blir lidande .
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?