• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 19:17:35 följande:

Och en lösning på allt det är att flytta 8 mil därifrån? Hur tänkte du där liksom?

Nej, det anser jag inte. Har man skaffat barn tillsammans så finns det inga giltiga skäl att flytta någon annanstans eftersom detta inte är i barnens intresse. Jag anser däremot inte att ts är en oduglig mamma eftersom jag förstår att hur väl man än vill sina barn, så måste det vara för jävligt att inte ha en trygg försörjning.

Jag ser bara två föräldrar som låst sig i sina positioner. Jag tror ingen av dem är olämplig, men kommunikationen verkar funka uselt! Ts behöver kunna jobba och mannen vill kunna ha barnen mer. Som jag ser det har ju alla, inklusive barnen, allt att vinna på detta. Det är barnens tillvaro det handlar om och då får man bara göra sådant man kanske inte egentligen vill....Att bråka, hota och stämma varandra i tingsrätten är inget bra alternativ!
  • Nenne666
    RebeckaS skrev 2016-04-09 19:38:32 följande:
    Pappan låter inte som en stabil människa ifall han vill ha ensam vårdnad om barnen tros att han jobbar natt, sjukt orimligt.

Finns igen logik i det, ska barnen vara ensamma hela nätter? Vem ska ta hand om dem på dagarna/eftermiddagarna och laga mat osv ifall pappan sover då?
    Va? Vem har sagt att han ska lämna barnen ensamma på nätterna? Den här tråden blir ju bara mer och mer spännande...
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 19:38:47 följande:

Nej, det anser jag inte. Har man skaffat barn tillsammans så finns det inga giltiga skäl att flytta någon annanstans eftersom detta inte är i barnens intresse. Jag anser däremot inte att ts är en oduglig mamma eftersom jag förstår att hur väl man än vill sina barn, så måste det vara för jävligt att inte ha en trygg försörjning.

Jag ser bara två föräldrar som låst sig i sina positioner. Jag tror ingen av dem är olämplig, men kommunikationen verkar funka uselt! Ts behöver kunna jobba och mannen vill kunna ha barnen mer. Som jag ser det har ju alla, inklusive barnen, allt att vinna på detta. Det är barnens tillvaro det handlar om och då får man bara göra sådant man kanske inte egentligen vill....Att bråka, hota och stämma varandra i tingsrätten är inget bra alternativ!

Och vad har TS försökt med tills nu förutom att en dag bestämma sig för att flytta 8 mil därifrån? Man kan inte en dag bara bestämma dig för att han är en usel far och nu drar jag härifrån.
  • Anonym (sluta)
    RebeckaS skrev 2016-04-09 19:38:32 följande:

Pappan låter inte som en stabil människa ifall han vill ha ensam vårdnad om barnen tros att han jobbar natt, sjukt orimligt.

Finns igen logik i det, ska barnen vara ensamma hela nätter? Vem ska ta hand om dem på dagarna/eftermiddagarna och laga mat osv ifall pappan sover då?

Var får du ifrån att han ska lämna dom ensamma? Har du hört talas om nattdagis, barnvakt, släkt?

Vem ska ta hand om dom? Ja samma svar där. Han låter väl snarare som en BRA pappa som tänker kämpa för sina barn istället för att vara låta en bitter mamma dra med dom.
  • RebeckaS
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 19:48:03 följande:
    Var får du ifrån att han ska lämna dom ensamma? Har du hört talas om nattdagis, barnvakt, släkt?

Vem ska ta hand om dom? Ja samma svar där. Han låter väl snarare som en BRA pappa som tänker kämpa för sina barn istället för att vara låta en bitter mamma dra med dom.
    Men ska barnen bara vara med en nanny då hela dagarna?

Isåfall så är det mer värt för barnen att flytta med sin mamma..!
  • Anonym (moffi)

Har du ordnat med boende på den nya orten redan? Eller det är inte så svårt om du bestämmer dig för det?

Oavsett om han söker jobb eller inte så tycker jag inte att det generellt är rätt att skapa avstånd mellan barn och den ena föräldern som försvårar kontakt/umgänge/boende i framtiden. Man kan inte skylla på hur situationen ser ut just nu utan måste tänka längre än så och att omständigheter kan ändras och genom att flytta så försvårar man ju själv också en närmare relation med den andre föräldern. Man gör inte så om det kan undvikas helt enkelt. 

• Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 19:45:38 följande:

Och vad har TS försökt med tills nu förutom att en dag bestämma sig för att flytta 8 mil därifrån? Man kan inte en dag bara bestämma dig för att han är en usel far och nu drar jag härifrån.

Det framgår väl inte riktigt av tråden men det är klart och tydligt att ts förväntar sig ett större engagemang från mannen, medans han vill hålla lite mer distans. Bäddar för både besvikelse, frustration och ilska från bägge håll. Klassiskt exempel på att "allt inte löser sig" för att man separerar eftersom konflikter har en tendens att överleva separationer. Samarbetssamtal kanske?
  • Anonym (?)
    RebeckaS skrev 2016-04-09 19:50:11 följande:

Har du läst tråden ? Han söker annat jobb o vill sen ha barnen vv
  • Nenne666
    RebeckaS skrev 2016-04-09 19:50:11 följande:

Va det någon som nämnde nån nanny? Fantasin är det inget fel på iaf..
  • RebeckaS
    Nenne666 skrev 2016-04-09 19:57:08 följande:
    Va det någon som nämnde nån nanny? Fantasin är det inget fel på iaf..
    Hen skrev t.ex barnvakt vilket är detsamma som Nanny. Herregud.
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?