• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:12:57 följande:
    Du menar att uf ska bestämma vem barnet ska leka med och när, vilka intressen barnet ska ha, matvanor etc.? Hur ska det rent praktiskt gå till?
    Jag fattar inte riktigt vad det där bestämmandet över mat och kompisar kommer in. Dom frågorna är väl något ni som föräldrar pratar om ibland och visar det sig finnas ett problem med något så löser ni väl det? För övrigt så brukar väl sådana frågor bero om allt funkar smärtfritt?
  • Anonym (Didi)
    Nenne666 skrev 2016-04-09 17:38:59 följande:

Jag fattar inte riktigt vad det där bestämmandet över mat och kompisar kommer in. Dom frågorna är väl något ni som föräldrar pratar om ibland och visar det sig finnas ett problem med något så löser ni väl det? För övrigt så brukar väl sådana frågor bero om allt funkar smärtfritt?

Klart att vi pratar om det, men vi är inte överens så då gör jag som jag tycker och han som han tycker. Vaccinationer...tja, lappen om medgivande kommer hit, jag skriver på den och skolsköterskan vaccinerar. Det är upp till henne att hämta in medgivande från båda vårdnadshavarna men det gör hon inte.
  • Anonym (Didi)

[quote=76518415][quote-nick]Nenne666 skrev 2016-04-09 17:34:24 följande:[/quote-nick]Barn går normalt i den skolan båda föräldrarna kommit överens om att dom ska gå i. Mina barn bodde tex hos mig men gick i en skola där deras pappa bodde (när han levde) och så såg det ut utifrån vad vi vårdnadshavare hade bestämt. Du kan ju inte sitta och hitta på en massa förstår du väl?[/

Din lilla bubbla är din och min lilla bubbla är min. Så om föräldrarna inte kan komma överens, då slipper barnet gå i skolan?

• Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:37:38 följande:

Och barnen sover ensamma de nätter pappan jobbar? Intressant att se hur länge pappan får behålla boendet?

Du missar helt att jag aldrig ens argumenterat FÖR ts rätt att få flytta. Jag förstår däremot hennes frustration över att inte ha jobb, samtidigt som exets arbetstider styr barnens boende. Som ts ex hade jag tagit vilket jävla skitjobb som helst, iaf tills vidare. Om föräldrar fokuserar mer på att TA ANSVAR istället för att BESTÄMMA så tror jag att mycket hade gått att lösa utan tingsrättens inblandning.

VAD vet du om att dom kommer sova ensamma? Känner du pappan, har du pratat med honom?
  • Anonym (?)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 17:31:33 följande:
    Om TS förfalskar hans namnunderskrift anmäler man knappast bara till soc. Det är ett allvarligt brott. Sen blir det nog svårt att förklara sig själv som en lämplig förälder när man gör något sånt, det bådar bara negativt.
    Det hamnar hos soc i slutändan
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:49:49 följande:

[quote=76518415][quote-nick]Nenne666 skrev 2016-04-09 17:34:24 följande:[/quote-nick]Barn går normalt i den skolan båda föräldrarna kommit överens om att dom ska gå i. Mina barn bodde tex hos mig men gick i en skola där deras pappa bodde (när han levde) och så såg det ut utifrån vad vi vårdnadshavare hade bestämt. Du kan ju inte sitta och hitta på en massa förstår du väl?[/

Din lilla bubbla är din och min lilla bubbla är min. Så om föräldrarna inte kan komma överens, då slipper barnet gå i skolan?

Så bara för att dom inte kommer överens så ska mamman få bestämma för hon är boendeförälder? Vilken sten bor du under?
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 17:51:18 följande:

VAD vet du om att dom kommer sova ensamma? Känner du pappan, har du pratat med honom?

Om man läser ts inlägg så står det att pappan inte kan ha barnen på vardagarna eftersom han jobbar natt. Jag tycker att det är tämligen rimligt att utgå ifrån denna information. Vad tycker du?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (?) skrev 2016-04-09 17:52:29 följande:

Det hamnar hos soc i slutändan

Om någon förfalskar min namnteckning och jag anmäler till polisen så kan dom ju inte slussa över det till soc!
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:49:49 följande:

Bubbla? Vi har följt reglerna. Givetvis så är barnen direkt knuten eller tillhör den närmaste skolan där barnet är skrivet och skall gå i den tills båda föräldrarna önskar något annat. Men det har inte med mer makt att göra att ett barn är skrivet hos en förälder. Eftersom man inte kan vara skriven på 2 adresser så får man välja 1.
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:54:13 följande:

Om man läser ts inlägg så står det att pappan inte kan ha barnen på vardagarna eftersom han jobbar natt. Jag tycker att det är tämligen rimligt att utgå ifrån denna information. Vad tycker du?

Om du kopplar på hjärnan lite så förstår du nog att pappan hade ordnat det där om mamman tänker flytta annars hade han knappast satt sig på tvären till en flytt. Så att påstå att han tänkt lämna barnen ensamma är bara dagisnivå.
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?