• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2016-04-09 15:44:40 följande:

För att förtydliga - Jag har tyvärr ingen utbildning att luta mig på, har jobbat timmar tidigare på ett äldreboende och det har inte alltid varit det lättaste att få ihop pengar till en månad. Jag har fått förlita mig på underhållsbidraget vissa månader.

Detta jobbet ligger ca. 8 mil bort, så det är ju inte som att de inte kan träffas alls. Det är förvisso ingen säkerhet att det leder till ett fast jobb men chanserna är lite större om jag gör bra ifrån mig. Detta arbetet är heltid, det vill säga en otroligt stor ekonomisk trygghet för mig.

Visst, han kommer inte kunna ha dem varannan vecka på grund av skola, men han kommer ju att träffa dem? 

Eller så får du nöjda dig med att "träffa dom" som jag skrev innan. Dra det inför rätta så kommer du förlora. Du har inte mer rätt till barnen än vad han har. Punkt slut.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 16:06:41 följande:

Var i lagen står det att boendeföräldern har mer stt säga till om?

Det är väl lite svårt att som umgängesförälder bestämma vem barnet ska leka med och när, vilka fritidsintressen barnet ska ha, vilka kläder barnet ska ha på sig etc. De allra flesta praktiska beslut står boendeföräldern för och boendeföräldern är ju ofrånkomligen den som präglar barnet mest. Som boendeförälder sätter du barnet i den skola som passar dig, det vore väl lite märkligt om uf skulle bestämma detta? Som umgängesförälder går du miste om en förfärlig massa, men det är ju helt upp till ts ex att steppa fram och ta del av detta....
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 16:22:28 följande:

Det är väl lite svårt att som umgängesförälder bestämma vem barnet ska leka med och när, vilka fritidsintressen barnet ska ha, vilka kläder barnet ska ha på sig etc. De allra flesta praktiska beslut står boendeföräldern för och boendeföräldern är ju ofrånkomligen den som präglar barnet mest. Som boendeförälder sätter du barnet i den skola som passar dig, det vore väl lite märkligt om uf skulle bestämma detta? Som umgängesförälder går du miste om en förfärlig massa, men det är ju helt upp till ts ex att steppa fram och ta del av detta....

Åter igen, vilken lag styrker detta du tjatar om?

Ingen. TS kan inte göra ett smack, varken flytta eller byta skola om inte pappan går med på det. Gör hon det ändå så kommer hon 99% förlora barnen. Med all rätt.
  • Anonym (Styvmamma)

Har han träffat en kvinna som vill ta hand om era barn?

• Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 16:26:09 följande:

Åter igen, vilken lag styrker detta du tjatar om?

Ingen. TS kan inte göra ett smack, varken flytta eller byta skola om inte pappan går med på det. Gör hon det ändå så kommer hon 99% förlora barnen. Med all rätt.

SLUTA läsa allting bakvänt. Du kan som uf t.ex. inte kräva att ditt barn ska byta skola till en skola som ligger 2 mil bort för att denna är bättre. Du kan påverka mycket lite i ditt barns vardag - sådant som formar barnet och som är betydelsefullt för framtiden - det har du inte del i...Du kan bestämma att mamman inte får flytta...absolut...men fortfarande...du har mycket lite att komma med när det gäller de vardagliga besluten kring barnet. Är det inte just detta föräldraskapet handlar om?
  • Nenne666
    Men du...jag hänger inte med! Vad bubblar du om? Är du vårdnadshavare så har du lika mycket att säga till om, vart barnen än bor.
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 16:37:50 följande:

SLUTA läsa allting bakvänt. Du kan som uf t.ex. inte kräva att ditt barn ska byta skola till en skola som ligger 2 mil bort för att denna är bättre. Du kan påverka mycket lite i ditt barns vardag - sådant som formar barnet och som är betydelsefullt för framtiden - det har du inte del i...Du kan bestämma att mamman inte får flytta...absolut...men fortfarande...du har mycket lite att komma med när det gäller de vardagliga besluten kring barnet. Är det inte just detta föräldraskapet handlar om?

Och? Vad fan har det med saken att göra? Ingenting! Tråden handlar om att hon vill flytta, vilket hon inte kan eftersom pappan OCKSÅ bestämmer. Enkelt så sluta skriv massa skit som inte ens har med saken att göra!
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 16:37:50 följande:
    INGEN av vårdnadshavarna kan byta skola eller dagis, på barnet utan den andra förälderns medgivande.
  • Anonym (Fel)

Fel av dig. En boendeförälder får bestämma middag, sovtider och vardagliga saker men skola, vaccinationer och boende osv ska man bestämma gemensamt om när man har gemensam vårdnad.
  • Anonym (Didi)
    Nenne666 skrev 2016-04-09 16:45:20 följande:

INGEN av vårdnadshavarna kan byta skola eller dagis, på barnet utan den andra förälderns medgivande.

Barn går normalt i skola där de är skrivna, vilket är hos boendeföräldern. Flyttar boendeföräldern till en annan stadsdel så är det svårt för uf att hävda att barnet ska gå kvar i den gamla skolan. Så oavsett vad LAGEN säger har du större möjligheter till inflytande som bf.
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 16:45:08 följande:

Och? Vad fan har det med saken att göra? Ingenting! Tråden handlar om att hon vill flytta, vilket hon inte kan eftersom pappan OCKSÅ bestämmer. Enkelt så sluta skriv massa skit som inte ens har med saken att göra!

Du är fullkomligt besatt utav rätten att BESTÄMMA. Ansvarsbiten verkar uppenbarligen inte intressera dig särskilt mycket. Om jag som uf vill hindra mitt ex från att flytta, så måste jag väl för tusan kunna presentera en hållbar lösning som alternativ, eller barnen ska sova ensamma de nätter han jobbar? Om han har en lösning på detta, varför fungerar inte denna lösning nu - så att han kan ha barnen 50 %?

Det finns en lagstiftning men ingenting är hugget i sten och utgången i tingsrätten är aldrig självklar.

En av mina väninnor fick jobb 15 mil bort efter avslutad utbildning. Hon ville ta med sig barnen. Exet tog detta till tingsrätten men kunde tyvärr inte presentera en lösning för barnens boende under tiden han var bortrest i jobb. Alternativet för min väninna var arbetslöshet på hemorten. Detta, plus det faktum att barnen var små och att hon varit den som haft det huvudsakliga ansvaret för barnen sedan de föddes, gjorde att tingsrätten dömde till hennes fördel.

Detta bästa är väl om föräldrar delar lika på bestämmanderätt och ansvar? Att gapa om rättigheter och hota med tingsrätten leder ju sällan till något gott för barnen.
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?