• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • Anonym (Didi)
    Nenne666 skrev 2016-04-09 16:43:47 följande:

Men du...jag hänger inte med! Vad bubblar du om? Är du vårdnadshavare så har du lika mycket att säga till om, vart barnen än bor.

Du menar att uf ska bestämma vem barnet ska leka med och när, vilka intressen barnet ska ha, matvanor etc.? Hur ska det rent praktiskt gå till?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:07:49 följande:

Barn går normalt i skola där de är skrivna, vilket är hos boendeföräldern. Flyttar boendeföräldern till en annan stadsdel så är det svårt för uf att hävda att barnet ska gå kvar i den gamla skolan.

FEL FEL FEL!! Hon får ALDRIG flytta utan att pappan går med på det också och INTE byta skola om han inte skriver på.

Så oavsett vad LAGEN säger har du större möjligheter till inflytande som bf. FEL ÅTER IGEN SÅ HIMLA FEL!!!

Ja din vänninas situation har INGET med detta att göra. Mamman har jobb men hon är inte nöjd för det är bara timmar, pappan har kanske ingen lösning nu men han tar extra föräldraledigt för att vara med sina barn, hans mamma/syster whatever kan säkert ställa upp sen, vilket är fullt godkänt. Lika mycket som han ska visa en lösning så ska hon också att göra det och att flytta trots att pappan sagt nej, han har alltså inte godkänt det, vad hon personligen tycker om honom är SÅ obetydligt här. Mamman tänker inte på barnens bästa utan på sitt bästa bara och tingsrätten kommer ALDRIG ge henne rätt till det. Barnen har rätt till sin pappa lika mycket som till sin mamma. Fatta det. Allt du skriver är skitsnack.

• Anonym (Didi)

[quote=76518346][quote-nick]Anonym (Fel) skrev 2016-04-09 17:04:49 följande:[/quote-nick]Fel av dig. En boendeförälder får bestämma middag, sovtider och vardagliga saker men skola, vaccinationer och boende osv ska man bestämma gemensamt om när man har gemensam vårdnad.[/quote

Men suck! För att ta ett exempel ur verkliga livet...mitt ex ansåg att barnet skulle gå i skola där han bodde, trots att barnet var skriven hos mig. Tror du att han fick igenom detta?

Att bestämma gemensamt funkar bara när man är ÖVERENS. Den gemensamma vårdnaden bygger på att man gör det - d.v.s. kommer överens och att båda bestämmer. I praktiken blir det ju dock svårt för uf att hävda att det är rimligt att jag ska köra två mil varje morgon för att lämna för att han vill ha cykelavstånd till skolan 2 tillfällen v.a.v.....

• Anonym (?)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:20:49 följande:

[quote=76518346][quote-nick]Anonym (Fel) skrev 2016-04-09 17:04:49 följande:[/quote-nick]Fel av dig. En boendeförälder får bestämma middag, sovtider och vardagliga saker men skola, vaccinationer och boende osv ska man bestämma gemensamt om när man har gemensam vårdnad.[/quote

Men suck! För att ta ett exempel ur verkliga livet...mitt ex ansåg att barnet skulle gå i skola där han bodde, trots att barnet var skriven hos mig. Tror du att han fick igenom detta?

Att bestämma gemensamt funkar bara när man är ÖVERENS. Den gemensamma vårdnaden bygger på att man gör det - d.v.s. kommer överens och att båda bestämmer. I praktiken blir det ju dock svårt för uf att hävda att det är rimligt att jag ska köra två mil varje morgon för att lämna för att han vill ha cykelavstånd till skolan 2 tillfällen v.a.v.....

Det får utmärkt att adressända barnen o förfalska pappans namnteckning oxå utan att det händer nått , det går oxå att adressända utan pappans underskrift o det går igenom o om pappan inte anmäler vilket man kan göra till soc så händer inget , anmäler pappan till soc gör dom en utredning vem som ska få boendet .
    Så är det i Sverige tyvärr
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:20:49 följande:

Se nu sköt du dig själv i foten.

TS vill flytta 8 mil ifrån. Barnen har skola/dagis där dom bor nu. Där både pappa och TS bor. I praktiken blir det svårt för boendeföräldern att få igenom att man ska riva upp hela barnens tillvaro för att hon vill flytta för att hon kanske får ett fast jobb. You see. Tänk längre än näsan räcker.
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:12:57 följande:
    Du menar att uf ska bestämma vem barnet ska leka med och när, vilka intressen barnet ska ha, matvanor etc.? Hur ska det rent praktiskt gå till?
    Haha va?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (?) skrev 2016-04-09 17:25:13 följande:

Det får utmärkt att adressända barnen o förfalska pappans namnteckning oxå utan att det händer nått , det går oxå att adressända utan pappans underskrift o det går igenom o om pappan inte anmäler vilket man kan göra till soc så händer inget , anmäler pappan till soc gör dom en utredning vem som ska få boendet .

Så är det i Sverige tyvärr

Om TS förfalskar hans namnunderskrift anmäler man knappast bara till soc. Det är ett allvarligt brott. Sen blir det nog svårt att förklara sig själv som en lämplig förälder när man gör något sånt, det bådar bara negativt.
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:07:49 följande:
    Barn går normalt i skola där de är skrivna, vilket är hos boendeföräldern. Flyttar boendeföräldern till en annan stadsdel så är det svårt för uf att hävda att barnet ska gå kvar i den gamla skolan. Så oavsett vad LAGEN säger har du större möjligheter till inflytande som bf.
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 16:45:08 följande:

Och? Vad fan har det med saken att göra? Ingenting! Tråden handlar om att hon vill flytta, vilket hon inte kan eftersom pappan OCKSÅ bestämmer. Enkelt så sluta skriv massa skit som inte ens har med saken att göra!

Du är fullkomligt besatt utav rätten att BESTÄMMA. Ansvarsbiten verkar uppenbarligen inte intressera dig särskilt mycket. Om jag som uf vill hindra mitt ex från att flytta, så måste jag väl för tusan kunna presentera en hållbar lösning som alternativ, eller barnen ska sova ensamma de nätter han jobbar? Om han har en lösning på detta, varför fungerar inte denna lösning nu - så att han kan ha barnen 50 %?

Det finns en lagstiftning men ingenting är hugget i sten och utgången i tingsrätten är aldrig självklar.

En av mina väninnor fick jobb 15 mil bort efter avslutad utbildning. Hon ville ta med sig barnen. Exet tog detta till tingsrätten men kunde tyvärr inte presentera en lösning för barnens boende under tiden han var bortrest i jobb. Alternativet för min väninna var arbetslöshet på hemorten. Detta, plus det faktum att barnen var små och att hon varit den som haft det huvudsakliga ansvaret för barnen sedan de föddes, gjorde att tingsrätten dömde till hennes fördel.

Detta bästa är väl om föräldrar delar lika på bestämmanderätt och ansvar? Att gapa om rättigheter och hota med tingsrätten leder ju sällan till något gott för barnen.
    Barn går normalt i den skolan båda föräldrarna kommit överens om att dom ska gå i. Mina barn bodde tex hos mig men gick i en skola där deras pappa bodde (när han levde) och så såg det ut utifrån vad vi vårdnadshavare hade bestämt. Du kan ju inte sitta och hitta på en massa förstår du väl?
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 17:29:31 följande:

Se nu sköt du dig själv i foten.

TS vill flytta 8 mil ifrån. Barnen har skola/dagis där dom bor nu. Där både pappa och TS bor. I praktiken blir det svårt för boendeföräldern att få igenom att man ska riva upp hela barnens tillvaro för att hon vill flytta för att hon kanske får ett fast jobb. You see. Tänk längre än näsan räcker.

Och barnen sover ensamma de nätter pappan jobbar? Intressant att se hur länge pappan får behålla boendet?

Du missar helt att jag aldrig ens argumenterat FÖR ts rätt att få flytta. Jag förstår däremot hennes frustration över att inte ha jobb, samtidigt som exets arbetstider styr barnens boende. Som ts ex hade jag tagit vilket jävla skitjobb som helst, iaf tills vidare. Om föräldrar fokuserar mer på att TA ANSVAR istället för att BESTÄMMA så tror jag att mycket hade gått att lösa utan tingsrättens inblandning.
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?