• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-08-08 18:12:49 följande:
    Ja, jag tycker den kopplingen är given, inte specifikt till SD iofs men till högerpopulism i allmänhet.

Men ser man till SD så är det samma fenomen, budskapet kan vara hur lögnaktigt som helst, det gör bara anhängarna än mer engagerade, det kan var hur befängt som helst, det biter inte på anhängarna.

Jag tror personligen att man kan säga att det är internets baksida - att det skapats subkulturer som har sina egna sanningar, sina egna varianter av att ändamålet helgar medlen och att de utgår från att det de kallar PK-etablissemanget eller åsiktskorridoren är lika fri från logik, kunskap, källkritik och etik som deras egen kulturyttring.

Med SD är det ok så länge partiet bara samlar en relativt liten andel av befolkningen, det är mer skrämmande med figurer som Le Pen eller Trump som har möjlighet att få reellt inflytande eller makt.
    Känns som en mindre risk generellt förutom i länder med majoritetsvalsystem - alltså exempelvis i USA. Ett valresultat blir så...oproportionerligt
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-08-08 19:45:59 följande:
    Känns som en mindre risk generellt förutom i länder med majoritetsvalsystem - alltså exempelvis i USA. Ett valresultat blir så...oproportionerligt
    Ja, och att valdeltagandet i USA är så lågt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-08-08 19:49:28 följande:
    Ja, och att valdeltagandet i USA är så lågt.
    Det var väl därför Trump började gagga om valfusk. Demokraterna har rimligen fokus på att få grupper som normalt inte röstar att rösta på Clinton denna gång.

Men å andra sidan så kommer väl Trump att mobilisera banjospelarna, och de brukar kanske heller inte rösta.
  • Konstatera

Vad tycker ni om det wikileaks avslöjade då? Nämligen att DNC riggade primärvalet i Hilary Clintons favör? DNCs ordförande ringde alltså till MSNBC och ville diktera deras debatt, och planerade även i detalj hur de skulle fälla Bernie Sanders. Bla genom att framhäva att han är jude och ateist. Ordförande Debbie Wesserman Schultz avgick som en konsekvens. 

Det som är intressant här, är det faktum att just Wesserman Schultz arbetade som kampanjchef för Clinton misslyckade kampanj 2008. Därefter gick hon vidare och blev ordförande för det demokratiska partiet. Vem var ordförande för DNC innan dess. Jo, Tim Kaine. 

Clinton har sannerligen en förmåga att omge sig med skumma personligheter. Vad säger det om hennes karaktär och omdöme?. Är hon lyckligt ovetande kring allt som försiggår runtomkring henne? 

Med detta i minne. Ska vi vara oroliga för stundande val?

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-08 19:45:45 följande:

Men jag skrev ju att jag struntar i mammans reaktion.

Jag reagerar på vad Trump sa och hur han agerade.

En gång för rätt många år sen, faktum när jag vart på krogen, apropå det Nihka skrev, - när jag gick hem så stötte jag på ett par där mannen roade sig med att slå kvinnan.

Jag gick emellan och sa något typ att han kunde slå mig i stället. han slutade men både mannen och kvinnan blev förbannade på mig.

Tror du att jag tyckte jag gjort fel - att jag tänkte att man kan ju Konstatera att kvinnan ville ha stryk.

För övrigt är det lustigt med dig och Trump. Det var ju du som kallade Stefan Löfven för narcissist - mot bakgrund av att du inte känner igen en narcissist när du har en mitt framför ögonen om du tittar på Trump  kan jag inte låta bli att småskratta när jag tänker på hur envist du hävdade att Löfven är narcissist

Haha, verkligen befogat att jämföra en misshandel med ett skämt, som du själv - inte alla - tycker var över gränsen.

Du får väl skicka ett brev till kvinnan och förklara att hon är ett offer som inte vet bättre.

Och yes. Trump är en narcissist. Jag råkar tro att alla som kandiderar till POTUS har narcissistiska drag. Hilary Clinton tror också att hon är guds gåva till mänskligheten! Jag lovar. Du kandiderar inte till president om du inte är narcissistiskt lagd!
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-08 19:58:34 följande:
    Vad tycker ni om det wikileaks avslöjade då? Nämligen att DNC riggade primärvalet i Hilary Clintons favör? DNCs ordförande ringde alltså till MSNBC och ville diktera deras debatt, och planerade även i detalj hur de skulle fälla Bernie Sanders. Bla genom att framhäva att han är jude och ateist. Ordförande Debbie Wesserman Schultz avgick som en konsekvens. 

Det som är intressant här, är det faktum att just Wesserman Schultz arbetade som kampanjchef för Clinton misslyckade kampanj 2008. Därefter gick hon vidare och blev ordförande för det demokratiska partiet. Vem var ordförande för DNC innan dess. Jo, Tim Kaine. 

Clinton har sannerligen en förmåga att omge sig med skumma personligheter. Vad säger det om hennes karaktär och omdöme?. Är hon lyckligt ovetande kring allt som försiggår runtomkring henne? 

Med detta i minne. Ska vi vara oroliga för stundande val?
    Men Konstatera, du har nyss konstaterat att "morsan" inte tog illa vid sig och att det därför inte var något att bry sig om.

Jag kan bara Konstatera att med din logik så har den eventuellt drabbade Bernie Sanders gett Hillary Clinton sitt helhjärtade stöd.

Du har aldrig funderat på att plugga lite argumentationsteknikSolig

Det kan vara nyttigt om man vill vara konsekvent. Nu är ju iofs Trump sinnebilden för en inkonsekvent narcissist. Men det behöver ju inte nödvändigtvis innebära att man måste vara inkonsekvent om man argumenterar för Trump i stället för Clinton.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-08-08 20:26:01 följande:
    Haha, på tal om narcissism smile2.gif
    Vad är det med dessa politiskt naiva fabulörer som Stieg Larsson och deras vilja att publicera sitt privata runkmatrial där de får vara hjältar? smile2.gif

Du är nog lite för avancerad för dina motdebattörer när du inte väljer sida, de blir förvirrade vet du smile2.gif
    Hm, nu skrämde du ju bort Konstatera.

Synd, det är ju roligt att diskutera med honom.
  • FDFMGA
    oOOo oOOo skrev 2016-08-08 20:45:15 följande:
    Det tror jag inte. Hen hade nog bara bättre saker för sig än att slösa tid på dig och nikkedockan. Drömmer
    Möjligt.

Men jag har på något sätt fått för mig att han inte som du blir upphetsad av att läsa om kvinnor som misshandlats.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-08 20:09:26 följande:
    Haha, verkligen befogat att jämföra en misshandel med ett skämt, som du själv - inte alla - tycker var över gränsen.

Du får väl skicka ett brev till kvinnan och förklara att hon är ett offer som inte vet bättre.

Och yes. Trump är en narcissist. Jag råkar tro att alla som kandiderar till POTUS har narcissistiska drag. Hilary Clinton tror också att hon är guds gåva till mänskligheten! Jag lovar. Du kandiderar inte till president om du inte är narcissistiskt lagd!
    Det handlar inte om ett skämt som jag ser det, utan att han blev så störd av att ett litet barn skrek.

Men det är klart man ska vara rätt distanslös gentemot sig själv eller egenkär om man inbillar sig att man är den som är bäst skickad att leda ett land. 

Och det senare måste ju gälla de flesta presidentkandidater.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-08 20:31:56 följande:

Men Konstatera, du har nyss konstaterat att "morsan" inte tog illa vid sig och att det därför inte var något att bry sig om.

Jag kan bara Konstatera att med din logik så har den eventuellt drabbade Bernie Sanders gett Hillary Clinton sitt helhjärtade stöd.

Du har aldrig funderat på att plugga lite argumentationsteknik

Det kan vara nyttigt om man vill vara konsekvent. Nu är ju iofs Trump sinnebilden för en inkonsekvent narcissist. Men det behöver ju inte nödvändigtvis innebära att man måste vara inkonsekvent om man argumenterar för Trump i stället för Clinton.

Fast nu går du händelserna förbi här. :) Jag menar inte att vi ska sörja med Bernie Sanders. Utan frågan är om ni tycker att det var rätt av Clintons kampanjchef att försöka rigga primärvalet i egenskap av ordförande och om vi ska vara oroliga över det faktum att Hilary omger sig med sådana personer?

Du kan inte applicera samma logik på alla situationer. Särskilt inte om ena situationen bygger på faktiska bevis som ledde till Schultz avgång, och den andra situationen på att du faktiskt tycker Mister Trump var lite otrevlig.

Men du behöver inte svara på frågan. För med din argumentationstil har jag redan svaret. "Morsan" tog illa vid sig av att Trump mobbade henne, vilket alltså innebär att du också tycker att DNC bettede sig illa och att vi ska vara oroliga för att Hilary är korrumperad!

Då var det konstaterat!
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?