• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Konstatera

Jag anser att systemet måste ändras en aning. Med Hilary får vi en återgång till George W Bush regeringsperiod. Jag tycker det är synd att så många anser att vi går emot en positiv utveckling. Vill inte ha mer av samma.

Och. Mycket viktigt. Tänk er ytterligare fyra år med Hilary Clinton. Om ni tycker att Trump var farlig, så kommer ni få något än mer radikalt efter denna regeringsperiod. Ni vet inte vad ni ställer till med!

• FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-06 00:16:13 följande:
    Du talar om Obama nu. Som redan konstaterat är han en mycket klok POTUS. Om än väldigt feg. Framför allt bör vi kritisera han då han inte fullföljt många av sina vallöften. Exempelvis nedstängningen av Guantanomo Bay. Har även gjort saker och ting värre för svarta. En duktig cheerleader kan åstadkomma mycket.

Du talar dock inte om Hilary nu. Du vet hon som aktivt var emot homoäktenskap i 20 år.

Hur du än vänder dig har du ändan bak, men måste du verkligen titta åt detta håll hela tiden.

Om du i stället blickar framåt så kan du se att Trump vill förbjuda homosexuella äktenskap medan Clinton inte vill detta. Trump vill i princip förbjuda aborter medan Clinton inte vill detta. Trump vill bygga en mur mot Mexiko medan Clinton inte vill detta.

Trump måste vara ett av de största och farligaste jävla politiska skämtet någonsin medan Clinton är en vanlig högerpolitiker, varken bättre eller sämre än andra amerikanska högerpolitiker.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon

Rataxes skrev 2016-08-02 19:36:15 följande:
    Jag skulle aldrig rösta på en så volatil kandidat.

Det är ju ändå ett helt annat sorts uttalande från dig (ett mer rimligt sådant) än att rada upp en massa vinklade påståenden som sedan inte riktigt håller för granskning. 

Debatten om amerikanska presidentvalet i allmänhet och denna tråd i synnerhet behöver inte MER av förklenade one-liners.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-08-06 17:29:46 följande:

Det är ju ändå ett helt annat sorts uttalande från dig (ett mer rimligt sådant) än att rada upp en massa vinklade påståenden som sedan inte riktigt håller för granskning. 

Debatten om amerikanska presidentvalet i allmänhet och denna tråd i synnerhet behöver inte MER av förklenade one-liners.

Det punkter som Rataxes radade upp kan du läsa om i republikanernas valmanifest eller så handlar det om uttalanden från Trump. Vad tycker du exempelvis om Donald Trumps uttalande om att kvinnor som genomgår abort ska straffas?
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-06 09:03:45 följande:
    Hur du än vänder dig har du ändan bak, men måste du verkligen titta åt detta håll hela tiden.

Om du i stället blickar framåt så kan du se att Trump vill förbjuda homosexuella äktenskap medan Clinton inte vill detta. Trump vill i princip förbjuda aborter medan Clinton inte vill detta. Trump vill bygga en mur mot Mexiko medan Clinton inte vill detta.

Trump måste vara ett av de största och farligaste jävla politiska skämtet någonsin medan Clinton är en vanlig högerpolitiker, varken bättre eller sämre än andra amerikanska högerpolitiker.
    Jag blickar framåt. Men vi måste också vara rättvisa. Bakgrund och resume verkar enbart vara viktigt åt ett håll hos vissa av er. När jag dock påpekar att en demokrat varit principiellt emot homoäktenskap i 20 år ska vi istället blicka framåt. Jag antar att Trumps sexistiska kommentarer innan sin kandidatur också är ovidkommande?

Jag ser framför mig två populister som säger vad som helst för att tilltala aktuella väljargrupper. Med det i minne tycker jag det är fel att enkom stigmatisera ena sidan.

Det faktum att Trump säger sig vilja ge tillbaka makten till varje enskild delstat att avgöra i abortfrågan är i mångt och mycket mindre viktigt för mig som bor i ett annat land, än att USA ska fortsätta skapa kaos i sin omvärld under Hilary clinton. Men vi gör alla olika prioriteringar.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-06 17:38:45 följande:
    Det punkter som Rataxes radade upp kan du läsa om i republikanernas valmanifest eller så handlar det om uttalanden från Trump. Vad tycker du exempelvis om Donald Trumps uttalande om att kvinnor som genomgår abort ska straffas?
    Trump reviderade sig samma dag som hans klumpiga uttalande yttrades. Inga straff ska således implementeras. Blicka framåt LOL!
  • KillBill
    Konstatera skrev 2016-08-06 20:37:44 följande:
    Trump reviderade sig samma dag som hans klumpiga uttalande yttrades. Inga straff ska således implementeras. Blicka framåt LOL!

En person som flera gånger om dagen kan byta uppfattning i stora viktiga frågor bör inte bli president för USA (värdens största ekonomi och försvarsmakt). Skulle du vilja att en sådan person har det yttersta ansvaret för amerikanska kärnvapen?  

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    KillBill skrev 2016-08-06 22:21:16 följande:

En person som flera gånger om dagen kan byta uppfattning i stora viktiga frågor bör inte bli president för USA (värdens största ekonomi och försvarsmakt). Skulle du vilja att en sådan person har det yttersta ansvaret för amerikanska kärnvapen?  

Sensationella och klumpiga uttalanden och ta tillbaka det han har sagt för att sedan ändra sig igen är ju hans normala sätt att kommunicera på.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-06 20:32:55 följande:
    Jag blickar framåt. Men vi måste också vara rättvisa. Bakgrund och resume verkar enbart vara viktigt åt ett håll hos vissa av er. När jag dock påpekar att en demokrat varit principiellt emot homoäktenskap i 20 år ska vi istället blicka framåt. Jag antar att Trumps sexistiska kommentarer innan sin kandidatur också är ovidkommande?

Jag ser framför mig två populister som säger vad som helst för att tilltala aktuella väljargrupper. Med det i minne tycker jag det är fel att enkom stigmatisera ena sidan.

Det faktum att Trump säger sig vilja ge tillbaka makten till varje enskild delstat att avgöra i abortfrågan är i mångt och mycket mindre viktigt för mig som bor i ett annat land, än att USA ska fortsätta skapa kaos i sin omvärld under Hilary clinton. Men vi gör alla olika prioriteringar.
    Ja, det finns ingen anledning för vissa av oss att vara historielösa bara för att du och Flash och hen vars namn jag aldrig kommer ihåg sjunger Trumps lov.

Bakgrund kan vara intressant om man vill veta hur en person kan tänkas agera i framtiden. Hur Trump ska agera tycks ingen veta, allra minst han själv.

Han tycks vara en notorisk lögnare som dessutom är ytterst okunnig och instabil.

Du brukar ju framhålla Trumps skicklighet som affärsman medan jag inte imponeras av den som ärvt ett fastighetsimperium. Det finns inte många i fastighetsbranschen som misslyckas, om de har någon miljard att utgå från. Ge mig några  miljarder så ska jag visa att inte ens jag skulle misslyckasSkrattande

Vad tycker du om den här beskrivningen av Trump?

www.di.se/artiklar/2016/8/2/buffett-hudflangde-trump/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-07 09:49:41 följande:
    Ja, det finns ingen anledning för vissa av oss att vara historielösa bara för att du och Flash och hen vars namn jag aldrig kommer ihåg sjunger Trumps lov.

Bakgrund kan vara intressant om man vill veta hur en person kan tänkas agera i framtiden. Hur Trump ska agera tycks ingen veta, allra minst han själv.

Han tycks vara en notorisk lögnare som dessutom är ytterst okunnig och instabil.

Du brukar ju framhålla Trumps skicklighet som affärsman medan jag inte imponeras av den som ärvt ett fastighetsimperium. Det finns inte många i fastighetsbranschen som misslyckas, om de har någon miljard att utgå från. Ge mig några  miljarder så ska jag visa att inte ens jag skulle misslyckasSkrattande

Vad tycker du om den här beskrivningen av Trump?

www.di.se/artiklar/2016/8/2/buffett-hudflangde-trump/
    Jag tycker att han bedrivit affärsutveckling av hög klass. Donald har gjort varumärket Trump världskänt. Ett starkt varumärke överlever många generationer. Trump var knappast ett globalt fenomen innan Donald tog över. Vad som på riktigt är otroligt är hur han gått från fastighetsmagnat, till att fullständigt röra om i amerikansk politik. Nog för att han säkerligen kunnat tjäna mer pengar. Men jag beundrar inte människor utifrån hur stor plånbok de har. Och nej. Du hade inte kunnat göra samma resa.

Vad tycker du om Hilary Clintons resa då? Mycket inspirerande att ärva presidenttiteln från sin man. Så nära kunglighet man kan komma i USA.

Angående vad Buffet säger. Well, han stödjer Hilary. Ett minst sagt populistiskt tal som är menat att förminska sin motståndare. Det är vad det är. Det han säger om Khan är dock anmärkningsvärt. Khan-paret, givetvis betalade av DNC, attackerade som sagt var Trump under det demokratiska konventet. Det sorgliga i detta fall, är att Khan kritiserar Trump och inte de politiska ledarna som ju faktiskt skickade deras son in i döden, däribland Hilary Clinton. Smutsigt indeed!

Sanningen är den att Hilary Clinton har en chans att vinna. Det är genom att smutskasta Trump. Hon kan inte vinna på sina egna meriter och hon kan inte heller höja sig själv. Trump må vara en lögnare som du själv påpekar, men det amerikanska folket anser att Hilary är än större lögnare. 68% anser att Clinton är "not trustworthy".

Med det sagt, kan vi konstatera att Hilary Clinton måste spela ett oerhört smutsigt spel för att ro hem detta.

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?