• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2016-08-01 22:36:52 följande:
    Nej, jag tror att vi skulle kunna diskutera energifrågor utan att bli alltför oense.

Och som liberal kan du ju knappast anse att staten ska ha bestämmanderätt över kvinnors kroppar.
    A. Så är det säkert.

B. Självklarhet.

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • FDFMGA

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-02 10:45:47 följande:

Jag har inte diskuterat Hillarys brister. Däremot skulle jag aldrig kunna stödja någon som driver en fundamentalistisk politik och vill förbjuda aborter, förbjuda samkönade äktenskap, förbjuda människor med vissa religioner att resa in i USA, deportera miljontals mexikaner och bygga en mur mot Mexiko.

Du å andra sidan verkar inte ha problem med att stödja någon som vill förbjuda aborter etc. 

Hilary är alltså den första demokraten du stödjer?
  • KillBill
    Konstatera skrev 2016-08-02 18:18:01 följande:
    Hilary är alltså den första demokraten du stödjer?
    Vad menar du? USA har sedan 2012 en president som är positiv till samkönade äktenskap. Ingen amerikansk president eller presidentkandidat har innan Barak Obama varit positiv till samkönade äktenskap.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-02 19:24:54 följande:
    Vad menar du? USA har sedan 2012 en president som är positiv till samkönade äktenskap. Ingen amerikansk president eller presidentkandidat har innan Barak Obama varit positiv till samkönade äktenskap.
    Du avfärdar alla amerikanska presidenter fram till Obama anno 12 med de exempel du anger. Jag kan tycka att det är en aning radikalt.
  • Rataxes
    Flash Gordon skrev 2016-08-02 13:03:20 följande:
    Du har inte lust att länka till dina påståenden?

Nyfiken på var du fått dem ifrån. De stämmer nämligen illa med vad som de-facto står i GOP:s manifest och det stämmer inte med vad DT sagt.
    En hel del om Trumps syn på energi:

www.vox.com/2016/5/26/11788374/donald-trump-energy-speech

Inte lätt att förstå vad Trump egentligen anser om aborter.

www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/04/03/donald-trumps-ever-shifting-positions-on-abortion/

Jag skulle aldrig rösta på en så volatil kandidat.
    "
    Donald Trump took 5 different positions on abortion in 3 days"

Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-08-02 10:45:47 följande:
    Du å andra sidan verkar inte ha problem med att stödja någon som vill förbjuda aborter etc. 
    Jag å andra sidan är inte amerikan och stöder ingen av kandidaterna.

Eftersom jag kommer från ett socialt kontext som ligger så långt ifrån de båda kandidaternas huvudsakliga väljargrupper så talar de inte till mig. Men jag är tillräckligt fascinerad av amerikansk kultur och politik för att vara en intresserad åskådare som förbehåller mig rätten att kommentera det jag vill kommentera. Som till exempel försöken att göra det hela till en kamp mellan ont och gott utan några nyanser.
  • nattuv
    Rataxes skrev 2016-08-02 19:36:15 följande:
    Inte lätt att förstå vad Trump egentligen anser om aborter.
    Det är inte lätt att förstå vad Trump egentligen anser om någonting. Det största problemet för politiska kommentatorer tycks för tillfället vara att förstå var han (Trump) egentligen står i olika frågor. Eller som någon kommentator sa "Han har haft alla ståndpunkter man kan ha i varje enskild fråga.".
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?