• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • FDFMGA
    Ytterligare en gemensam nämnare mellan delar av Trumps anhängare och SD/skrikhögern är hatet och hotet mot journalister.

Klart att det inte gäller alla men det är illa nog att delar av anhängarna utgör en veritabel pöbel. 

Men fiskar man i grumligt vatten så...

www.dn.se/nyheter/usa-valet/trumps-vrede-kvar.../

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-12 20:53:19 följande:
    Och du anser att Trump leder ett enat parti?

www.di.se/artiklar/2016/8/12/republikanernas-uppmaning-stryp-trumps-finansiering/

Någon kanske går igång på hans uppmaning att skjuta Hillary Clinton, i så fall inte första gången en framträdande Demokrat blir skjuten i USA, men säkert första gången en republikansk presidentkandidat framkastar tanken på detta som en möjlighet.

www.di.se/artiklar/2016/8/10/trump-anklagas-uppmana-till-mord-pa-clinton/
    Jo han leder ett enat parti. De största och viktigaste republikanerna är på hans sida. Det är naturligtvis ingen hemlighet att många republikaner anser att Trump är för mycket av en artist, men de kommer likväl stödja honom. Det där brevet som samlat 70 namnunderskrivet säger ingenting. Samtliga är ju föredettingar som inte har något reellt inflytande i dagens republikanska parti.

Jag tror det är rätt lätt att finna 70 demokrater som är emot Hilary Clinton.

För övrigt tycker jag att du gör en förhastad och snedvriden tolkning när du påstår att Trump uppmanar till att skjuta Hilary Clinton. DI-artikeln menar att vissa kan tolka det så. Hade det där varit Aftonbladet eller Expressen hade rubriken istället varit "Trump uppmanar väljare att skjuta Hilary Clinton." Du står för samma sensationalism.

Jag är betydligt mer rationell och förstår att vi gör olika tolkningar beroende på om du gillar gubbfan eller inte. Kan ju även tolkas som att han enkom tycker att 2nd amendment fölket inte ska rösta på Hilary Clinton, då det fölket givetvis älskar sina vapen. Jag gör den tolkningen.

Här är en rolig debatt i ämnet.

• FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-13 13:40:59 följande:
    Jo han leder ett enat parti. De största och viktigaste republikanerna är på hans sida. Det är naturligtvis ingen hemlighet att många republikaner anser att Trump är för mycket av en artist, men de kommer likväl stödja honom. Det där brevet som samlat 70 namnunderskrivet säger ingenting. Samtliga är ju föredettingar som inte har något reellt inflytande i dagens republikanska parti.

Jag tror det är rätt lätt att finna 70 demokrater som är emot Hilary Clinton.

För övrigt tycker jag att du gör en förhastad och snedvriden tolkning när du påstår att Trump uppmanar till att skjuta Hilary Clinton. DI-artikeln menar att vissa kan tolka det så. Hade det där varit Aftonbladet eller Expressen hade rubriken istället varit "Trump uppmanar väljare att skjuta Hilary Clinton." Du står för samma sensationalism.

Jag är betydligt mer rationell och förstår att vi gör olika tolkningar beroende på om du gillar gubbfan eller inte. Kan ju även tolkas som att han enkom tycker att 2nd amendment fölket inte ska rösta på Hilary Clinton, då det fölket givetvis älskar sina vapen. Jag gör den tolkningen.

Här är en rolig debatt i ämnet.

" target="_blank">

Vi har lite olika syn på vilka krav man kan ställa på en politisk ledares förmåga till språklig stringens. Jag skulle gissa att talet inte präglade av impulsivitet utan att dubbeltydigheten var mycket medveten.

Samma fenomen som för SD här hemma med uttalanden som appellerar såväl till de radikaliserades tolkning som till de mer demokratiskt sinnades.

Tankefelet du gör är att du inte förmått definiera Trumps målgrupp.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-13 14:57:50 följande:
    Vi har lite olika syn på vilka krav man kan ställa på en politisk ledares förmåga till språklig stringens. Jag skulle gissa att talet inte präglade av impulsivitet utan att dubbeltydigheten var mycket medveten.

Samma fenomen som för SD här hemma med uttalanden som appellerar såväl till de radikaliserades tolkning som till de mer demokratiskt sinnades.

Tankefelet du gör är att du inte förmått definiera Trumps målgrupp.
    Jag skulle säga att talet präglades av impulsivitet. När Trump använt sig av en telepromter har han mycket sällan hamnat i trubbel. Det krav du ställer är att politiker ska läsa av en teleprompter.

Jag har inget stort problem med Trumps retorik. Jag tycker att han får fram sina poänger i debatter, intervjuer och i sina tal allt som oftast. Däremot har han en brist ur mediesynpunkt, och det är att han för en dialog med sig själv istället för att fullfölja meningar. Ofta rör det sig om skämt och sarkasm. Eftersom ribban ligger lågt för vad som är kontroversiellt så faller han ofta på detta.

Som nu senast. Hilary Clinton ger helt obegripliga svar i en intervju med Chris Wallace angående hur hon ljög under sitt email-förhör. Detta bör självklart toppa nyheterna och detta är också en utmärkt chans för Trump att gå till angrepp mot Hilary Clinton. Istället hamnar allt fokus på Trumps impulsiva sidokommentar "2nd Amendment people".

Det är en brist han har, och även rätt frustrerande för många republikaner. Vi vet hur media fungerar. Retorik är viktigare än att inte ljuga. Egentligen bör det vara precis tvärtom.

Jag har för övrigt funderat kring Trumps målgrupp. Sanningen är den att målgruppen är rätt bred. Vi har delvis de traditionella republikanerna som är emot en stor statsapparat, vi har de kristna och vi har de som avskyr etablissemanget. Detta är en rätt bred grupp som huserar i flera olika samhällsklasser.

• FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-08-13 16:26:02 följande:
    Jag skulle säga att talet präglades av impulsivitet. När Trump använt sig av en telepromter har han mycket sällan hamnat i trubbel. Det krav du ställer är att politiker ska läsa av en teleprompter.

Jag har inget stort problem med Trumps retorik. Jag tycker att han får fram sina poänger i debatter, intervjuer och i sina tal allt som oftast. Däremot har han en brist ur mediesynpunkt, och det är att han för en dialog med sig själv istället för att fullfölja meningar. Ofta rör det sig om skämt och sarkasm. Eftersom ribban ligger lågt för vad som är kontroversiellt så faller han ofta på detta.

Som nu senast. Hilary Clinton ger helt obegripliga svar i en intervju med Chris Wallace angående hur hon ljög under sitt email-förhör. Detta bör självklart toppa nyheterna och detta är också en utmärkt chans för Trump att gå till angrepp mot Hilary Clinton. Istället hamnar allt fokus på Trumps impulsiva sidokommentar "2nd Amendment people".

Det är en brist han har, och även rätt frustrerande för många republikaner. Vi vet hur media fungerar. Retorik är viktigare än att inte ljuga. Egentligen bör det vara precis tvärtom.

Jag har för övrigt funderat kring Trumps målgrupp. Sanningen är den att målgruppen är rätt bred. Vi har delvis de traditionella republikanerna som är emot en stor statsapparat, vi har de kristna och vi har de som avskyr etablissemanget. Detta är en rätt bred grupp som huserar i flera olika samhällsklasser.

Visst, ser man lite cyniskt på politik så handlar den åtminstone till viss del om ett målgruppsfokuserat budskap.

Min uppfattning är att Trump spelar för mycket banjo för att kunna locka till sig väljare med en annan musiksmak i tillräckligt stor utsträckning för att utgöra ett reellt hot mot Clinton.
  • nihka
    ClaudiaAsiz skrev 2016-08-14 21:41:24 följande:

Donald MÅSTE vinna detta val, får krigsmaskinen Killary som bla försett IS med vapen verklig makt så kan vi i princip räkna med ett tredje världskrig, bla annat för att hon inte förstår hur viktigt det är att hålla goda relationer med andra länder..

Folklige Trump drar i värsta fall ett sarkastiskt skämt som media medvetet väljer att misstolka, det är ljusår ifrån den kriminelle och notoriskt ljugande Hillarys förehavanden.

Nu är jag förvisso övertygad om att Trump kommer att vinna precis som jag var övertygad om att England skulle lämna EU så jag är inte orolig.

Den kommunistiska propaganda-apparaten(media) har ingen makt längre över folket, tack och lov.

Tack kära internet, du är det bästa som hänt demokratin någonsin.

Vad kan man göra mer än att skaka medlidsamt på huvudet.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-08-13 20:08:09 följande:

Visst, ser man lite cyniskt på politik så handlar den åtminstone till viss del om ett målgruppsfokuserat budskap.

Min uppfattning är att Trump spelar för mycket banjo för att kunna locka till sig väljare med en annan musiksmak i tillräckligt stor utsträckning för att utgöra ett reellt hot mot Clinton.

Jag tycker att Trump är mer rock. Men vi ska inte heller underskatta banjon. Mycket ljuv musik har strömmat genom det instrumentet. Kan rentav räcka till vinst. Speciellt när motståndaren inte har någon musiksmak.

För att dra en alkoholparallell. Clinton har vinväljarna. Trump har ölväljarna. Det blir spännande!
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-08-14 22:59:21 följande:

Claudia har dock en del valida poänger.

Ex

"Folklige Trump drar i värsta fall ett sarkastiskt skämt som media medvetet väljer att misstolka, det är ljusår ifrån den kriminelle och notoriskt ljugande Hillarys förehavanden"

Jag tycker att det är ovanligt klarsynt. Det handlar inte om att media hatar Trump. Tvärtom. De älskar honom. Media är bara intresserade av pengar. En icke kontroversiell Trump genererar inte detta.
  • Serendipty
    nihka skrev 2016-08-14 22:59:21 följande:
    Äntligen har jag listat ut vem du är "Nihka". Att du inte är någon vanlig debattör har nog många fattat sedan länge. Den underliggande känslan har alltid varit att du är en vänsterextremist uti fingerspetsarna, och då också av den aggressiva sorten som föraktar demokrati och som inte tvekar en sekund att ta till våld och andra antidemokratiska metoder för att föra fram din vedervärdiga agenda.

Här på FL använder du ofta dessa vänsterextrema metoder, bla genom att massanmäla meningsmotståndare.

Du är den ökände vänsterextremisten och AFA-medlemmen Annika Hansson www.facebook.com/nika.moi, känd som Nika.moi på nätet och jag är inte förvånad över att finna dig omnämnd i diverse brottsmål.

Annika Lundmark, 770812-1921 (Afa)
    Lundmark har varit aktiv i Afa sedan åtminstone 2009 och bedöms idag vara en drivande aktör i nätverkets innersta krets. Hon bedöms ha en central roll vad gäller samverkan med andra autonoma aktörer, så väl nationellt som internationellt, och solidaritetsyttringar (t.ex. kampanjen ?Free Joel?). Lundmark har tidigare misstänkts för misshandel, våldsamt upplopp, brott mot allmän ordning, hot- och våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och brott mot knivlagen. Lundmark har dokumenterats tillsammans med RF- och Afa-aktivister i samband med flera manifestationer, t.ex. mot SvP i Stockholm den 14 september 2013 och den 30 augusti 2014 samt den antirasistiska demonstrationen i Kärrtorp 15 december 2013.

Listan kan göras lång gällande dina brottsliga gärningar Annika. Denna tråd behandlar då du och 14 andra AFA-anhängare åtalades för våldsamt upplopp i Kungsträdgården 2014:
    www.flashback.org/t2633596

Tänker Familjeliv även i fortsättningen vara en plattform för ökända vänsterextremister där de oförtrutet kan sprida sin propaganda? Nihka är trots allt en av de få personer som SÄPO har kontinuerlig koll på.

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?