• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-07-24 07:10:18 följande:
    När jag tycker någon är "en gnällig gammal gubbe" så vill jag inte att han ska leda en av världens mest inflytelserika länder - till skillnad mot dig. Men det är jag det.
    Nu är det som sådant att ingen är perfekt. I min värld är en "gnällig gammal gubbe" bättre än Goldman Sachs.

• Konstatera
    Speakers Corner skrev 2016-07-24 07:36:29 följande:
    Trump är den största pajasen vi sett på många år, tyvärr är han också farlig, farlig för oss i Europa.
    Hans urbota korkade kommentar om Nato, kan mycket väl vara det som drar igång ett krig i Balkanländerna och då är vi dom första att dras in.
    Jättekul kille den där Trump du. 
    Trams. NATO måste väl tåla lite kritik, eller? Om det är så att NATO-länderna tar åt sig så mycket av Mister Trumps kommentarer som ofta är mycket befogade, så är det en mycket svag union till att börja med som också bör läggas ned omgående.

• Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-24 11:05:37 följande:
    Är det klassisk mittenpolitik att bygga en mur mot Mexiko och att vägra muslimer inträde till USA?
    Nej det är det inte. Muren kan dock ses som en klassisk mittenkompromiss. Alla länder har gränskontroller. En mur sänder helt klart ut en mer radikal signal, men vi lever också i en mer radikal värld.

Om muren hjälper till att minska inflödet av illegala invandrare och ett minskat inflöde av droger som motverkar kriget mot droger, så tycker jag nog att det kan ses som en rätt sund mittenlösning.

Trump står dock fortfarande - i en republikansk kontext - likväl ganska långt åt vänster. Skulle nog påstå att han och Hilary är rätt likvärdiga på en politisk skala vad avser ekonomi, sjukvård och utbildning. Båda har dock extrema inslag.
  • KillBill
    Konstatera skrev 2016-07-24 11:24:23 följande:
    Nej det är det inte. Muren kan dock ses som en klassisk mittenkompromiss. Alla länder har gränskontroller. En mur sänder helt klart ut en mer radikal signal, men vi lever också i en mer radikal värld.

Om muren hjälper till att minska inflödet av illegala invandrare och ett minskat inflöde av droger som motverkar kriget mot droger, så tycker jag nog att det kan ses som en rätt sund mittenlösning.

Trump står dock fortfarande - i en republikansk kontext - likväl ganska långt åt vänster. Skulle nog påstå att han och Hilary är rätt likvärdiga på en politisk skala vad avser ekonomi, sjukvård och utbildning. Båda har dock extrema inslag.
    På vilket sätt är Hilary extrem? Ge några exempel.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuv
    Speakers Corner skrev 2016-07-24 07:34:27 följande:
    Istället satsar man på populism, och det är helt vansinnigt, men enklare förstås att tro på nån som lovar guld och gröna skogar, även om det sker på bekostnad av nån annan.
    Alla politiker som har attraktivare idéer än man själv är populister (sagt av någon statsvetare eller liknande). Socialdemokratin torde per definition varit populister. Men idag skulle nog få kalla dem populister och med facit i hand så blev det trotts allt inte så illa. Och då har de ändå förändrat samhället i grunden och det på bekostnad av någon annan.
    Vad fan är det för fel på folk? 
    Jag kan inte låta bli att tycka att det förakt som riktas mot de som röstar fel är rätt intressant.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-24 11:31:43 följande:
    På vilket sätt är Hilary extrem? Ge några exempel.
    Hennes idkande av imperialism är extrem. Hon är även extremt korrumperad. Det är inte bra när en amerikansk presidentkampanj till stor del finansieras av länder som SA, Brunei, Förenade Arabemiraten och Qatar.

Har även ett track record på extremt korkade voteringar. Invasion av Iraq, insats i Lybien etc. Detta har skapat en kaotisk region som drabbat miljontals människor till det sämre. Det är rätt extremt att lägga fundamenten för den flyktingskavalkad som pågår, och sedan själv kandidera till presidentposten som om att ingenting hänt. Detta normaltillstånd som råder inom amerikansk politik är extremt och bör stoppas.

• Konstatera
    nattuv skrev 2016-07-24 11:33:34 följande:
    Alla politiker som har attraktivare idéer än man själv är populister (sagt av någon statsvetare eller liknande). Socialdemokratin torde per definition varit populister. Men idag skulle nog få kalla dem populister och med facit i hand så blev det trotts allt inte så illa. Och då har de ändå förändrat samhället i grunden och det på bekostnad av någon annan.
    Vad fan är det för fel på folk? 
    Jag kan inte låta bli att tycka att det förakt som riktas mot de som röstar fel är rätt intressant.
    Jag skulle gärna se den politiker som inte är populistisk i sin valkampanj. Som du säger, är det ett icke-argument. Trump är inte värre än ex Obama.

Sedan som vi alla vet, älskar vänstern precis som högern yttrandefrihet, tills dess att någon har en annan åsikt än dem själva. Såg vi inte minst under Brexit.
  • KillBill
    Konstatera skrev 2016-07-24 11:43:14 följande:
    Hennes idkande av imperialism är extrem. Hon är även extremt korrumperad. Det är inte bra när en amerikansk presidentkampanj till stor del finansieras av länder som SA, Brunei, Förenade Arabemiraten och Qatar.

Har även ett track record på extremt korkade voteringar. Invasion av Iraq, insats i Lybien etc. Detta har skapat en kaotisk region som drabbat miljontals människor till det sämre. Det är rätt extremt att lägga fundamenten för den flyktingskavalkad som pågår, och sedan själv kandidera till presidentposten som om att ingenting hänt. Detta normaltillstånd som råder inom amerikansk politik är extremt och bör stoppas.
    Du radar upp en massa republikansk propaganda. Kan du ge exempel på något med Hilarys politik som är extremt?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-24 11:50:40 följande:
    Du radar upp en massa republikansk propaganda. Kan du ge exempel på något med Hilarys politik som är extremt?
    Det jag radar upp är exempel på Hilary Clintons extrema politik. Hennes utrikespolitik är och har varit extremt skadlig. Lite humor att se dem som hånade George W Bush, nu omfamna Hilary Clinton. De står för identisk utrikespolitik. I fråga om inhemsk politik är hon en klassisk moderatkärring. Inte särskilt extrem, nej som jag redan titulerat. Trump å andra sidan är en klassisk moderatgubbe. Inte särskilt extrem.

Angående det här med att inte ta emot flyktingar. Det är lika extremt att ta emot dem, som att inte ta emot dem om vi ska vara helt neutrala. Vad mer är extremt med Trump tycker?

• Konstatera

Jag gillar dock inte benämningen extrem, eftersom att det befäster vad som är neutralt. Om vi ska utgå från att svensk politik som någon sorts normaltillstånd, så är det mesta Clinton står för extremt. Att skuldsätta amerikanska ungdomar som vill studera, att inte ha fri sjukvård, att inte vilja höja minimilönen på 7, 25 dollar i timmen etc.

Jag antar dock att detta är normaltillståndet och att alla andra typer av förslag är extrema.

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?