• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Världsmedborgare

Världens folk verkar ha blivit kraftigt fördummat, Putin, Erdogan, Netanyahu, och D Trump, kan det gå annat åt h-vete med sånna personer i maktpositioner...

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-07-22 10:02:16 följande:

Världens folk verkar ha blivit kraftigt fördummat, Putin, Erdogan, Netanyahu, och D Trump, kan det gå annat åt h-vete med sånna personer i maktpositioner...

Så läte det även med tidigare ledare som George W. Bush. Sen kom Obama som skulle frälsa världen. Men allt rullade på som vanligt under båda två. Ledare kommer och går men byråkratin och systemens tröghet består.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-07-20 22:07:09 följande:
    Kärringen är alltså Hillary Clinton.

Är det någon slags namnmagi som gör att ni i skrikhögern har så svårt att kalla folk vid deras namn.

Håll tummarna. 

Själv undrar jag en smula var ni håller dem, i mun eller någon lite mer undanskymd platsSkrattande
    Ytterligare en SDare som vurmar för Trump och ger det kvinnliga motståndet nedsättande benämning - ger en liten indikation på hur man vill att det ska se ut i Sverige...

Tänk dig SD under kvinnlig ledning. En "kärring" isf Åkesson. Skulle innebära slutet för partiet. Hahahahaha!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-07-23 09:12:01 följande:
    Ytterligare en SDare som vurmar för Trump och ger det kvinnliga motståndet nedsättande benämning - ger en liten indikation på hur man vill att det ska se ut i Sverige...

Tänk dig SD under kvinnlig ledning. En "kärring" isf Åkesson. Skulle innebära slutet för partiet. Hahahahaha!
    Mm, det finns ju delar i Republikanernas partiprogram som leder tankarna till en kristen variant av vissa muslimska stater. En slags motpol men samma skit, ungefär som AIK-huliganer kan tycka att inget är mer olikt dem än DIF-huliganer.

Klart att sådant även får jämställdhetshatande personer i Sverige att vädra morgonluft.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-07-22 11:49:16 följande:
    Så läte det även med tidigare ledare som George W. Bush. Sen kom Obama som skulle frälsa världen. Men allt rullade på som vanligt under båda två. Ledare kommer och går men byråkratin och systemens tröghet består.
    I stort sett är det så, vilket beror på att vi alla idag är så beroende av andra länder, beroende i possitiv bemärkelse.., och med det i minnet så vet vilket fiasko det kommer att bli med D Trump som president.

Dock med den skillnaden att D Trump kan kasta ut USA i en ekonomisk storkris, då han vill riva upp alla handelsavtal och inte förstår att även USA är i samma beroendeställning, som alla vi andra som lever i länder med en bra/hygglig ekonomi.

Det är bara att luyssna till hur D Trump vill agera mot Kina, för att inse att han saknar kunskap om det ekonomiska beroende USA har av Kina.
    Kina är inget vanligt västligt I-land, och dom kommer aldrig att backa en enda tum från sin egen agenda, även om det skulle kosta dom stora ekonomiska förluster.
    Och till skillnad från USA, så kan kineserna hantera det, nåt som tyvärr vanliga kineser kommer att få lida för.
    Men ett liknande agerande i USA skulle skapa ett fullständigt kaos, både ekonomiskt och socialt, så D Trump lär förstås inte få igenom några krav som hotar eknomiska intressen utomlands.

Så han får hålla sig till sitt murarprojekt och andra inhemska tokerier, för sina idéer om att göra USA stort igen, genom att tro sig kunna förändra de spelregler som gäller för övriga Världen, det kan han glömma.
    Lika lite som det för EU finns nån anledning att ge britterna speciella fördelar, lika lite finns det att ge USA några eknomiska fördelar, vad gäller deras handel med andra länder.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-07-23 10:01:49 följande:
    I stort sett är det så, vilket beror på att vi alla idag är så beroende av andra länder, beroende i possitiv bemärkelse.., och med det i minnet så vet vilket fiasko det kommer att bli med D Trump som president.
    Nix, ni vet ingenting. Att önska att det går åt helv... är inte samma sak som att veta.

Precis som med Brexit så sitter det ett antal personer och gottar sig åt hur illa de hoppas att det kommer att gå. Men deras "förutsägelser" tycks mer bero på illvilja än på någon djupare analys.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-07-23 11:16:13 följande:
    Nix, ni vet ingenting. Att önska att det går åt helv... är inte samma sak som att veta.

Precis som med Brexit så sitter det ett antal personer och gottar sig åt hur illa de hoppas att det kommer att gå. Men deras "förutsägelser" tycks mer bero på illvilja än på någon djupare analys.
    Men snälla, så gott som alla länders ekonomier fungerar på samma sätt, och bygger på handelsavtal och beroenden som sträcker sig över hela Världen.
    Bryter man sig ur så hamnar man givetvis ute i kylan, tror man annat så har man helt enkelt noll-koll på hur världsekonomin fungerar idag.

Jag önskar inte att något går åt helvete, och jag tror heller inte ett dyft på några fördelar för britterna som gäller handelsavtal med EU eller länder utanför EU, där avtal finns tecknade
    Detsamma gäller förstås även USA, som likt britterna kommer att inse, att ensam är man inte stark.
    Den tiden är för länge sen förbi vad gäller både USA och britterna, och nu är dom troligen mer beroende av omvärlden än vad många andra länder är.

Och det lite komiska i det hela, är att just britter och amerikanare är de som varit bland de mest pådrivande i den globlisering som vi ser idag, och från den finns inte längre någon återvändo.
    Helt enkelt för att ingen, med några få undantag, vill se en tillbakagång till det gamla.

Slutsats, det kommer inte att gå åt helvete, för det kommer inte att bli som D Trump skrävlar om, det blir mursleven och murbyggande för hans del.., i bästa fall, och britterna är alldeles för smarta för att ens försöka sig på nåt eget, som äventyrar deras handel med omvärlden.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-07-23 09:12:01 följande:

Klockren analys som vanligt nhika. Typ.

Jag är som bekant inte SDare och jag ser inte heller relevansen i att diskutera SD när vi diskuterar det amerikanska valet. Jag antar att ni vill stigmatisera svenskar som väljer att tänka fritt!

Jag låter dig leva vidare i din svart vita värld.

• Konstatera
    Rataxes skrev 2016-07-21 00:10:20 följande:
    Jag vet inte vem som är sämst, Hillary Clinton eller USA's svar på Bert Karlsson...

Det finns kandidater från Libertarian Party som definitivt hade varit bättre än dessa 2.
    Finns helt klart bättre kandidater än dessa två. Libertarian Party kan du dock släppa. Samtidigt är det inte riktigt en fråga om pest eller kolera i min värld. Hilary Clinton är förmodligen demokraternas värsta kandidat i partiets historia, samtidigt som jag anser att Trump är republikanernas sundaste kandidat på många år. Betydligt mer sund än Bush-klanen och mormonen Mitt Romney. Trump kommer bedriva klassiskt mittenpolitik, vilket jag inte tror är särskilt skadligt.

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?