• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • FDFMGA

Hm, Aftonbladet tycks inte vara så bra på att räkna.

Var tionde svensk inkluderar SD men för övriga partier ligget Trumpsympatierna på enstaka procent

Aftonbladet/Inizio

Vem vill du ska bli nästa president i USA?

M      Fp      C      Kd      S      V      Mp      SD      Fi     Annat parti

Hillary Clinton   81     68      85    76      76     51    73       36      61    72

Donald Trump    2      2        0      2        0       0      0         32      0      8

Någon annan     10     27      15    13      21     37    27       8        33    16

Tveksam, vet ej  7      3         0      9       3       11    0         24      6      4

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-06-12 17:28:43 följande:
    Hm, Aftonbladet tycks inte vara så bra på att räkna.

Var tionde svensk inkluderar SD men för övriga partier ligget Trumpsympatierna på enstaka procent

Aftonbladet/Inizio
    Vem vill du ska bli nästa president i USA?

M      Fp      C      Kd      S      V      Mp      SD      Fi     Annat parti

Hillary Clinton   81     68      85    76      76     51    73       36      61    72

Donald Trump    2      2        0      2        0       0      0         32      0      8

Någon annan     10     27      15    13      21     37    27       8        33    16

Tveksam, vet ej  7      3         0      9       3       11    0         24      6      4

Hm, jag som inte är så bra på att läsa. AB hade inte räknat fel :)
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-06-12 13:21:56 följande:
    Det är snarare tvärtom. Det skiljer 1% i optionen "jag vill inte att motståndaren ska vinna". Uppenbarligen har även Trump fler som röstar på honom p.g.a hans politiska ambitioner än vad Clinton har. 43/40
    Klart det är tvärtom - om man bortser från att 47 är en större siffran än 46
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-06-12 13:29:10 följande:
    Det är inte heller en förutfattad mening att vi kommer få mer av samma med Hilary Clinton. D.v.s större korrumption, tydligare segregation och ännu fler onödiga krig i stil med Irak och Lybien. 

Jag vill bryta detta mönster. Det vill inte du!
    Exakt. Jag väljer Clinton framför Trump. Vad listigt av dig att ha räknat ut det
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-06-12 17:30:53 följande:
    Hm, jag som inte är så bra på att läsa. AB hade inte räknat fel :)
    Mer tydligt än så där kan det knappast bli, att rasister och islamofober håller ihop.

Jag tycker synd om amerikanarna, om D Trump skulle bli president, även om inget av det han påstår han säger säg villja göra, kommer att passera i konkressen/senaten.
    Han kommer att bli ett fiasko, som inte ens med säkerhet kommer att överleva (tolkas fritt) sin mandatperiod som president.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-06-18 17:51:45 följande:
    Mer tydligt än så där kan det knappast bli, att rasister och islamofober håller ihop. smile1.gif

Jag tycker synd om amerikanarna, om D Trump skulle bli president, även om inget av det han påstår han säger säg villja göra, kommer att passera i konkressen/senaten.
    Han kommer att bli ett fiasko, som inte ens med säkerhet kommer att överleva (tolkas fritt) sin mandatperiod som president.
    Ja, det skulle det bli. Men jag har så svårt att tänka mig att det skulle kunna inträffa.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-06-18 17:51:45 följande:
    Mer tydligt än så där kan det knappast bli, att rasister och islamofober håller ihop.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    En president kan skriva exekutiva order och på så vis gå runt senaten. Obama gjorde det med Obamacare! Kruxet är art förslaget enkom sträcker sig under sittande presidentens mandatperiod!

Trump kommer få igenom mycket om han bara vill, även fast demokraterna får en majoritet.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-06-19 02:11:18 följande:
    En president kan skriva exekutiva order och på så vis gå runt senaten. Obama gjorde det med Obamacare! Kruxet är art förslaget enkom sträcker sig under sittande presidentens mandatperiod! Trump kommer få igenom mycket om han bara vill, även fast demokraterna får en majoritet.
    Han kommer inte att få igenom ett skit av nåt av de tokerier han skrävlar om, däremot kan han säkert få igenom ett å annat som ligger inom ramen för inrikespolitik, men resten kommer inte att få nåt gehör.
    Det skulle skada USA så mycket att han kommer att tvingas backa.
    Alternativet skulle förstås kunna vara konfrontation, men en sån fullbolodsidiot lär inte "överleva" länge som president.

USA klarar sig inte utan omvärlden som handelspartner, men vi andra skulle idag överleva utan USA, även om det förstås blir problem.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?