• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-07-24 01:56:55 följande:
    Klockren analys som vanligt nhika. Typ.

Jag är som bekant inte SDare och jag ser inte heller relevansen i att diskutera SD när vi diskuterar det amerikanska valet. Jag antar att ni vill stigmatisera svenskar som väljer att tänka fritt!

Jag låter dig leva vidare i din svart vita värld.
    Klart du är. Resonemangen sitter som en smäck. Du har bara inte erkänt det för dig själv än.

"Ni" Å man får tacka! The royal we, no doubt

Jaså - att stödja SD och/eller Trump är att tänka fritt  
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-07-24 02:13:47 följande:
    så kan jag även konstatera att Trump i mångt och mycket tenderar att vara en gnällig gammal gubbe.
    När jag tycker någon är "en gnällig gammal gubbe" så vill jag inte att han ska leda en av världens mest inflytelserika länder - till skillnad mot dig. Men det är jag det.
  • Klickerträna

Jag har enligt testet åsikter i linje med B. Sanders till 87%. Därefter J. Stein om 85%.

Bara 13% i linje med Trump. Skönt.

• Speakers Corner
    Världsmedborgare skrev 2016-07-22 10:02:16 följande:

Världens folk verkar ha blivit kraftigt fördummat, Putin, Erdogan, Netanyahu, och D Trump, kan det gå annat åt h-vete med sånna personer i maktpositioner...

Exakt, det är som att kunskap och utbildning har blivit något fult.
    Istället satsar man på populism, och det är helt vansinnigt, men enklare förstås att tro på nån som lovar guld och gröna skogar, även om det sker på bekostnad av nån annan.
    Det verkar inte spela nån roll, iallafall inte förrän man själv är den utpekade som får försaka för att andra ska få glida i gräddfilen.
    Och det här kortsiktiga går människor på.
    Vad fan är det för fel på folk? 
  • Speakers Corner
    Konstatera skrev 2016-07-24 02:05:57 följande:
    Finns helt klart bättre kandidater än dessa två. Libertarian Party kan du dock släppa. Samtidigt är det inte riktigt en fråga om pest eller kolera i min värld. Hilary Clinton är förmodligen demokraternas värsta kandidat i partiets historia, samtidigt som jag anser att Trump är republikanernas sundaste kandidat på många år. Betydligt mer sund än Bush-klanen och mormonen Mitt Romney. Trump kommer bedriva klassiskt mittenpolitik, vilket jag inte tror är särskilt skadligt.
    Trump är den största pajasen vi sett på många år, tyvärr är han också farlig, farlig för oss i Europa.
    Hans urbota korkade kommentar om Nato, kan mycket väl vara det som drar igång ett krig i Balkanländerna och då är vi dom första att dras in.
    Jättekul kille den där Trump du. 
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-07-24 02:13:47 följande:
    Nu behöver du inte överdriva så att du spricker. Kanske dags att ta tummen ur röven och växa upp en smula?  Om det får dig att lugna ned dig en aning, så kan jag även konstatera att Trump i mångt och mycket tenderar att vara en gnällig gammal gubbe.

Jag är färdigväxt redan, så pass färdigväxt att jag inte skulle låta min avsky inför en presidentkandidat få mig att kalla henne kärringen.

Jag har heller inte särskilt mycket emot Hillary Clinton, men i likhet med många andra kvinnliga politiker så (be)-döms hon enligt en annan måttstock bara för att hon är kvinna.

Tyvärr är det förmodligen så att Trumps chanser är större i och med att han möter en kvinna, det finns många som tycker att det räckte med en svart och att efter detta få en kärring till president skulle innebära att USA blev mindre storslaget - rentav till åtlöje.

En seger för Trump skulle vara en katastrof för USA och i viss mån för resten av världen. Att lyssna på konventets skrän om vad man bör göra med "kärringen" är som att vara åskådare till en ond fars som mycket väl kan bli verklighet.

Vad tror du kommer att hända om Trump vinner? Vad tror du kommer att inträffa när Amerika inte blir stort igen som han utlovat? Vilka kommer att få skulden?

Trump är det största jävla skämt som en demokrati hittills har presenterat, att sätta SD vid makten och låta dessa klåpare splittra och förstöra ett land vore en mild västanfläkt vid en jämförelse.

För övrigt kan man ta den här tråden och se vilka sympatisörer Trump har här på Familjeliv och vad de står för för åsikter i övrigt. Det är du, Flash G och någon till.

Det förvånar mig inteSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Speakers Corner skrev 2016-07-24 07:34:27 följande:
    Exakt, det är som att kunskap och utbildning har blivit något fult.
    Istället satsar man på populism, och det är helt vansinnigt, men enklare förstås att tro på nån som lovar guld och gröna skogar, även om det sker på bekostnad av nån annan.
    Det verkar inte spela nån roll, iallafall inte förrän man själv är den utpekade som får försaka för att andra ska få glida i gräddfilen.
    Och det här kortsiktiga går människor på.
    Vad fan är det för fel på folk? 
    Ja det tål att fundera över, varför folk så lättvindigt köper snart sagt varenda populists åsikter och idéer.
    Folk verkar inte förstå att Världen består av 2-300 länder (beror på vem som och hur man räknar ) som inte tänker följa eller foga sig efter nån "kravlista", som dessa populister sätter upp.

Så hur gärna något land vill kunna bestämma själva över sitt lands framtid, så kommer det alltid att möta nekanden och motstånd från Världens övriga länder.
    Inget land vill ju försämra för sina egna, därför är den enda framkomliga vägen idag, avtal som skyddar dess inre marknad, men som samtidigt ger tillgång till motpartens marknad.

Att ensidiigt skydda sin egen inre marknad (protektionism) fungerar inte idag, inte utan en egen inkomstkälla som omvärlden är beroende av, och nu duger inte ens oljan som handelsvara längre för det.

Så hur sjutton dessa populister och dess anhängare har tänkt sig genomföra sina idéer, skulle jag gärna vilja veta.
    Jag kan då inte komma på nån som helst framkomlig väg, nu när i stort sett all världens länder är bundna till avtal som skyddar och hjälper dom.
    Men som samtidigt "förhindrar" avtal med andra länder, som på nåt vis strider mot de ingångna avtalen.

Och det är så de flesta vill ha det idag, alltså ett skydd som inte slår ut sitt lands inre marknad, men som samtidigt ger tillgång till andra länders marknader på lika villkor.

Det är och kommer aldrig att bli nåt perfekt system, men är tillräckligt bra för att det ska gå att nå lösningar som är godtagbara för alla inblandade.

Tyvärr så har nu populisterna lyckats få folk att tro motsatsen, och det bådar inte gott.
    Men ni som är anhängare av SD, Trump och andra populister, förklara gärna hur ni ska övertyga världens alla länder om att just ni ska få bestämma, och inte bli hindrade av avtal som världens länder ingått, och inte vill bryta.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-07-24 08:44:59 följande:
    Jag är färdigväxt redan, så pass färdigväxt att jag inte skulle låta min avsky inför en presidentkandidat få mig att kalla henne kärringen.

Jag har heller inte särskilt mycket emot Hillary Clinton, men i likhet med många andra kvinnliga politiker så (be)-döms hon enligt en annan måttstock bara för att hon är kvinna.

Tyvärr är det förmodligen så att Trumps chanser är större i och med att han möter en kvinna, det finns många som tycker att det räckte med en svart och att efter detta få en kärring till president skulle innebära att USA blev mindre storslaget - rentav till åtlöje.

En seger för Trump skulle vara en katastrof för USA och i viss mån för resten av världen. Att lyssna på konventets skrän om vad man bör göra med "kärringen" är som att vara åskådare till en ond fars som mycket väl kan bli verklighet.

Vad tror du kommer att hända om Trump vinner? Vad tror du kommer att inträffa när Amerika inte blir stort igen som han utlovat? Vilka kommer att få skulden?

Trump är det största jävla skämt som en demokrati hittills har presenterat, att sätta SD vid makten och låta dessa klåpare splittra och förstöra ett land vore en mild västanfläkt vid en jämförelse.

För övrigt kan man ta den här tråden och se vilka sympatisörer Trump har här på Familjeliv och vad de står för för åsikter i övrigt. Det är du, Flash G och någon till.

Det förvånar mig inteSkrattande
    Jag tycker nog att den största anledningen till varför hon ifrågasätts rätt frekvent, är det faktum att hon i likhet med George W Bush tenderar att vara rätt usel som politiker. I likhet med George W Bush så hade hon inte heller kandiderat till presidentposten om det inte vore för att en närstående tidigare varit POTUS. Hon är inte den bäst lämpade demokraten och hennes tidigare resumé som är fyllt till eggen med dåligt omdöme bör och skall ifrågasättas.

Kvinnor har det på många sätt svårare, men vi talar inte om en kvinna utan röst här. Utan vi talar om en köpt politiker som blivit mycket förmögen på att representera det amerikanska folket. Att hon är kvinna är förmodligen hennes största kvalité och har knappast missgynnat henne. Tvärtom.

Påtal om dubbla måttstockar. Trump bedöms helt klart utifrån andra måttstockar än Hilary Clinton. Finns ingen presidentkandidat i historien som fått utstå ett så pass hårt mediedrev. Jag tycker att du i en sådan kontext gör fel när du drar fram kvinnokortet, då hon knappast är den som granskats och bedömts hårdast i detta race.

För övrigt är en del republikaner sura på Clinton, för att hennes email-skandal inte ledde till åtal. De menar att hon bedöms utifrån andra måttstockar, än exempelvis Petraeus. Men vad menar du att "de" ska göra med Clinton? Återigen målar du upp en fiendebild som inte är befogad.

Trumps chanser är stora inte för att han möter en kvinna, utan för att han möter Hilary Clinton. Hade Trump mött Obama anno 08 hade Trump inte haft en chans. Det handlar således inte om att hen är kvinna, svart whatever. Utan det handlar om kompetens och vitalitet!

• KillBill
    Konstatera skrev 2016-07-24 02:05:57 följande:
    Finns helt klart bättre kandidater än dessa två. Libertarian Party kan du dock släppa. Samtidigt är det inte riktigt en fråga om pest eller kolera i min värld. Hilary Clinton är förmodligen demokraternas värsta kandidat i partiets historia, samtidigt som jag anser att Trump är republikanernas sundaste kandidat på många år. Betydligt mer sund än Bush-klanen och mormonen Mitt Romney. Trump kommer bedriva klassiskt mittenpolitik, vilket jag inte tror är särskilt skadligt.

Är det klassisk mittenpolitik att bygga en mur mot Mexiko och att vägra muslimer inträde till USA?
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-07-24 07:02:54 följande:
    Klart du är. Resonemangen sitter som en smäck. Du har bara inte erkänt det för dig själv än.

"Ni" Å man får tacka! The royal we, no doubt

Jaså - att stödja SD och/eller Trump är att tänka fritt  
    Jag är väldigt självkritisk och medveten om vem jag är. Jag stödjer inte SD. I fråga om det amerikanska valet stödjer jag inte Trump till 100%, men jag anser likväl att han är en sundare kandidat än Clinton. Finns numer bara två kandidater att välja på. Ingen av dem är Jesus!

Jag har aldrig uppskattat din svart vita världsbild, då jag anser det vara skadligt att så tvångsmässigt försöka kategorisera människor i olika fack. Världen består av gråskalor. Naturligtvis är det möjligt att föredra Trump före H Clinton, och samtidigt inte rösta SD här i Sverige.

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?