• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Speakers Corner
    Daniel12 skrev 2016-07-28 08:41:42 följande:
    Jajamän.. då blir det slut på allt daltande med terrorister, islamister, våldtäktsmän och kriminella invandrare. Och det bästa är att när sveriges regering inser att man inte kan eller bör motarbeta två stormakter kommer Löfven och hans anhang lydigt att dansa efter deras pipa, då de inte kommer våga annat. Jag riktigt myser när jag tänker på vilken härlig framtid vi går till mötes. Det är spännande tider vi lever i nu.
    Och du inser inte att om ditt framtidsscenario skulle inträffa skulle även terrorister, våldtäktsmän, och kriminella av alla nationaliteter, 
    Trappa upp i motsvarande grad och vi skulle få en våldsspiral som heter duga.
    Ett betydligt hårdare samhälle än vad vi har idag.
    Och dom som skulle drabbas hårdast av det är dom svagaste i vårt samhälle, barn, gamla, socialt utslagna, sjuka........osv, osv.

Det går inte att kväsa människor med hårda tag hur långt och hur länge som helst, 
    Då kommer folk revoltera och det kommer flyta blod.
    Hur länge tror du att såna som du och jag klarar oss då.
    Var försiktig med vad du önskar dig, det kan komma att slå in. 
  • Speakers Corner
    Daniel12 skrev 2016-07-28 08:44:06 följande:

Jag kommer villigt att ställa upp som Trums bödel för att komma tillrätta med det kaos vi har i samhället idag.

He, he, om du tycker vi har kaos nu, vad tror du det bli under Trumps välde? 
    Lite naivt va. 
  • Konstatera
    Speakers Corner skrev 2016-07-26 21:29:28 följande:

Det är verkligen inget trams och det handlar inte om kritik.

det handlar om att Trump hotar att bryta löftet om att solidariskt hjälpa varandra vid ett ev angrepp inom nato.

När han gör det så lämnar han vidöppet mål för Putin, vilket kanske också är hans agenda.

Och det är mycket, mycket farligt för oss här i Europa. 

Det var ju så andra världskriget började.

Här kan du läsa om någon som verkligen inte anser det vara trams.

Men du kanske tror du vet bättre än en fd rektor på försvarshögskolan numera ledamot i Krigsvetenskapsakademin?

Jo det handlar naturligtvis om kritik. Trump syftar på att de länder som inte satsar 2? av sin bruttonationalprodukt inte kan räkna med att få samma stöd som alla andra. Av Baltikum länderna innebär det att Estland har USAs fulla stöd, men inte nödvändigtvis Lettland och Litauen som spenderar en mindre procentenhet. 2 procentenheter är natos egna gräns och inget som Trump hittat på.

Dra inte på den stora trumman kära du.

Ganska rimlig kritik. Vad menar du med att det var så andra världskriget startades? Snarare berodde det på Varseillepakten och dess restriktioner som bröt ned - inte minst Tyskland. Kanske ska västvärlden sluta skylla allt på ryssarna. Jag tror att vi redan är inne på en betydligt farligare väg i detta nu! Tycker du att ryssarna lugnat ned sig under Obamas regeringsperiod?

Och ja. Jag vet bättre än fd rektorn på försvarshögskolan.
  • KillBill
    Konstatera skrev 2016-07-28 17:48:15 följande:
    Jo det handlar naturligtvis om kritik. Trump syftar på att de länder som inte satsar 2? av sin bruttonationalprodukt inte kan räkna med att få samma stöd som alla andra. Av Baltikum länderna innebär det att Estland har USAs fulla stöd, men inte nödvändigtvis Lettland och Litauen som spenderar en mindre procentenhet. 2 procentenheter är natos egna gräns och inget som Trump hittat på.

Ganska rimlig kritik. Vad menar du med att det var så andra världskriget startades? Snarare berodde det på Varseillepakten och dess restriktioner som bröt ned - inte minst Tyskland. Kanske ska västvärlden sluta skylla allt på ryssarna. Jag tror att vi redan är inne på en betydligt farligare väg i detta nu! Tycker du att ryssarna lugnat ned sig under Obamas regeringsperiod?

Innebär det att Trump inte avser att skydda Danmark eller Norge vid ett anfall? Danmark och Norge betalar nämligen inte 2% av BNP till sina försvar.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-07-28 18:30:27 följande:

Innebär det att Trump inte avser att skydda Danmark eller Norge vid ett anfall? Danmark och Norge betalar nämligen inte 2% av BNP till sina försvar.

Mike Pence gick ut och konstaterade att USA ska fullfölja sina åtaganden om så krävs. Jag vet dock inte om Danmark eller Norge får skydd. Troligtvis får dem det i alla fall! Även Lituaen och Lettland. Jag kan dock tycks att det är en intressant frågeställning. Ska länder kunna glida med i NATO på andra länders bekostnad?

På vilket sätt är Snowden pro-trump?
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-07-28 17:48:15 följande:

Jag skulle tro att en fd rektor på försvarshögskolan är mer insatt i försvarsfrågor än de flesta, så jag skulle inte slå på stora trumman där.
  • nihka
    KillBill skrev 2016-07-28 18:30:27 följande:
    Jag skulle tro att Trump fullständigt skiter i konsekvenserna av de hypotetiska beslut han uttalar sig om. Han är bara en mediahora som skapar sensationella rubriker för att locka den del av befolkningen som attraheras av sensationella rubriker.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?