• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 00:27:42 följande:

Men respektera för sjutton att jag inte vill diskutera mer med dig!

Från och med nu kommer jag inte att besvara fler inlägg från dig!!

Allt gott!!

Ja jag ber om ursäkt för att jag fortsatt ställa frågor till dig.

Jag skall inte göra det igen.

Ville bara veta varför du skriver en sak till mig och en annan till TS... Tänkte att hela vår konversation var baserad på missförstånd och det hade ju varit bra att reda upp :D

Sov gott :)
  • Anonym (hmmm..)
    Brumma skrev 2016-02-04 00:23:44 följande:
    Så varför är det då inte ok att ett bonusbarn kallar sin bonusmamma mamma OM BONUSMAMMAN är med på det?

Jag vet att du bara vill ignorera mig nu men du skriver en sak här och en annan i dina svar till mig..
    På vilket sätt skulle ett barn fara illa eller ens "må dåligt" för att det måste kalla sin pappas flickvän/sambo/fru för dess namn istället för mamma?

Det är oerhört tramsigt anser jag! Det ÄR ju ingen mamma. Detta förutsatt att inte mamman har dött eller av annan orsak inte finns eller någonsin kommer finnas i barnets liv!
  • ungbrunett
    Anonym (Lägg ägg) skrev 2016-02-03 19:57:13 följande:
    Helt egalt vad jag har med att göra.
    Det stämmer inte oavsett. Du är inte  hennes mamma, bonusmamma eller extramamma utan  hennes pappas flickvän/sambo/fru.
    Så om barnet ser henne som en mamma/bonusmamma/extramamma så kommer du förbjuda din unge att kalla henne det för att du blir sotis? Moget.
  • BioBonus
    Anonym (hmmm..) skrev 2016-02-04 08:25:31 följande:
    På vilket sätt skulle ett barn fara illa eller ens "må dåligt" för att det måste kalla sin pappas flickvän/sambo/fru för dess namn istället för mamma?

Det är oerhört tramsigt anser jag! Det ÄR ju ingen mamma. Detta förutsatt att inte mamman har dött eller av annan orsak inte finns eller någonsin kommer finnas i barnets liv!

Varför finns det vuxna (mammor) som känner sig nödgade att förbjuda sina barn att använda ett epitet de själva valt, för att mamman tycker att det är, inte vet jag - förminskande av henne? Det är inte ett kränkande ord, det är inget skällsord. Det är ett förklarande ord som alla vet vad det innebär. Nej, det är inte barnets mamma, det vet väl varenda kotte och är inget man ens behöver förtydliga.

Får man använda ordet dagmamma eller är det också tramsigt?

• ungbrunett
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-02-03 21:37:29 följande:
    Ha ha på dig du. Mitt barn har aldrig haft någon bonusmamma och kommer aldrig ha det så vem skulle jag vara svartsjuk på?

Men jag antar att du kände igen dig och tog åt dig.

Försök tänka att han är med dig nu och det "enda" som är kvar av deras kärlek är barnen. Så kanske det känns lite lättare för dig?!
    Haha, herregud vad vill du? Jag är verkligen inte på något sätt svartsjuk på min sambos ex, hon har ingenting som inte jag har tio gånger bättre. Jo, förresten, jag har mer tid med hennes barn än jag vill ha (mycket mer tid än vad hon har), men jag antar att det mer är hennes förlust än min vinst. Eller jag hoppas att hon ser det som en förlust, men man vet aldrig med henne så tyvärr tror jag inte hon ser det som en förlust. Hur som helst så det är verkligen inget problem för mig, det finns ingenting för mig att vara svartsjuk på. Så du kan ta dina spekulationer någon annanstans. Jag behöver inte dina "tips". Du är sjuk enkelspårig som tror att man som ny partner är svartsjuk på hur snygg och framgångsrik biomamman är, troligen finns det ett och annat som man hört/sett som gör att man knappt kan respektera henne pga idioti. Så du är nog helt ute och cyklar när du säger 99/100.
  • ungbrunett
    Anonym (M) skrev 2016-02-03 20:17:55 följande:

Jag tänker utifrån att det är lämpligast att alla i familjen är okej med hur man definierar varandra i familjen.

Tycker du att en utomstående i form av typ mamman till barnet tillhör familjen? Isåfall är du helt ute och cyklar. Menar du att alla i familjen, dvs exempelvis pappa, hans partner + alla barn så är jag helt med dig.
  • BioBonus
    ungbrunett skrev 2016-02-04 08:35:24 följande:
    Tycker du att en utomstående i form av typ mamman till barnet tillhör familjen? Isåfall är du helt ute och cyklar. Menar du att alla i familjen, dvs exempelvis pappa, hans partner + alla barn så är jag helt med dig.
    Precis det funderade jag också över - om Anonym(M) anser att barnets mamma tillhör bonusmammans familj. Ser fram emot förytdligandet :)
  • ungbrunett
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 00:18:25 följande:
    Jag har inget emot bonusmammor.

Jag är för att man i var familj är överens om hur man definierar varandra.

Min brors barn definierar min brors fru vid sitt namn.
    Frågan som jag undrar kring, och som jag misstänker att även brumma undrar (men jag kan ha fel), är vilka du syftar till  när du pratar om familj. Menar du att pappa och partner och barn + mamma och partner och barn alla ska vara överens? Sträcker sig den sk "familjen" till hushållet eller till relationer som barnet har? Spelar det någon roll för mamman vilka benämningar som sker hemma hos pappan, och vice versa? Jag är av åsikten att mamma inte ska ha något att säga till om kring vad som händer hemma hos pappa, huruvida deras unge definerar pappans partner som en bonusmamma eller ej. Är du av en annan åsikt?
  • ungbrunett

"Måste" enligt vem? Hur kan man som förälder med gott samvete förbjuda sin unge att se förälderns partner som en bonusförälder? Har man så lågt självförtroende att man tror att det förminskar ens egna roll i barnets liv, eller? Vem ska kontrollera detta? Ska biomamman förklara för pappan och bonusmamman att de måste säga ifrån när barnet benämner henne som bonusmamma? Och säga att "ap-ap-aaap din mamma säger att du inte får säga så om mig, utan du ska bara få säga mitt namn, berätta nu för alla dina vänner att din mamma inte vill att du ska kalla mig bonusmamma utan bara Anna!"?
  • Brumma

Ger man barnet dåligt samvete över vad barnet lägger i sina relationer så riskerar man absolut att barnet mår dåligt. Förbjuder man barnet att benämna ngn för förälder när BARNET har den relationen till ngn så ja, det kan absolut skada barnet.
Svar på tråden Bonusmammor