• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Anonym (M)

Jag tänker utifrån att det är lämpligast att alla i familjen är okej med hur man definierar varandra i familjen.

• Anonym (Hmmm)
    ungbrunett skrev 2016-02-03 19:12:09 följande:

Haha, typiskt svartsjuk biomamma.

Ha ha på dig du. Mitt barn har aldrig haft någon bonusmamma och kommer aldrig ha det så vem skulle jag vara svartsjuk på?

Men jag antar att du kände igen dig och tog åt dig.

Försök tänka att han är med dig nu och det "enda" som är kvar av deras kärlek är barnen. Så kanske det känns lite lättare för dig?!
  • Brumma
    Anonym (Hmm) skrev 2016-02-03 20:15:11 följande:

Brumma - klart han får. Jag sade ju bara vad JAG kan säga ibland.

Enkelt, eller hur??

Det var inte vad du skrev.
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-03 20:17:55 följande:

Jag tänker utifrån att det är lämpligast att alla i familjen är okej med hur man definierar varandra i familjen.

Alla i familjen är ok med våra definitioner.

I vår familj ingår jag, min man, våra två barn samt min mans dotter.
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-03 21:43:23 följande:

Alla i familjen är ok med våra definitioner.

I vår familj ingår jag, min man, våra två barn samt min mans dotter.

Så bra för dig/er då!
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-03 21:45:14 följande:

Så bra för dig/er då!

Visst är det :)

Bra är ju även att mamman tillåter dottern att faktiskt namnge sina egna relationer.

Jag vet inte vad mamman anser men när min bobus tig upp frågan om hon fick kalla mig mamma påpekade jag att hon redan har en mamma och att hon kunde ta illa upp. Därför valde hon att fortsätta kalla mig vid namn.

Att hon ändå ser mig som en förälder och väljer att använda ordet låtsasmamma när hon beskriver vår relation är ngt hon helt på egen hand valt att göra.

Vad tycker du att jag skulle säga till henne? Du får inte se mig som en mamma, trots att du med egna ord precis berättat att det är vad du gör?

Tycker du att jag skulle krossat vår relation? Förminskat den? Sårat henne?

Vad tycker du är viktigast - vad ngn kallas eller att barnet mår bra, känner sig älskad i båda sina familjer och ibte blir belagt med tvång och dåligt samvete över sina relationer i sina familjer?
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-03 21:55:44 följande:

Visst är det :)

Bra är ju även att mamman tillåter dottern att faktiskt namnge sina egna relationer.

Jag vet inte vad mamman anser men när min bobus tig upp frågan om hon fick kalla mig mamma påpekade jag att hon redan har en mamma och att hon kunde ta illa upp. Därför valde hon att fortsätta kalla mig vid namn.

Att hon ändå ser mig som en förälder och väljer att använda ordet låtsasmamma när hon beskriver vår relation är ngt hon helt på egen hand valt att göra.

Vad tycker du att jag skulle säga till henne? Du får inte se mig som en mamma, trots att du med egna ord precis berättat att det är vad du gör?

Tycker du att jag skulle krossat vår relation? Förminskat den? Sårat henne?

Vad tycker du är viktigast - vad ngn kallas eller att barnet mår bra, känner sig älskad i båda sina familjer och ibte blir belagt med tvång och dåligt samvete över sina relationer i sina familjer?

Jag tycker som sagt att det viktigaste är vad var familj är överens om hur dom väljer att definiera varandra.

Min brors barn definierar min brors fru vid sitt namn.
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-03 22:01:31 följande:

Jag tycker som sagt att det viktigaste är vad var familj är överens om hur dom väljer att definiera varandra.

Min brors barn definierar min brors fru vid sitt namn.

Jag tror ytterst få använda der "bonusmamma" eller "bonusdotter" - eller "biomamma" för den delen - när de tilltalar varandra eller när de talar om varandra. Man använder, precis som din brors barn, varandras namn.

Det omöjliggör dock inte att man ser varandra som förälder eller barn.

De gånger min bonusdotter använt ngt annat än mitt namn är när hon velat förklara vår relation för tex vänner till henne. När jag hämtat på fritids tex.

Som tonåring la hon därtill till mig som mamma på Facebook. Tillsammans med sin mamma naturligtvis :)

Men ditt svar tolkar jag då som att det är viktigare att alla är överens (antar du räknar med mamman här) än att barnet mår bra?
  • Anonym (M)
    Brumma skrev 2016-02-03 22:08:25 följande:

Jag tror ytterst få använda der "bonusmamma" eller "bonusdotter" - eller "biomamma" för den delen - när de tilltalar varandra eller när de talar om varandra. Man använder, precis som din brors barn, varandras namn.

Det omöjliggör dock inte att man ser varandra som förälder eller barn.

De gånger min bonusdotter använt ngt annat än mitt namn är när hon velat förklara vår relation för tex vänner till henne. När jag hämtat på fritids tex.

Som tonåring la hon därtill till mig som mamma på Facebook. Tillsammans med sin mamma naturligtvis :)

Men ditt svar tolkar jag då som att det är viktigare att alla är överens (antar du räknar med mamman här) än att barnet mår bra?

Jag anser att det viktigaste är att alla i familjen är överens om hur man definierar varandra i familjen då jag tror att det kan bli konstigt annars .
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-03 22:13:01 följande:

Jag anser att det viktigaste är att alla i familjen är överens om hur man definierar varandra i familjen då jag tror att det kan bli konstigt annars .

Svårt att säga det rakt ut?

Det är alltså viktigare än att barnet mår bra?

Känns som om dina prioriteringar är lite snedvridna..

De flesta föräldrar skulle nog tycka att det viktigaste är deras barns välmående. Och tycka att det välmående är viktigare än att det "blir lite konstigt"...

Å andra sidan har jag lärt mig här att många föräldrar glömmer sätta sina barns välmående främst och sätter sina egna sårade känslor/sina behov och sin vilja framför att barnet mår bra och är lyckligt.

Knepiga föräldrar.
Svar på tråden Bonusmammor