• ungbrunett

Bonusmammor

Folk leker experter inom ämnen de inte har någon koll på. DET är det stora problemet.

• ungbrunett
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-02-03 18:53:05 följande:
    Finns nog många bittra biomammor, men svartsjuka på exets nya är nog extremt sällsynt!

Svartsjuka är nog i 99 fall av 100 från den nyas sida på mannens ex. Hon fick barn med mannen först, var gifta, är snyggare m.m.
    Haha, typiskt svartsjuk biomamma.
  • ungbrunett
    Anonym (Lägg ägg) skrev 2016-02-03 19:57:13 följande:
    Helt egalt vad jag har med att göra.
    Det stämmer inte oavsett. Du är inte  hennes mamma, bonusmamma eller extramamma utan  hennes pappas flickvän/sambo/fru.
    Så om barnet ser henne som en mamma/bonusmamma/extramamma så kommer du förbjuda din unge att kalla henne det för att du blir sotis? Moget.
  • ungbrunett
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-02-03 21:37:29 följande:
    Ha ha på dig du. Mitt barn har aldrig haft någon bonusmamma och kommer aldrig ha det så vem skulle jag vara svartsjuk på?

Men jag antar att du kände igen dig och tog åt dig.

Försök tänka att han är med dig nu och det "enda" som är kvar av deras kärlek är barnen. Så kanske det känns lite lättare för dig?!
    Haha, herregud vad vill du? Jag är verkligen inte på något sätt svartsjuk på min sambos ex, hon har ingenting som inte jag har tio gånger bättre. Jo, förresten, jag har mer tid med hennes barn än jag vill ha (mycket mer tid än vad hon har), men jag antar att det mer är hennes förlust än min vinst. Eller jag hoppas att hon ser det som en förlust, men man vet aldrig med henne så tyvärr tror jag inte hon ser det som en förlust. Hur som helst så det är verkligen inget problem för mig, det finns ingenting för mig att vara svartsjuk på. Så du kan ta dina spekulationer någon annanstans. Jag behöver inte dina "tips". Du är sjuk enkelspårig som tror att man som ny partner är svartsjuk på hur snygg och framgångsrik biomamman är, troligen finns det ett och annat som man hört/sett som gör att man knappt kan respektera henne pga idioti. Så du är nog helt ute och cyklar när du säger 99/100.
  • ungbrunett
    Anonym (M) skrev 2016-02-03 20:17:55 följande:

Jag tänker utifrån att det är lämpligast att alla i familjen är okej med hur man definierar varandra i familjen.

Tycker du att en utomstående i form av typ mamman till barnet tillhör familjen? Isåfall är du helt ute och cyklar. Menar du att alla i familjen, dvs exempelvis pappa, hans partner + alla barn så är jag helt med dig.
  • ungbrunett
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 00:18:25 följande:
    Jag har inget emot bonusmammor.

Jag är för att man i var familj är överens om hur man definierar varandra.

Min brors barn definierar min brors fru vid sitt namn.
    Frågan som jag undrar kring, och som jag misstänker att även brumma undrar (men jag kan ha fel), är vilka du syftar till  när du pratar om familj. Menar du att pappa och partner och barn + mamma och partner och barn alla ska vara överens? Sträcker sig den sk "familjen" till hushållet eller till relationer som barnet har? Spelar det någon roll för mamman vilka benämningar som sker hemma hos pappan, och vice versa? Jag är av åsikten att mamma inte ska ha något att säga till om kring vad som händer hemma hos pappa, huruvida deras unge definerar pappans partner som en bonusmamma eller ej. Är du av en annan åsikt?
  • ungbrunett
    Anonym (hmmm..) skrev 2016-02-04 08:25:31 följande:
    På vilket sätt skulle ett barn fara illa eller ens "må dåligt" för att det måste kalla sin pappas flickvän/sambo/fru för dess namn istället för mamma?

Det är oerhört tramsigt anser jag! Det ÄR ju ingen mamma. Detta förutsatt att inte mamman har dött eller av annan orsak inte finns eller någonsin kommer finnas i barnets liv!
    "Måste" enligt vem? Hur kan man som förälder med gott samvete förbjuda sin unge att se förälderns partner som en bonusförälder? Har man så lågt självförtroende att man tror att det förminskar ens egna roll i barnets liv, eller? Vem ska kontrollera detta? Ska biomamman förklara för pappan och bonusmamman att de måste säga ifrån när barnet benämner henne som bonusmamma? Och säga att "ap-ap-aaap din mamma säger att du inte får säga så om mig, utan du ska bara få säga mitt namn, berätta nu för alla dina vänner att din mamma inte vill att du ska kalla mig bonusmamma utan bara Anna!"?
  • ungbrunett
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 11:10:45 följande:
    Jag menar att exempelvis pappan,hans partner och alla barnen bör vara överens om hur man definierar /tilltalar varandra.
    Det verkar de flesta av oss tycka. Anser du att mamman ska ha någonting att säga till om kring detta? Om barnet vill kalla pappans partner för bonusmamma, ska det vara okej? Eller borde "man" få barnet att sluta kalla pappas partner det om mamman inte tycker det är okej?
  • ungbrunett

Jag tycker detta är en ickefråga. Vill barnet kalla personen för bonusmamma och personen själv tycker det är okej så är det självklart. Vad barnets biologiska mamma tycker om det är helt ovidkommande. Hon får acceptera läget helt enkelt. Så trött på biomammor som tror att de ska kunna ställa och styra i allt trots att de inte har med det att göra. Varför inte bara förstå att livet ser annorlunda ut nu?

• ungbrunett
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 11:54:18 följande:
    För dig är det en icke-fråga, för någon annan kanske betydelsefullt.

I fall där man fått kämpa hårt i många år för att bli förälder kan det ha en oerhörd laddning och betydelse att äntligen kunna kallas pappa/mamma.

Om ens partner bedrog en med den hon/han sedan lever ihop med kan det kännas kränkande att den som exet vänstrade med blir benämnd som "bonuspappa/-mamma".

I min väns fall var det hennes systerdotter som började säga "mamma" till/om henne.

Vännens syster drabbades av svår sjukdom och var på grund av det förhindrad att göra mycket med sin dotter som min vän istället gick in och gjorde. Det var en stor sorg för systern att inte kunna vara den mamma hon önskade och min vän förstod när systern uttryckte smärtan hon kände.

Min vän förklarade för barnet att hon var "moster" och laddade det ordet och relationen till barnet med allt det positiva barnet ville uttrycka att hon kände. De har fortfarande en nära, kärleksfull och varm relation och min väns systerdotter hade inga problem med att förstå att kärleken till och från hennes moster inte blev mindre för att hon inte "fick" benämna henne mamma.
    Man förbjuder inte barn att uttrycka känslor av kärlek/trygghet osv. Det spelar ingen roll om du säger "Du får inte kalla henne mamma" eller "Kan du inte kalla henne xxx istället?". Du inskränker på barnets rätt till att vara en egen individ med egna relationer. Kan du som förälder inte hantera det så är det trist för dig, men du förbjuder inte barnet att göra det för att du känner dig kränkt. 
  • ungbrunett
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 12:15:19 följande:
    Nej, att lära barn empati och att vara en inkännande och omtänksam personer som bryr som om andras känslor ligger kanske inte på DIN agenda, men jag tror att jag väljer att inte lägga så stor vikt vid ditt inlägg. Vad jag läst av dig både här och i andra trådar verkar du inte ha alltför starka känslor för din partners barn och du tycks ofta utgå från att dina känslor är viktiga men andras kan man strunta i.

För övrigt har jag inga barn som har någon "bonusförälder" och min partners barn sedan tidigare har jag en god relation till, likväl som deras andra förälder.
    Men jaja, du får säga vad du vill om mig och vad min agenda är och inte. Jag kan skilja på sak och person iallafall. Jag tycker det är jättekonstigt att barnet ska anpassa sig efter den vuxnes känslor i en icke-fråga. Du hade knappast pratat för att en bonusförälder ska tas hänsyn till av barn/partner/barnets andra förälder. Men om det är en biologisk förälder så ska man minsann trippa på tå. Mycket märkligt.
  • ungbrunett
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-06 12:48:38 följande:
    HUR är det exemplet relevant???

Jag har inte sagt att ett barn som har en "bonusförälder" inte får ha en relation med denne. Det jag hävdar är att om barnets förälder av någon anledning blir sårad/kränkt av att barnet benämner den andra förälderns nya partner med ett föräldraepitet så kan man hjälpa barnet att hitta ett uttryck som inte kränker föräldern men som kan laddas med allt det goda barnet känner för den nya partnern.

För att ditt exempel skulle vara applicerbart skulle mitt vuxna barn alltså vilja kalla sin partner för mamma/pappa och det skulle vara det som jag eller barnets andra förälder skulle ta illa upp av.

Att förbjuda en relation har JAG aldrig pratat om, det får stå för dig.
    Alltså jag kan inte ta dig på allvar i detta. Hade allt varit frid och fröjd kring alla bonusrelationer och familjer och alla lever tillsammans i en lycklig värld där alla respekteras och blir hörda osv osv, då KANSKE jag hade kunnat gå med på att man gemensamt (dvs biomamman ensam) kommer fram vad barnet ska kalla/inte kalla sin pappas nya partner. Det förutsätter dock att biomamman är sjukt egoistisk och sätter sitt egen ego före sitt barns rätt till relationer med vem den vill. Men det har jag märkt inte alls är ovanligt när det väl kommer till kritan kring kränkta biomammor - de klarar inte av att deras ex har nya liv med nya partners och familjer.

Men nu lever i som bekant i verkligheten där bonusmammor alltid ska sätta sig själva åt sidan och acceptera ALLT som biomamman och ungen/ungarna kommer på. Bonusmamman ska aldrig säga nej, alltid vara till lags, alltid acceptera strul, skitsnack, snack om biomamman och det gamla livet, aldrig bli kränkt, kompromissa, ställa upp, backa undan, förstå gränser, hänge sig åt allt, aldrig klaga, alltid vara glad osv osv osv osv. Om nu relationen mellan bonusmamman och barnet/barnen fungerar så pass bra (trots ovanstående som bonusmammor tvingas utstå av/kring barn och biomammor) så är det väl självklart att barnet och bonusmamman själva kan definiera sin relation!!! Speciellt om de bor tillsammans v/v, v/h, heltid osv osv. Jag hade aldrig accepterat att en biomamma i detta fall ska komma och säga vad jag ska göra, vad barnet ska göra, hur vi ska definiera varandra, våran relation sinsemellan osv osv. 

Du, som biomamma, har INTE med det att göra och du kan inte göra någonting åt saken. Blir du kränkt? Buhu. Men du kan för tusan inte på allvar mena att du trots allt ovanstående har full rätt att gå in i ditt barns liv (Den delen som inte rör dig) och säga åt hen vad hen ska kalla sin pappas partner. Hur är det möjligt att på allvar mena att det är okej!??!
  • ungbrunett
    Anonym (M) skrev 2016-02-06 17:38:01 följande:

Hur låt säga pappans barn väljer att definiera/tilltala hans nya partner rör pappans nya partner i allra högsta grad då barnets känslor/behov i det är inte viktigare än pappans nya partner i det.

När jag resonerar försöker jag tänka utifrån barnets perspektiv, pappans perspektiv, pappans nya partners perspektiv osv.

"OSV". är det mammans perspektiv du syftar på då eller? Du säger det utan att säga det och det är det som får mig/oss att tro att du faktiskt menar att mamman har något att säga till om kring det. Vore fint att få klarhet i om du tycker om du tycker att mamman ska ha en röst i detta eller inte.
Svar på tråden Bonusmammor