Ja du hoppas du slipper det men jag hade extremt illamående mellan vecka 7-13 och blev sjukskriven de andra veckorna. Den goda nyheten är att även om det inte känns så så kom ihåg att det BLIR BÄTTRE!!!
Detta var jag tvungen att göra för att klara mig från total kollaps och sjukskriven
- INTE stressa
- äta ofta och lite
- äta och dricka direkt på morgonen innan jag steg upp ur sängen (salta kex, gröna äpplen och apelsiner var det som funkade bäst)
- äta salta kex på natten om jag vaknade till och försöka undvika att gå upp och kissa eller något som helst utan att först äta nått litet
- vila och sova mycket (som värst låg jag i sängen från kl 19 kvällarna).
- undvika hastiga rörelser med huvudet (böja mig ner, resa mig fort etc)
Om jag gjorde allt det så mådde jag ändå bättre me. Viktigast var att lugna ner mig och inte stressa. Blev tvungen att berätta ganska tidigt på jobbet då jag har ett stressigt jobb och behövde bli av med pressen - så sa som det var att antingen måste jag ta det lite lugnare en månad eller så kommer jag bli 100% sjukskriven.
Säger som min läkare - lyssna på kroppen. Att man är trött och illamående i starten är ett sätt för kroppen att tvinga dig att ta det lugnt och vila.
Men som sagt glöm inte att det blir bättre. Håll ut <3
eid skrev 2016-06-08 18:04:01 följande:
Någon av er som runt vecka 7 blev helt galet trött och hade ett konstant illamående. Gick till jobbet igår morse, men kände att det inte skulle funka så jag gick hem och var tvungen att sjukanmäla mig. Som det känns just nu förstår jag inte hur jag ska kunna orka jobba (har kontorsjobb). Imorgon ska jag göra mitt tidiga ultraljud- borde jag passa på och fråga hur jag ska gå tillväga eller har någon av er några bra tips? Känner mig lite desperat och ledsen :(