• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • eagle87
    Loppan84 skrev 2016-03-30 11:05:06 följande:
    Åh herregud. Nu får du säga till honom att klippa navelsträngen och att det är HELT orimligt att vänta till 6,5 månad med att berätta - alla som ser dig kommer ju förstå långt innan dess. Sen får ni väl komma överens med hur ni ska göra med Facebook typ, där är man ju olika - jag lägger ut en del men min man lägger inte ut nått så tror inte han vill att vi lägger ut där förrän det typ är dags för bf ;) men att du ringer och berättar för vilka du vill eller uppdaterar ett låst instagramkonto kan väl knappast va ett problem?
    Mm precis. Har pratar me han nu O förklarat hur jag känner O han verkar fatta:) jag gillar social media O är en väldigt öppen person :)

Hur mår du nu? Jag förstod inte riktigt ditt inlägg igår, vad har hänt vad har du för infektion? Är du hemma från jobbet? Hur e illamående? Detta har varit den värsta veckan för mig när de gäller illamående...
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-30 17:56:46 följande:
    Mm precis. Har pratar me han nu O förklarat hur jag känner O han verkar fatta:) jag gillar social media O är en väldigt öppen person :)

Hur mår du nu? Jag förstod inte riktigt ditt inlägg igår, vad har hänt vad har du för infektion? Är du hemma från jobbet? Hur e illamående? Detta har varit den värsta veckan för mig när de gäller illamående...
    Ja är sjukskriven. Gick till läkaren för att få tabletter mot illamående, då tog hon också några prov och hade väldigt hög sänka och vita blodkroppar = infektion. Vad det är för infektion vet jag inte men ska tillbaka på fredag så hoppas det är borta då, annars blir det penicillin. Men det är nog lite av anledningen till att jag varit så dålig också, har knappt orkat stå på benen sista dagarna. Tänker att kombinationen av värsta illamåendeveckorna och sjukdom nog gjorde sitt ;)
  • nepe
    Loppan84 skrev 2016-03-30 09:25:14 följande:

Lite ofräsch fråga men svettas ni mycket? Svettas så mycket på både dagarna och nätterna, men i vanliga fall brukar jag inte göra det alls. Ingen fara med det egentligen men undrar bara om det är fler än mig?

Jag gör! Vaknar blöt på nätterna :o 
  • eagle87
    Loppan84 skrev 2016-03-30 17:20:59 följande:
    Ja är sjukskriven. Gick till läkaren för att få tabletter mot illamående, då tog hon också några prov och hade väldigt hög sänka och vita blodkroppar = infektion. Vad det är för infektion vet jag inte men ska tillbaka på fredag så hoppas det är borta då, annars blir det penicillin. Men det är nog lite av anledningen till att jag varit så dålig också, har knappt orkat stå på benen sista dagarna. Tänker att kombinationen av värsta illamåendeveckorna och sjukdom nog gjorde sitt ;)
    Åh stackare.. Mår du bättre nu? <3.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-29 10:56:21 följande:

Åh vad jobbigt med din kompis. Hon va alltså i samma vecka som dig? Förstår att det kan bli en jobbig situation för henne att se exakt vilken tid hon skulle varit i.... Samtidigt om hon valt det själv kanske det inte tar så hårt på henne? Eller?

Har aldrig tänkt så mycket över det där med abort, eftersom jag aldrig blivit gravid av misstag, men alltid trott att det skulle va mentalt lätt att avbryta om jag inte ville ha barn just då - men nu känns det helt sjukt att tänka på att i v.10 som är den veckan jag är nu är det många som gör abort...

eagle87 skrev 2016-03-30 11:18:59 följande:

Hej, åh va jobbig situation me din kompis, va hennes graviditet oplanerad?

Skulle ha så svårt O tänka mig göra abort nu när man vet fostret utveckling att tex hjärtat redan slår i v 6....

Min man pratade me barnmorska hon hade skrivit hög risk då jag tar progesteron för att behålla graviditeten men så fort jag slutar med progestron så ändras de till lågrisk...

Vet ärligt talat inte äns om jag behöver de längre då allt rinner ut:/ men vill inte sluta än...

Ang min vän.. hon är någon vecka efter mig i tid. Det var väldigt oplanerat och initialt var nog tanken mest att behålla (därför det blev så sent nu antar jag). Men förhållandet är väldigt nytt och mer och mer svårigheter har kommit fram. Allt från stora kulturskillnader till missbruksproblematik. Det är ingen tvekan om att ett delat föräldraskap skulle kunna leda till en komplicerad och påfrestande livssituation för alla inblandande. Jag har full förståelse för att detta är det bästa alternativet.. och tycket att hon är både stark och smart som klarar av att tänka långsiktigt och se helheten i en så känslostyrd situation. Men det är nog inte lätt, långt ifrån lätt.

Eagel - du behöver säkert inte progestron längre, men jag förstår att du vill fortsätta för säkerhets skull. Skönt iaf att du omräknas till lågriskgraviditet sen :) och gällande din mans släkt - de verkar knäppa. Hoppas ni kan hålla lite avstånd till dem.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-30 18:20:59 följande:

Det är säkert ingen fara, men vad konstigt det låter. Vad hade du i crp? Det är ingen fara att ta p.c. när man är gravid (förutom vissa starkare sorter). Det finns restriktioner mot att skriva ut p.c. till i övrigt friska personer "i onödan" (pga resistens bland annat). Men mot gravida brukar ju det omvända råda. T.ex. En uvi hos en normal frisk person brukar man låta försöka läka ut själv, medans uvi hos gravida alltid ska p.c. behandlas. Vissa gravida med benägenhet för uvi kan t.o.m.behandlas förebyggande med p.c. hela graviditeten. Men det är ju bara ett exempel, vet ju inte vad de tror det kan röra sig om och varför de avvaktar. Jag undrar lite vart din infektion skulle kunna sitta? Har du några symptom som skulle kunna avslöja vad det rör sig om?
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-03-30 22:58:22 följande:
    Det är säkert ingen fara, men vad konstigt det låter. Vad hade du i crp? Det är ingen fara att ta p.c. när man är gravid (förutom vissa starkare sorter). Det finns restriktioner mot att skriva ut p.c. till i övrigt friska personer "i onödan" (pga resistens bland annat). Men mot gravida brukar ju det omvända råda. T.ex. En uvi hos en normal frisk person brukar man låta försöka läka ut själv, medans uvi hos gravida alltid ska p.c. behandlas. Vissa gravida med benägenhet för uvi kan t.o.m.behandlas förebyggande med p.c. hela graviditeten. Men det är ju bara ett exempel, vet ju inte vad de tror det kan röra sig om och varför de avvaktar. Jag undrar lite vart din infektion skulle kunna sitta? Har du några symptom som skulle kunna avslöja vad det rör sig om?
    Kommer inte ihåg crp nu men den va hög iaf. De tog urinprov men fann inget men hade kissat mindre än nån timme innan bara så de skickade urinen på odling, jag har lätt att få uvi i vanliga fall så de vill väl kolla det innan de går vidare. Mina symptom är svåra att veta eftersom de jag inte vet vad som är graviditet, vad som är sjukdom och vad som är allergi (precis blivit full pollensäsong här och jag är allergisk och har glömt ta medicinen i god tid som man ska). Men illamående, kissnödig hela tiden, trött, täppt i näsan, kliar i halsen, hosta.
    Tippar att det är uvi faktiskt :-/
  • Symetrical

Igår fick jag första rejäla karatesparkarna, två stycken. <3

Går in i v 20 (19+0) idag och imorgon kl 14 vankas det rul.

Tycker att magen stannat av lite i utveckling igen, men är nog vanligt och beror ju på olika tillväxtfaser.

Eagle: Bra att du tog ett snack med mannen i alla fall. Väldigt viktigt att ni spelar på samma planhalva här framöver, annars kan slitningarna bli för stora... :-/

Loppan: Skönt ändå att det var något ytterligare bakomliggande som de förhoppningsvis kan råda bot på, så att du kan få må lite bättre framöver. Tycker också att det kan låta som uvi eller ev streptokocker.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-31 03:48:58 följande:

Kommer inte ihåg crp nu men den va hög iaf. De tog urinprov men fann inget men hade kissat mindre än nån timme innan bara så de skickade urinen på odling, jag har lätt att få uvi i vanliga fall så de vill väl kolla det innan de går vidare. Mina symptom är svåra att veta eftersom de jag inte vet vad som är graviditet, vad som är sjukdom och vad som är allergi (precis blivit full pollensäsong här och jag är allergisk och har glömt ta medicinen i god tid som man ska). Men illamående, kissnödig hela tiden, trött, täppt i näsan, kliar i halsen, hosta.

Tippar att det är uvi faktiskt :-/

Ibland syns det inte på urinstickorna tyvärr :/ jag kissar rejält med blod för ett par år sedan + hade alla andra uvi symptom och stickan gav inte utslag. Odlingen som tog någon vecka visar dock på kraftig bakterietillväxt. Jag avböjde p.c. behandling till en början, men även där så ville de att jag skulle ta det för säkerhets skull pga blodet. Tycket det är konstigt att de är så restriktiva i ditt fall. Fast det är klart, om de inte vet vad de ska behandla så vet de ju inte vilken typ av p.c. de ska ta. Synd att du inte minns crp :/
  • Loppan84

Hittade den här länken om när magen syns och verkar som att det för min del är svullna tarmar. Går lite upp och ner hur mkt det syns så misstänkte att det inte kunde va livmodern ännu :) vecka 11 nu så enligt denna är det några veckor till innan det börjar synas.

www.niomanader.se/magen-nar-kommer-magen/

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend