Loppan84 skrev 2016-03-31 15:34:06 följande:
Hmm som sagt de hittade inget i mitt urin så lite konstigt om de skulle behandla för uvi utan att konstatera uvi. Jag vill heller inte äta penicillin i onödan så det tycker jag är bara bra. Det var mindre än en timme sen jag kissade när jag lämnade urinprov så de tog en odling och om det visar på uvi så får jag penicillin på fredag vid återbesök. Inga konstigheter.
Sen är det ju allmänt känt och kritiserat att svenska vårdcentraler har varit alltför snabba med att skriva ut penicillin, ingen annanstans i Europa tas lika mycket penicillin och det är ju inte bra för kroppen och har skapar många resistenta bakterier. Har aldrig fått så mycket penicillin som i Sverige och då har jag bott i Norge, Tyskland, England och USA. I alla de länderna är de mycket mer konservativa med penicillin. När jag bodde i Sverige hade jag otroligt stora problem med uvi och åt kur på kur, och tom en 3-månaders kur som 17-åring. Till slut fick jag en tysk läkare (i Sverige) som sa att hon inte ville skriva ut mer penicillin för uvi om jag inte hade stora problem eller det gick upp i njurarna och gav mig istället rådet att dricka och kissa väldigt mycket vatten i ett par dagar och dricka ingefärate och efter några gånger med den processen har uvi nästan inte kommit tillbaka. Eller nån gång men från 1-5 ggr per år till en gång varannat till vart tredje år ungefär.
Håller med dig till punkt och pricka:) Jag är faktiskt lite av en p.c. mottståndare (vilket tyvärr har bitit mig i röven ett par gånger). Sverige är faktiskt väldigt restriktiva mot p.c. numera. Har t.o.m. hört att det utgår någon typ av motiveringsbonus till läkare som minskar utskrivningen av antibiotika, men det kan bara vara lösa rycken. Det är väl det att uvi kan vara så farligt vid graviditet att som gör oss så gnälliga :P men jag förstår också att ni avvaktar utan positivt på stickan eller tydliga symptom. Jag fick dock negativt för uvi på sbabbstickan, trots att jag kissade både rinnande blod och stora blodklumpar, så de är inte direkt att lita på. Jag avböjde p.c. den gången (trots att läkaren insisterade pga blodet) , men fick ändå börja en kur en vecka senare när odlingen visade på kraftig bakteritillväxt. Fast som sagt, du har väl inga tydliga symptom, så då är det nog bara att vänta.