• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • Symetrical
    eagle87 skrev 2016-04-03 19:40:01 följande:

ckan.. Läser överallt att man ska gå upp 1-2 kg i vecka 11 men har bara gått upp 0,6 kg.. Har bara kräkts en gång O äter nyttigt plus typ skräp 2 gånger i veckan.. Är 168 O vägde 73.4 innan ja plussa så BMI va typ 26 tror jag fast var ändå relativt smal..

Hur mycket har Ni andra gått upp?

Som innan påtalat tar barnet det den behöver, så man behöver inte oroa sig, framförallt inte i början. Under min första graviditet gick jag som sagt ner 1,5 kg först (och då har jag ett BMI på ca 20), men det gick jag upp sen igen. I v 11 låg jag nog på plus-minus noll den gången och den här gången på ca 1,5 kg upp.

Nu i v 20 är jag nästan 5 kg upp, vilket känns väldigt lagom med tanke på min startvikt.
  • GästenT

ckan.. Läser överallt att man ska gå upp 1-2 kg i vecka 11 men har bara gått upp 0,6 kg.. Har bara kräkts en gång O äter nyttigt plus typ skräp 2 gånger i veckan.. Är 168 O vägde 73.4 innan ja plussa så BMI va typ 26 tror jag fast var ändå relativt smal..

Jag väger mig ju aldrig så jag har ingen koll. Men jag tror att om man äter ordentligt så är det mer än okej för bäbisen och att den får i sig rätt näring även fast du inte går upp så mycket än. Nu kan ju knappt livmodern och bäbisen väga så mycket tänker jag. :)
  • Loppan84

Jag har inte gått upp nått. Vid nån tidspunkt hade jag gått upp ca 1 kg men gick ner allt igen när illamåendet kom tillbaka.

Var på min första riktiga kontroll i fredags (när de tog alla standardprover för t.ex röda hund, blodtyp etc) och då vägde de också in mig. Hon sa att det va noll problem med att inte gå upp ännu, det kommer. Så oroa dig inte!
  • Sajocawa

Sitter hos bm och väntar på att få komma in och göra första ultraljudet. Så nervös så jag håller på att spy.... Ska göra ultraljudet i exakt samma rum som jag fick veta om mitt MA för ett halvår sen... Hoppas på en redig revansch nu!

• sagoskog

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag har gått upp 3,5 kg (kanske mer tom?) nu i v.16, trots illamående, kräkningar och dålig matlust. Men jag startade på 50 kg och är lika lång som dig, 168 cm. Så jag tror kroppen verkligen gjort sitt bästa för att lägga på sig iom att jag låg i underkant från start. Med tvillingarna så hade jag bara gått upp 2 kg i v.22. Men då startade jag på 59 kg. Så jag tror liksom kroppen reglerar det där ganska bra naturligt så länge man inte t.ex. kräks extremt mycke, bantar, hetsäter etc.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-04-04 09:01:04 följande:

Sitter hos bm och väntar på att få komma in och göra första ultraljudet. Så nervös så jag håller på att spy.... Ska göra ultraljudet i exakt samma rum som jag fick veta om mitt MA för ett halvår sen... Hoppas på en redig revansch nu!

Förstår känslan. Det gick inte att prata med mig på hela morgonen innan kub. Och att dessutom ha ett MA i bagaget lär inte göra det lättare. Men jag tror att det kommer gå jättebra. Och så skönt när man vet att det är ok :) kram!
  • Loppan84

Lycka till Sajocawa!! Håller tummarna så hårt jag bara kan. Uppdatera här så fort du kan <3
  • Symetrical

Exakt i den sitsen var jag också i januari! Vul i samma rum, med samma gynekolog som bekräftat att fostret inte levde bara fyra månader tidigare.

Håller alla tummar och tår för dig! <3
  • Sajocawa

IT'S ALIVE!!!!
    jag var så jäkla nervös, och det första som hände var att vi såg en stor HELT TOM livmoder, hade hjärtat i halsgropen då, men barnmorskan visste hur nervös jag var med tanke på förra gången så på 2 sekunder hade hon letat upp fostret och sa direkt att hon såg hjärtat slå! Sen när hon fick in en bra bild och vi själva såg hur hjärtat slog brast jag ut i gråt... Jag är så lycklig, och nu ska jag bara njuta av att vara gravid och dessutom slippa alla jobbiga symtom som illamående mm <3

• Symetrical
    Sajocawa skrev 2016-04-04 10:21:13 följande:

IT'S ALIVE!!!!

jag var så jäkla nervös, och det första som hände var att vi såg en stor HELT TOM livmoder, hade hjärtat i halsgropen då, men barnmorskan visste hur nervös jag var med tanke på förra gången så på 2 sekunder hade hon letat upp fostret och sa direkt att hon såg hjärtat slå! Sen när hon fick in en bra bild och vi själva såg hur hjärtat slog brast jag ut i gråt... Jag är så lycklig, och nu ska jag bara njuta av att vara gravid och dessutom slippa alla jobbiga symtom som illamående mm <3

Åh, så underbart! Stort stort grattis!!!

Vilken vecka sa hon att du var i?
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend