• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-04-06 12:20:42 följande:

Hur tycker ni att jag ska göra med UL? Hade ju ett vul i vecka 8 när vi såg hjärtat slå och så. Nu är nästa ul inte förrän vecka 18 eftersom man inte får göra kub här. Känns så länge till dess och så när symptomen försvinner mer och mer kanske man vill se nått mer. Frågan är: tycker ni det är bortkastade pengar (ca 1200 spänn) att göra ett ul i v.12 eller 13 när vi redan gjort ett i v.8 och har nästa i v.18? Eller hade ni gjort det?

Gör det! Så värt! Vid den tidpunkten är det ju faktiskt en bebis man ser och inte bara en liten jordnöt.. :)
  • Sajocawa
    sagoskog skrev 2016-04-06 15:01:47 följande:
    Det tycker jag inte är bortkastat. Om man inte är väldigt orolig och vill ha graviditeten bekräftad (vilket jag antar är främsta anledningen och så god som någon) så kan jag tycka att ett tidigt vul/ul är lite bortkastat. Det finns ju inte så mycket att titta på så tidigt, mer än en fläck i en större fläck i en mörk fläck ;) men ett senare ul är ju en hel upplevelse. Man ser hur den sprattlar, fingrar, fötter etc. Så nej, det är verkligen inte bortkastat. Sen görs rul oftast senare än i v. 18 (17+). Jag har rul om exakt 15 dagar och är då i v. 19 (18+1) och det är stor risk att jag kommer få göra om det pga att alla delar de ska kontrollerar i hjärtat kan vara svåra att se så tidigt. Det känns som de kollar fler saker nuförtiden på rul och att det därför har blivit lite framskjutet. Men jag vet inte. Känns som om det är mer standard att göra det i v.20. Hur som helst så skulle jag nog lägga in ett ul kring v. 13 om jag var du och hade tid och råd.
    Fast bara så du vet så är du faktiskt i vecka 18 när du gör ditt RUL. Inom sjukvården räknas veckorna som 18 = 18+0 - 18+6. Det är alltså den veckan man menar när man säger att RUL oftast görs i vecka 18. :)

Men håller med om att det ofta blir senare.
    Loppan, har du fått tid till RUL?
    Jag fick göra i vecka 20 första gången (fast blev tillbakaflyttad några dagar så var mitt i vecka 19) och i vintras skulle jag också ha varit i vecka 20 vid RUL om jag inte fått missfall..
    Hoppas jag faktiskt får ett bokat så tidigt som i vecka 18 den här gången!!
  • nepe
    GästenT skrev 2016-04-04 14:36:48 följande:
    Blir lite långt att åka, jag tillhör Uppsala. ;) Men jag bokade in ett tidigt ul där eftersom att det annars är fullt överallt omkring mig. I telefon var dom jättegulliga och fick tid snabbt, är så sjukt nervös inför onsdagen när jag ska dit. Hoppas verkligen på ett bra bemötande När man är så nervös! Eventuellt att dom kan skicka över journalannteckning från ul till min nuvarande bm tänkte jag fråga.
    Jag rekommenderar verkligen Studentgyn om du vill få tider snabbt för någonting, världens gulligaste! :)
  • GästenT
    nepe skrev 2016-04-06 20:14:20 följande:

Jag rekommenderar verkligen Studentgyn om du vill få tider snabbt för någonting, världens gulligaste! :)

Ja jag var faktiskt i kontakt med dom men dom hade väntetid på ca 2veckor. :O hörde att dom annars brukar ha bra med tider där. :)
  • nepe
    GästenT skrev 2016-04-06 20:19:55 följande:
    Ja jag var faktiskt i kontakt med dom men dom hade väntetid på ca 2veckor. :O hörde att dom annars brukar ha bra med tider där. :)
    Jag förstår :) Var går du om jag får fråga? :)
  • GästenT
    nepe skrev 2016-04-06 20:32:37 följande:

Jag förstår :) Var går du om jag får fråga? :)

Vilken bm? :) bor utanför Uppsala så går där. :) bor du också i Uppsala trakten? :)
  • GästenT

Nu har jag vart där iallafall på mama Mia! Åh herregud. Det var det sjukaste jag vart med om. Barnet rörde på sig!! Så sjukt!! Hon sa 10+1 enligt längden. Så jag kom någon dag framåt. Men ändrar sig säkert på kub. :P

• Sajocawa
    GästenT skrev 2016-04-06 20:49:25 följande:

Nu har jag vart där iallafall på mama Mia! Åh herregud. Det var det sjukaste jag vart med om. Barnet rörde på sig!! Så sjukt!! Hon sa 10+1 enligt längden. Så jag kom någon dag framåt. Men ändrar sig säkert på kub. :P

Men vad roligt!! Grattis! <3
  • eagle87
    GästenT skrev 2016-04-06 19:49:25 följande:

Åh va kul :) vill se bild!!!!!!!
  • GästenT

Tack!! Shit va känslosamt det var! En liten halvkass bild medan jag sitter i bilen. Haha. :)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend