Loppan84 skrev 2016-04-06 12:20:42 följande:
Hur tycker ni att jag ska göra med UL? Hade ju ett vul i vecka 8 när vi såg hjärtat slå och så. Nu är nästa ul inte förrän vecka 18 eftersom man inte får göra kub här. Känns så länge till dess och så när symptomen försvinner mer och mer kanske man vill se nått mer. Frågan är: tycker ni det är bortkastade pengar (ca 1200 spänn) att göra ett ul i v.12 eller 13 när vi redan gjort ett i v.8 och har nästa i v.18? Eller hade ni gjort det?
Det tycker jag inte är bortkastat. Om man inte är väldigt orolig och vill ha graviditeten bekräftad (vilket jag antar är främsta anledningen och så god som någon) så kan jag tycka att ett tidigt vul/ul är lite bortkastat. Det finns ju inte så mycket att titta på så tidigt, mer än en fläck i en större fläck i en mörk fläck ;) men ett senare ul är ju en hel upplevelse. Man ser hur den sprattlar, fingrar, fötter etc. Så nej, det är verkligen inte bortkastat. Sen görs rul oftast senare än i v. 18 (17+). Jag har rul om exakt 15 dagar och är då i v. 19 (18+1) och det är stor risk att jag kommer få göra om det pga att alla delar de ska kontrollerar i hjärtat kan vara svåra att se så tidigt. Det känns som de kollar fler saker nuförtiden på rul och att det därför har blivit lite framskjutet. Men jag vet inte. Känns som om det är mer standard att göra det i v.20. Hur som helst så skulle jag nog lägga in ett ul kring v. 13 om jag var du och hade tid och råd.