• IlonaSofia

Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?

Hej!

Jag undrar om det finns någon som ska börja med pergotime denna månaden?
    Jag ska börja min första enkelkur imorgon på dag 5. Är jättespänd och hoppas att det ska gå vägen.

Lite kort om mig: Är 27 år, har två barn med mitt ex; 6 och 3,5 år gamla. Har försökt i över 1 år med min nuvarande sambo. Har egen ägglossning, regelbunden mens, gjorde en äggledarspolning för ca 2 månader sen, allt såg fint ut. Men eftersom jag inte blivit gravid så fick jag pergotime som hjälper min ägglossning på traven.

Hur ser det ut för er?

Hoppas någon vill följas åt! :)

• Svar på tråden Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?
  • Newbie84
    Smultron85 skrev 2016-08-15 22:58:05 följande:

Hej!

Intressant tråd, jag hoppas de är okej att jag hoppar in

Jag är inne på min tredje kur provera och ska påbörja första kuren Pergotime snart, spännande att höra om era erfarenheter kring de..

Hur har ni haft med biverkningar?

Sett att de fungerat för någon här, tänds iaf ett visst hopp

Hej och välkommen!

Fick du ta blodprov för att veta vilken dos Pergo du ska ta? Kanske en konstig fråga (jag är så ny på sånt här och vet typ ingenting) men varför fick du inte Pergo efter 2 kuren provera?

Jag har tagit en kur provera sen kom det pyttelite på dag 28-29 och några dagar framåt så att jag inte behövde tampong. Min gyn sa att det räknades som en mens nu ska jag ta blodprov i dagarna men med provera fick jag en mer normal blödning.
  • frestelsen
    Newbie84 skrev 2016-08-15 23:34:41 följande:

Ver inte typ 2 veckor kanske. Men jag är säker på att jag är skengravid typiskt mig haha när kan man testa sig? Nu ska jag ju till gyn, men vid andra tillfällen tänker jag.

Har haft lite högre temp och lite feberkänslor men antar att man får det i samband med mens? Sist jag var gravid var det oplanerat och då var jag sjuk innan jag plussade. har ju aldrig känt efter innan så som man gör nu när man försöker.

Högre temp är för att du har haft ägglossning:) nu är de ju svårt att säga när du hade din äl men är de 2 veckor sen kan du ta ett test:)
  • Smultron85

[quote=76886548][quote-nick]Newbie84 skrev 2016-08-15 23:41:32 följande:[/quote-nick]Hej och välkommen!

Fick du ta blodprov för att veta vilken dos Pergo du ska ta? Kanske en konstig fråga (jag är så ny på sånt här och vet typ ingenting) men varför fick du inte Pergo efter 2 kuren provera?

Jag har tagit en kur provera sen kom det pyttelite på dag 28-29 och några dagar framåt så att jag inte behövde tampong. Min gyn sa att det räknades som en mens nu ska jag ta blodprov i dagarna men med provera fick jag en mer normal blödning.

Hej och tack så mycket!

Näe jag fick inte ta några blodprov dock gjordes ultraljud.

Främsta anledningen till de va att man inte ska påbörja en kur under sommaren då läkaren vill kontrollera så att de inte lossnar alltför många ägg, jag hade väldigt många som låg väntade vilken ökar risken för att de lossnar en hel skolklass

Dom verkar säga väldigt olika, min läkare sa att så länge de inte är en "klar" blödning ska jag inte räkna den som första mensdagen.

• Smultron85

Hur gör man för övrigt för att svara på ett inlägg och få en grå ruta på de gamla inlägget? :-P

Mitt svar blev ju så konstigt!

• Smultron85
    Newbie84 skrev 2016-08-15 23:41:32 följande:

Hej och välkommen!

Jag är också väldigt ny inom området så inga konstiga frågor finns!

Vad är de man mäter med blodprovet?

Kan tilläggas att jag inte haft någon blödning på nästan 7 månader i man jag började med provera så därför man ville komma i fas med de först

Men är lite oroad över alla biverkningar på Pergo, men de är förstås värt de
  • vantarpaettmirakel
    Änglamark skrev 2016-08-15 20:15:17 följande:

Okej, men då tas progesteronprov efter konstaterad äl? Kan vara jag som är trött i huvudet, men varför? För att se om det blivit befruktat? Eller mer för att se om tabletterna fungerat?

Kul med ägglossning  Mys på! 

Jag behövde ta sprutan för att ägglossningen skulle komma igång, men det var inte då jag blev gravid. Efter den omgången vaknade min kropp till och klirrade det på egen hand.

Progesteronprov tas för att konstatera om äl verkligen skett och huruvida den troligtvis varit bra eller ej (ska vara över 20 om jag minns rätt och jag hade 48 sist och det var bra). om man kollat äl test och fått utslag så tas prov på ca 7 dagar efter positivt äl test. I annat fall tas prov dag 25. Underbart att din kropp kom igång själv ???? ????
  • Newbie84
    frestelsen skrev 2016-08-16 07:53:36 följande:

Högre temp är för att du har haft ägglossning:) nu är de ju svårt att säga när du hade din äl men är de 2 veckor sen kan du ta ett test:)

Grejen är ju den att jag inte haft ägglossning vad jag tror för då borde väl de ha synts på VUL tänker jag som jag gjorde då. Får se vad han säger i morgon. Kommer lite mer rosa flytning nu så kanske kommer igång. Så tråkigt att ta test när det högst troligt är neg, man blir ju besviken även fast man vet.,,

Smultron: ska fråga min gyn om det med klar blödning i morgon :) btw för att citera tryck på muttern i det inlägg du vill citera så blir det grå ruta :)
  • Smultron85

[quote=76888710][quote-nick]Newbie84 skrev 2016-08-16 20:34:42 följande:[/quote-nick]Grejen är ju den att jag inte haft ägglossning vad jag tror för då borde väl de ha synts på VUL tänker jag som jag gjorde då. Får se vad han säger i morgon. Kommer lite mer rosa flytning nu så kanske kommer igång. Så tråkigt att ta test när det högst troligt är neg, man blir ju besviken även fast man vet.,,

Smultron: ska fråga min gyn om det med klar blödning i morgon :) btw för att citera tryck på muttern i det inlägg du vill citera så blir det grå ruta :)[/quote

Gör gärna de, verkar ju sägas så olika!

Ser framemot att testa Pergo nu, om de ändå ligger en hel hög ägg och väntar måste de va bättre att någon är snäll och lossna..

Lycka till imorgon, håller tummarna för dig!

• Newbie84

Glömde såklart att fråga men nu kom det lite mer blod fast fortfarande lite. Gyn frågade om jag ville prova med Pergo först eller påbörja ivf med en gång, men tänkte prova med Pergo först lite och se, morgon ska jag ta min första Pergo tablett. Vet inget om ivf och hur långa köer det är, men eftersom vi har ett barn redan så kostar det ju en del. Ska man kanske ändå ställa sig i kö? Tänker att det kan ju ta lång tid med Pergo osv, man vet ju inte...

• Smultron85
    Newbie84 skrev 2016-08-17 21:25:48 följande:

Glömde såklart att fråga men nu kom det lite mer blod fast fortfarande lite. Gyn frågade om jag ville prova med Pergo först eller påbörja ivf med en gång, men tänkte prova med Pergo först lite och se, morgon ska jag ta min första Pergo tablett. Vet inget om ivf och hur långa köer det är, men eftersom vi har ett barn redan så kostar det ju en del. Ska man kanske ändå ställa sig i kö? Tänker att det kan ju ta lång tid med Pergo osv, man vet ju inte...

Okej, jag ska också ta min första tablett imorgon. Ska du ta dom dag 5-9 eller spelade de ingen roll enligt din gyn? Vet inte alls hur långa köer de kan tänkas vara, beror kanske på i vilket län man bor. Ja de där tycks vara väldigt olika, vissa tar de direkt för, andra måste ta flera kurer eller använda sig av andra alternativ. Men hörde av en släkting att hon blev gravid efter första kuren så tänker personligen testa första kuren, visar de sig sedan att de inte lossnat något ägg blir de att gå vidare med att ställa sig i kö :)
Svar på tråden Någon mer som ska börja sin första kur Pergotime i januari 2016?