• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Padirac
    Evalenabena skrev 2024-08-06 15:13:38 följande:

Nu är mamma tillbaka.
    Då ska vi se, mycket intressanta inlägg. Intressant att andra redaktioner har likvärdiga sökresultat. Vad beror de på tror ni? 

Min intention var nyfikenhet men överrumplas av en kamp där en del vill vinna  min uppmärksamhet. Jag ber vänligen men bestämt att ni slutar med det.
    Det ligger ingen prestige hos mig. Nyfikenheten drog mig till denna diskussion. Jag kan inte se att public service är partiska. Någon gång händer det att en reporter är osmidig, men det genomsyrar inte hela public service.

Jag är yrkesskadad och klarar av att hantera extremiteter, det är min styrka.  Somliga lever på att göra narr av andras inlägg, andra föredrar att pika och en del förespråkar att dumförklara. Min önskan är att ha en dialog och det vill jag stimulera med hjälp av en god ton.

Det skulle vara tacksamt om folk slutade döda min nyfikenhet, och det är välkomnande om någon kunde svara på vad meningsskiljaktigheten beror på.
    Är det någon som har svar på det?

Nu vill jag förstå varför det finns en minoritet som tycker att public service är partiska. Personangrepp undanbedes och inget jag svarar på.  
    Ni som är oroliga för min skull kan vara lugna, min uppfattning är att public service är opartiska.

Tack!

Skillnaden i uppfattning om PS opartiskhet är i huvudsak politisk.

Det handlar dels om kritik att PS inte hänger ut folkgrupper - det har skrivits mycket i den här tråden som nu har många år på nacken - eller att PS inte drevar mot ministrar eller ansvariga, dels om uppfattningen  att politiska motståndare kontrollerar informationsflödet.

Det är mycket tydligt i undersökningar vilka som inet bara misstror PS utan ocksp tror att PS är någon annans megafon för att beskriva en politiserad verklighet.

Forskare pekar på en affektiv polarisering -där det egentligen inte är uppfattningar i sig som skiljer sig mer åt än tidigare mellan olika grupper ,men att det politiska talandet om polariseringen ökar på känslan av polarisering. Det finns fler politiska krafter såvä inom landet so mutom landet som är intresserade av att öka känslan av polarisering mellan olika grupper.

www.forskning.se/2022/08/30/okad-polarisering/

• Padirac
    Rataxes skrev 2024-08-06 15:53:14 följande:
    Vederbörande har aldrig några som helst betänkligheter när det gäller att babbla om OT i andra trådar, helst om SD som tycks vara ett favoritämne.

Att jag valde att ta upp den vänsterextrema sagobloggen ETC i tråden om PS beror helt enkelt på att både PS och ETC finansieras av skattemedel, ETC kan man låta bli att prenumerera på, men man tvingas ändå bidra till deras presstöd, de senaste 20 åren har de mjölkat skattebetalarna på över 300 miljoner. De har dessutom fuskat med skattebetalarnas pengar. 
    PS kan man inte heller avstå från att finansiera. 
    Än så länge är iallafall inte PS lika vänsterextrema som bloggen ETC.
    Det är många tidingar som får stöd  - det finns krav som måste uppfyllas för att få stöd 

Alla sökande uppfylle rinte kraven att få stöd - det du kallar att fiannsieras av skattemedel

www.journalisten.se/nyheter/klart-har-ar-tidningarna-som-far-mediestod/
    20 medier får avslag
    Dessa medier har sökt mediestöd men fått avslag från Mediestödsnämnden och erhåller varken övergångsstöd eller redaktionellt stöd:

Altinget, Magasinet Konkret, Västmanlands Television, Österlenmagasinet, Hjo Tidning, Samnytt, GAFFA, Global Bar Magazine, Swebbtv, Aktarr, Ny Teknik, Third Ear Studio, MT/Måsen, Telgenytt, Tidningen 7, Jokkmokksscenen, Nu i Österåker, Dagens Arena, Partille Tidning och Västerbottningen.
    Klart: Här är tidningarna som får mediestöd
    166 olika medier har beviljats mediestöd för totalt 810 miljoner kronor. Svenska Dagbladet får inte allmänt redaktionsstöd. Ingen av kvällstidningarna har fått stöd. 

MedietitelAllmänt redaktionsstödUtökat redaktionsstödÖvergångsstödTotalt beviljat stöd

Aktuellt i Politiken

3 855 556 kr

3 855 556 kr

Alekuriren

482 742 kr

1 200 000 kr

1 682 742 kr

Alingsås Tidning

1 279 412 kr

1 800 000 kr

3 474 656 kr

6 554 068 kr

Alkompis

1 057 951 kr

600 000 kr

1 657 951 kr

Arbetarbladet

1 639 252 kr

2 400 000 kr

13 172 609 kr

17 211 861 kr

Arbetaren

2 257 500 kr

2 257 500 kr

Arvika Nyheter

722 683 kr

722 683 kr

ATL

4 418 400 kr

4 418 400 kr

Avesta Tidning

717 683 kr

717 683 kr

Barometern Oskarshamns-Tidningen

2 582 221 kr

3 000 000 kr

5 582 221 kr

BjäreNU

371 379 kr

600 000 kr

971 379 kr

Blekinge Läns Tidning

2 007 467 kr

1 800 000 kr

3 807 467 kr

Blekingeposten

256 843 kr

2 332 631 kr

2 589 474 kr

Bohusläningen

1 761 841 kr

2 400 000 kr

4 161 841 kr

Borlänge Tidning

1 021 953 kr

8 419 085 kr

9 441 038 kr

Borås Tidning

2 413 328 kr

3 000 000 kr

5 413 328 kr

Bulletin

3 399 688 kr

3 399 688 kr

Bärgslagsbladet och Arboga Tidning

848 395 kr

1 200 000 kr

2 048 395 kr

Bättre Stadsdel

145 602 kr

573 726 kr

719 328 kr

Dagen

1 527 827 kr

13 651 978 kr

15 179 805 kr

Dagens ETC

1 776 693 kr

15 457 589 kr

17 234 282 kr

Dagens Vimmerby

516 485 kr

516 485 kr

Dalabygden

245 566 kr

3 600 000 kr

3 845 566 kr

Dala-Demokraten

1 256 720 kr

9 636 177 kr

10 892 897 kr

Dalslänningen

592 257 kr

1 200 000 kr

1 792 257 kr

Din Lokaltidning Sandviken/Hofors

406 125 kr

1 200 000 kr

1 606 125 kr

Enköpings-Posten

724 727 kr

4 538 136 kr

5 262 863 kr

Eskilstuna-Kuriren

1 880 289 kr

600 000 kr

9 263 205 kr

11 743 494 kr

ETC

3 297 500 kr

3 297 500 kr

Fagersta-Posten

627 504 kr

600 000 kr

1 227 504 kr

Falköpings Tidning

1 382 896 kr

1 382 896 kr

Falu Kuriren

2 355 502 kr

4 800 000 kr

7 155 502 kr

Fempers nyheter

2 560 667 kr

2 560 667 kr

Filipstads Tidning

486 888 kr

486 888 kr

Flamman

2 546 667 kr

2 546 667 kr

Fokus.se

4 722 320 kr

4 722 320 kr

Folkbladet

926 713 kr

3 911 906 kr

4 838 619 kr

Folkbladet Västerbotten

1 329 917 kr

2 452 000 kr

5 898 347 kr

9 680 264 kr

Fryksdalsbygden

356 561 kr

• Evalenabena
    Rataxes skrev 2024-08-06 18:03:19 följande:
    Du förstår inte värderingen av dessa ord när det handlar om samma händelse? 

Ok.
    Visst förstår jag, men granskningsnämnden skulle inte reagera på ordets betydelse och det vet du också.  

Kan du visa ett reportage, något att gå på?
    Radio fungerar också eller en artikel. Ursprungskällan måste inte vara från public service, jag kan ta reda på ursprungskällan själv.

Jag kan ha viss förståelse att det inte går att gräva något som skedde för en tid sedan. Men du ger mig inget konkret att gå på. Just nu hävdar du. En hävd är ingen källa. Ser du problematiken?

Du får alla möjligheter och tiden som krävs att visa något konkret. Du kanske inte får ett svar idag då jag har mycket att stå i. Men jag ska bemöta dina källor med respekt, det har du mitt ord på.

Nu har jag öppnat alla dörrar och möjligheter, ge mig något konkret. 

Gör om gör rätt.
  • klyban
    Evalenabena skrev 2024-08-06 17:31:09 följande:
    Tack, jag är inte orolig:)

Men jag hört att det snackas mycket om att svt är partiska. När jag frågar mitt umgänge får jag aldrig ett svar. Slentrianmässigt påstås det att alla bara vet. Nej, jag tillhör inte alla, upp till bevis!

Jag vet att jag är fyrkantig, men det är det ända sättet att kunna avfärda eller påvisa om ett påstående är sant eller falskt. Jag är av åsikten att bevisbördan inte ligger hos mig men den som påstår det motsatta ska vara konkret.

För att återgå till min umgängeskrets. Jag tar hänsyn till att det är svårt att presentera bevis på stående fot, men om jag ger någon annan den tiden som krävs kanske det går att nysta i vad som är partisk eller opartiskt.

Mycket tacksamt att det är en helt annan ton från dig, det ska du ha en eloge för!

Det är hundraprocentigt av den användaren, allt är att försöka rikta om fokus och desinformera dig.
    Men det är dock rätt taffligt och klantigt skrivit, så är enkelt se rätt igenom.

En sak dessa försökt med sedan trådens start, är just säga att SVT/SR är opartiska och inte ens en enda gång har dom påvisat detta är nått systematiskt och nu menar vi inte ens nära.

Som du ser den användaren använder nu två ord ur en nyhet och säger SVT/SR är inte opartiska och de vägrar återge allt och detta pga dessa som denna användare vet att det dom säger inte funkar då.(Men och andra sidan gör det inte nu heller.)
    Eller hur de ger en länk och påstår något, sen när man läser länken så säger det något helt annat, sker praktiskt taget varje gång.

Jag fick en stark känsla du sade de var partiska, och såna har jag inte mycket till övers för, sen var det inte så, så givetvis ändrar sig tonen.
    Och varför, ja, man är luttrad med dessa extremhöger som kommer in och ska desinformera osv...

Rataxes skrev 2024-08-06 18:03:19 följande:
    Du förstår inte värderingen av dessa ord när det handlar om samma händelse? 

Ok.

Två ord tagna ur sitt sammanhang med säkert par hundra ord.

Är du ens på riktigt, för det funkar ju inte alls och det fattar vem som helst.(Eller ja, inte den med agendan, den tror visst det betyder något.)

Detta påminner lite om Kuba nyheten på text-tv och där alla vet att Kuba är en diktatur, så pga att det inte är med en gång pga platsbrist, så försökte ni säga att SVT stödjer en diktatur.
    Det får en att skratta utan tvekan, för det är ett intellekt som håller en rätt låg nivå(Läs ingen alls.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac

Här finns fler förklaringar till varför det är svårt att ta till sig de undersökningar från tex SOM-institutet som visar att PS inte har någon partipolitisk partiskhet. I artikel nedan nämns en rad olika saker och affektiv polarisering nämns igen.

www.sydsvenskan.se/2024-08-06/psykolog-vi-ar-otroligt-bra-pa-att-halla-fast-vid-vara-varldsbilder/

Evalenabena skrev 2024-08-06 15:13:38 följande:

Nu är mamma tillbaka.
    Då ska vi se, mycket intressanta inlägg. Intressant att andra redaktioner har likvärdiga sökresultat. Vad beror de på tror ni? 

Min intention var nyfikenhet men överrumplas av en kamp där en del vill vinna  min uppmärksamhet. Jag ber vänligen men bestämt att ni slutar med det.
    Det ligger ingen prestige hos mig. Nyfikenheten drog mig till denna diskussion. Jag kan inte se att public service är partiska. Någon gång händer det att en reporter är osmidig, men det genomsyrar inte hela public service.

Jag är yrkesskadad och klarar av att hantera extremiteter, det är min styrka.  Somliga lever på att göra narr av andras inlägg, andra föredrar att pika och en del förespråkar att dumförklara. Min önskan är att ha en dialog och det vill jag stimulera med hjälp av en god ton.

Det skulle vara tacksamt om folk slutade döda min nyfikenhet, och det är välkomnande om någon kunde svara på vad meningsskiljaktigheten beror på.
    Är det någon som har svar på det?

Nu vill jag förstå varför det finns en minoritet som tycker att public service är partiska. Personangrepp undanbedes och inget jag svarar på.  
    Ni som är oroliga för min skull kan vara lugna, min uppfattning är att public service är opartiska.

Tack!

• Padirac

Från länken ovan

Mekanismer som gör det svårt att ändra sig:

Kognitiv dissonans: När man känner sig obekväm för att ens tankar eller handlingar inte matchar med ny information. Det kan skapa inre konflikt. För att minska denna konflikt kan man försöka bortförklara eller ignorera den nya informationen.
    Konfirmeringsbias: Detta innebär att man lägger märke till och minns information som stödjer det man redan tror på. Man tenderar att ignorera eller missförstå information som inte passar med ens åsikter. Detta gör att de övertygelser man redan har blir starkare.
    Status quo-bias: Innebär att man föredrar att saker förblir som de är. Förändringar ses som risker jämfört med det man redan känner till.
    Backfire-effekten: Beskriver hur människor kan stärka sina befintliga åsikter ännu mer när de möter information som motsäger dessa. Istället för att ändra åsikt, kan vissa övertyga sig själva ännu starkare om att de redan hade rätt.
    Backfire-effekten: Beskriver hur människor kan stärka sina befintliga åsikter ännu mer när de möter information som motsäger dessa. Istället för att ändra åsikt, kan vissa övertyga sig själva ännu starkare om att de redan hade rätt.
  • Padirac

Ett till stycke ur länken ovan

"Vad gör då att en del människor förändras mer än andra? Trauman, starka upplevelser och möten med andra kulturer kan vara förklaringar. Men även personliga egenskaper spelar roll, som hur mycket man har av personlighetsdraget öppenhet.

? Det finns också ett drag som kallas för ?active open-minded thinking?, vilket är ett slags inställning till kunskapssökande. Att det är viktigt att uppdatera sina föreställningar med ny information. Om man har den typen av uppfattning borde man vara mer benägen att förändras.
    ? Och så motsatsen, om man är väldigt dogmatisk. Det finns till och med de som anser att det är moraliskt fel att ändra sin uppfattning."

Det här kan kopplas till flertalet undersökningar som visar på skillnader i öppenhet för nya uppfattningar och erfarenheter som beror på var på den politiska skalan en person befinner sig

www.psychologytoday.com/us/blog/unique-everybody-else/202012/why-liberals-are-more-open-experience-conservatives
  • klyban
    Padirac skrev 2024-08-06 19:39:57 följande:

Ett till stycke ur länken ovan

"Vad gör då att en del människor förändras mer än andra? Trauman, starka upplevelser och möten med andra kulturer kan vara förklaringar. Men även personliga egenskaper spelar roll, som hur mycket man har av personlighetsdraget öppenhet.

? Det finns också ett drag som kallas för ?active open-minded thinking?, vilket är ett slags inställning till kunskapssökande. Att det är viktigt att uppdatera sina föreställningar med ny information. Om man har den typen av uppfattning borde man vara mer benägen att förändras.
    ? Och så motsatsen, om man är väldigt dogmatisk. Det finns till och med de som anser att det är moraliskt fel att ändra sin uppfattning."

Det här kan kopplas till flertalet undersökningar som visar på skillnader i öppenhet för nya uppfattningar och erfarenheter som beror på var på den politiska skalan en person befinner sig

www.psychologytoday.com/us/blog/unique-everybody-else/202012/why-liberals-are-more-open-experience-conservatives

...och icke att förglömma är agenda också, men såklart dessa faller ju under flera av dessa som du gav också och att det är just därför de har agenda.
    Extremhögern och de som styr lite, det är mer agenda där och försöka stoppa granskningen.
    För så länge den finns så kommer de bli avslöjade om och om igen, och det vill dom inte för då kan de inte verka fritt.

Den som gavs där och där övertydliga fakta kommer som berättar de har fel, och gör dom bara mer övertygade att de har rätt.
    Det är ett rätt tragiskt tillstånd för en människa, och jag tror inte ens de fattar det själva.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw

#8085 Evalen­abena
    "Visst förstår jag, men granskningsnämnden skulle inte reagera på ordets betydelse och det vet du också. "

Skulle du kunna tänka dig att någon vars arbete är beroende av förmågan att kunna hantera språket skulle kunna vara tillräckligt driven för att välja ord som inte får granskningsnämnden att regera samtidigt som orden ändå tydligt visar vilken sida eller vilken åsikt personen stödjer?

• Evalenabena
    Padirac skrev 2024-08-06 18:59:15 följande:
    Skillnaden i uppfattning om PS opartiskhet är i huvudsak politisk.

Det handlar dels om kritik att PS inte hänger ut folkgrupper - det har skrivits mycket i den här tråden som nu har många år på nacken - eller att PS inte drevar mot ministrar eller ansvariga, dels om uppfattningen  att politiska motståndare kontrollerar informationsflödet.

Det är mycket tydligt i undersökningar vilka som inet bara misstror PS utan ocksp tror att PS är någon annans megafon för att beskriva en politiserad verklighet.

Forskare pekar på en affektiv polarisering -där det egentligen inte är uppfattningar i sig som skiljer sig mer åt än tidigare mellan olika grupper ,men att det politiska talandet om polariseringen ökar på känslan av polarisering. Det finns fler politiska krafter såvä inom landet so mutom landet som är intresserade av att öka känslan av polarisering mellan olika grupper.

www.forskning.se/2022/08/30/okad-polarisering/
    Just det, det är det här jag försöker komma till, uppfattningen!
    Jag försöker se vad som uppfattas opartiskt. Men om något skulle visa sig vara partiskt vore det fel av mig att blunda om konkret fakta presenteras, så grym är jag inte. Envis ja, men inte grym.

Finns inget att anmärka, din redogörelse är glasklar.

Tack för en saklig redogörelse, det uppskattas! 
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?