• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Evalenabena
    Mentat skrev 2024-08-04 20:02:38 följande:
    Givetvis, det är ju ett diskussionsforum - per definition utbyter man då åsikter. Vi har, i motsats till public service, inga krav på oss att vara opartiska. 

Sedan är det upp till dig att bedöma i vilken mån någon verkar vara seriös och trovärdig eller om den som skriver bara vill vara en propagandamegafon.

Inget tyder på att PS är partiska, men diskussionen väckte mitt intresse. Gjorde en sökning idag som visade:

Vänsterextremt:114 träffar 

Högerextremt:4 träffar

100% Opartiskhet existerar inte, men det är anmärkningsvärt att sökresultatet har en markant skillnad

Janne Josefsson har nämt att det inte har varit populärt  att granska vänsterpartiet/vänsterextremismen inom publicera service. Han säger även att det är olyckligt att public service tystar samhällsklimatet. När samhällsklimatet tystas så växer misstron.  

Det var någon i tråden som nämnde att: vänsterextremismen är svårt sällsynta och avsaknaden av dess information berodde på dess sällsynthet.

Avsaknaden av information skulle kunna bero på vänsterextremismens sällsynthet. Men det troliga är att Public service har tystat samhällsklimatet.

Det är olyckligt att det är en markant skillnad, och nu tänker jag främst på mitt umgänge som har sin starka övertygelse. Sånna här smådetaljer gör att misstron växer. 

• Evalenabena
    Padirac skrev 2024-08-04 23:36:59 följande:
    En del i tråden försöker kanske övertyga dig om att PS inte är opartiska för att de inte hittar lika många uppgifter i PS att jorden är platt som att jorden är rund..

Det förstår nog de flesta, att detta inte utgör något bevis för att PS inte är opartiska 
    Nja, alla förstår inte att SVT är opartiska. Många upplever att SVT är partiska.

Upplevelsen kan jag inte göra någonting åt. Den stora differensen mellan sökningarna är egentligen inte bra. Är  någon av uppfattningen att SVT är partiska så förstärks upplevelsen. Differensen är beklaglig, men det är bara att gilla läget.

Jag kan inte ta ifrån någon annans upplevelse, men har fått ett litet hum om varför uppfattningen ser ut såhär. Mycket lärorikt! 
  • KillBill
    Evalenabena skrev 2024-08-05 10:30:18 följande:

Inget tyder på att PS är partiska, men diskussionen väckte mitt intresse. Gjorde en sökning idag som visade:

100% Opartiskhet existerar inte, men det är anmärkningsvärt att sökresultatet har en markant skillnad

Janne Josefsson har nämt att det inte har varit populärt  att granska vänsterpartiet/vänsterextremismen inom publicera service. Han säger även att det är olyckligt att public service tystar samhällsklimatet. När samhällsklimatet tystas så växer misstron.  

Det var någon i tråden som nämnde att: vänsterextremismen är svårt sällsynta och avsaknaden av dess information berodde på dess sällsynthet.

Avsaknaden av information skulle kunna bero på vänsterextremismens sällsynthet. Men det troliga är att Public service har tystat samhällsklimatet.

Det är olyckligt att det är en markant skillnad, och nu tänker jag främst på mitt umgänge som har sin starka övertygelse. Sånna här smådetaljer gör att misstron växer. 

Eftersom vissa högersympatisörer gödslat webben med påståenden  om att PS skulle vara vänstervridet så visar antalet googleträffar bara att det finns vissa  högersympatisörer som driver den tesen och det är ingen nyhet.

Går du till vad forskningen säger så är inte PS vänstervridet. 
    norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1664122/FULLTEXT01.pdf

Citat:

"Frågan i det här kapitlet var i vilken utsträckning public service- medierna kan sägas efterleva kravet på opartiskhet. Trots att vi gått igenom svenska studier av valrörelsenyheter från 1960-talet till idag (och även vidgat perspektivet till att gälla SVT:s parti- ledarintervjuer under mer än ett halvsekel) finns det inget stöd för någon systematisk partiskhet, varken åt höger eller vänster"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mentat

Mycket intressant, hur gjorde du den sökningen? Jag kan inte få fram ett resultat som ens liknar det
  • Evalenabena

Ååhhh. Är jag verkligen så otydlig?
    Det är inte mig du ska övertyga.

Min nyfikenhet drev mig och jag undrade vad personerna baserade sin övertygelse på.

För en gång skull fick jag lite egentid, men jag har fått tre barn som vill pocka på min uppmärksamhet. Det enda som fattas är amningen. 

KillBill skrev 2024-08-05 11:13:24 följande:
    Eftersom vissa högersympatisörer gödslat webben med påståenden  om att PS skulle vara vänstervridet så visar antalet googleträffar bara att det finns vissa  högersympatisörer som driver den tesen och det är ingen nyhet.

Går du till vad forskningen säger så är inte PS vänstervridet. 
    norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1664122/FULLTEXT01.pdf

Citat:

"Frågan i det här kapitlet var i vilken utsträckning public service- medierna kan sägas efterleva kravet på opartiskhet. Trots att vi gått igenom svenska studier av valrörelsenyheter från 1960-talet till idag (och även vidgat perspektivet till att gälla SVT:s parti- ledarintervjuer under mer än ett halvsekel) finns det inget stöd för någon systematisk partiskhet, varken åt höger eller vänster"

• Evalenabena
    Mentat skrev 2024-08-05 11:33:48 följande:
    Mycket intressant, hur gjorde du den sökningen? Jag kan inte få fram ett resultat som ens liknar det
    Sverige radio. 

Haha, jag har deras app, men det kanske inte du har om du är skeptiker? :) 
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-05 11:38:50 följande:
    Sverige radio. 

Haha, jag har deras app, men det kanske inte du har om du är skeptiker? :) 
    Jag lyssnar gärna på SR men deras app har jag inte. Kanske dags att ladda ner den?
    När jag söker på webben får jag 8 träffar på vänsterextremt, 4110(!) på högerextremt. Märklig skillnad. Det känns som om jag måste ladda ner appen för att förstå bättre.
  • Mentat

Aha, jag tyckte väl att det var märkligt. Nu installerade jag appen och kollade. Du råkade alltså förväxla de två i ditt inlägg, det var 114 träffar på högerextremt och bara 4 på vänsterextremt. Det är ju mer i linje med de resultat jag får på webben.

Det är alltid nyttigt att gå till källan och kolla själv.
  • KillBill
    Evalenabena skrev 2024-08-05 11:34:33 följande:

Ååhhh. Är jag verkligen så otydlig?
    Det är inte mig du ska övertyga.

Min nyfikenhet drev mig och jag undrade vad personerna baserade sin övertygelse på.

För en gång skull fick jag lite egentid, men jag har fått tre barn som vill pocka på min uppmärksamhet. Det enda som fattas är amningen. 

Ursäkta jag missförstod dig!
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac

Har du några som helst sakliga belägg för ditt tyckande att det är troligt att svt tystat samhällsklimatet?

Det är tvärtom så att det finns belägg för att svt inte är.partiska, du har fått en länk som lagts upp många gånger i tråden som du kan fundera på.

Och

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?