• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-04 20:18:23 följande:
    Att dra de slutsatser du försöker göra om tendenser du hittat är som att påstå att SMHI är partiska och ger vinklad information för att de i huvusak rapporterar om låga temperaturer på vintern.

Rapporteringen grundar sig på faktiska förhållanden och de varierar över tid.

Du kan läsa SÄPOs rappoertering som kommer ut årligen, 
    Det är just det som är min poäng: Det varierar inte över tid. 

Som jag skrev till Evalenabena: Det är upp till läsare av tråden att avgöra vilka som för en seriös diskussion och vilka som agerar propagandamegafoner.
  • Evalenabena

Haha, ni är roliga. Jag möts av en svärm som vill övertyga mig. Det är omöjligt att dra en slutsats men det vore intressant att se varför somliga uppfattar PS som partiska.

• Padirac
    Mentat skrev 2024-08-04 20:34:58 följande:

Som jag skrev till Evalenabena: Det är upp till läsare av tråden att avgöra vilka som för en seriös diskussion och vilka som agerar propagandamegafoner.
    Har du artiklar från 1970-och 1980-talet då vänsterterrorrister som tex RAF och röda brigaderna härjade?

Vilken tidsrymd arbetar du med - år eller årtionden eller fler årtionden?

Har du samkört dina googlingar emd SÄPOs rapporter om i vilken omfattning olika politisk extremism utgör ett hot modt det svenska samhället? 

Eller är dina sammanställningar helt bortkoppade från samtidshistorisk politisk utveckling?
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-04 21:50:54 följande:
    Har du artiklar från 1970-och 1980-talet då vänsterterrorrister som tex RAF och röda brigaderna härjade?

Vilken tidsrymd arbetar du med - år eller årtionden eller fler årtionden?

Har du samkört dina googlingar emd SÄPOs rapporter om i vilken omfattning olika politisk extremism utgör ett hot modt det svenska samhället? 

Eller är dina sammanställningar helt bortkoppade från samtidshistorisk politisk utveckling?
    Nu för jag inte dagbok över exakt när jag kollar saker på nätet men för din skulle letade jag upp en del saker jag hade skrivit en gång i tiden och kan konstatera att det under minst 15 år har varit likadant: Övervikten för epitet som populist och extremist har varit mellan 10-100 ggr vanligare på högersidan i public service under denna tid.
    Uppenbarligen har det inget med tillfälliga händelser att göra. Att du, utifrån din politiska ståndpunkt, inte vill se detta som ett problem förvånar inte.
  • klyban
    Evalenabena skrev 2024-08-04 18:59:49 följande:

Om en SDare säger att högerextremism knapp existerar. Ska jag lita på det tycker du? Att Utkräva källa vore på sin platts.

Jag kan inte lita på någon i tråden. Ni visar mig era åsikter. Tråden är inte unik. Du måste förstå att det blir svårt för mig. 

Om min åsikt är att jorden är platt, och jag påstår att det är sällsynt att hitta källor på det, då betyder det inte att mitt påstående är sant. 

Och det vet vi redan att det påståendet är en lögn och tack vara granskningen av SVT/SR och andra medier som granskar.
    Och även trollfabriken med alla anonyma konton styrker att de är högerextrema och alla skandaler de har med högerextremism styrker det också.
    Så om någon säger att högerextremism knappt existerar, ja, den blundar väldigt hårt och har flera fingrar i öronen.

Vilka åsikter?
    Bevisligen så är vänsterextremism svårt sällsynt, höger dito inte alls.

En åsikt om jorden är platt har ingen bäring alls, då vi redan vet att jorden inte är platt och vilken idiot som helst kan se det med sina egna ögon.(Om nu de inte har svåra synfel.
    Så det var nog det sämsta argumentet/liknelse jag sett i mitt liv.

Även har jag ingen susning vad du argumenterar för längre, vet du ens själv?
    Jag säger upp till bevis att SVT/SR inte är opartiska, men det vet vi redan att ingen har lyckats med i tråden än.
    Och lita på, ja, du är TVUNGEN att lita på att de är, då ingen lyckas påvisar annat.

Mentat skrev 2024-08-04 20:02:38 följande:
    Givetvis, det är ju ett diskussionsforum - per definition utbyter man då åsikter. Vi har, i motsats till public service, inga krav på oss att vara opartiska. 

Sedan är det upp till dig att bedöma i vilken mån någon verkar vara seriös och trovärdig eller om den som skriver bara vill vara en propagandamegafon.

Det är ingen propaganda att vänsterextremism är svårt sällsynt, utan det är fakta och därför blir sökningen där efter.

Det är rätt komiskt att ni tror att en högre siffra om något som är omfattande är samma som att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Den som gör ett sånt påstående bara berättar att den har en agenda för just högerextremism.
    För en som är saklig hade insett varför det är mer träffar på högerextremism, vet du?(Eller är det något som ska låtsas bort som vanligt när verkligheten berättar något.)

Mentat skrev 2024-08-04 20:34:58 följande:

Visst gör det, för en gång i tiden var vänsterextremism problemet, eller redan glömt?
    Idag är dom en svårt utrotningshotad art, höger dito inte alls.

Evalenabena skrev 2024-08-04 20:45:00 följande:

Haha, ni är roliga. Jag möts av en svärm som vill övertyga mig. Det är omöjligt att dra en slutsats men det vore intressant att se varför somliga uppfattar PS som partiska.

Övertyga dig om vad?

SVT/SR är opartiska, är du inte övertygad om detta?
    Och är du inte övertygad om detta redan, så lycka till med att påvisa detta och att det är systematiskt.

Mentat skrev 2024-08-04 22:34:44 följande:
    Nu för jag inte dagbok över exakt när jag kollar saker på nätet men för din skulle letade jag upp en del saker jag hade skrivit en gång i tiden och kan konstatera att det under minst 15 år har varit likadant: Övervikten för epitet som populist och extremist har varit mellan 10-100 ggr vanligare på högersidan i public service under denna tid.
    Uppenbarligen har det inget med tillfälliga händelser att göra. Att du, utifrån din politiska ståndpunkt, inte vill se detta som ett problem förvånar inte.

Nej, det fanns en tid där vänsterextremism var mycket flitigt återgiven i SVT/SR, kanske om du hade levt länge nog så hade du vetat om detta redan.

Är du en sån som om jag inte sett det så existerar det inte, men såklart det rimmar illa med vänsterextremism som är svårt sällsynt, men ändå så menar du det inte skulle vara opartiskt att mer artiklar är om högerextremism SOM är VANLIGT.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Mentat skrev 2024-08-04 22:34:44 följande:
    Du misstar dig och ändå har du rätt. Det är inte tillfälliga händelser, det är en politisk utveckling över lång tid.

Högerextremism och högerpopulism har varit vanligare än motsvarande vänsterrörelser sedan åtminstone 1990-talet.

Att du utifrån din politiska ståndpunkt inte kan se det förvånar inte. Men att du utifrån dina kognitiva förmågor inte kan se det förvånar.
  • Padirac
    Evalenabena skrev 2024-08-04 18:59:49 följande:

Om en SDare säger att högerextremism knapp existerar. Ska jag lita på det tycker du? Att Utkräva källa vore på sin platts.

Jag kan inte lita på någon i tråden. Ni visar mig era åsikter. Tråden är inte unik. Du måste förstå att det blir svårt för mig. 

Om min åsikt är att jorden är platt, och jag påstår att det är sällsynt att hitta källor på det, då betyder det inte att mitt påstående är sant. 

En del i tråden försöker kanske övertyga dig om att PS inte är opartiska för att de inte hittar lika många uppgifter i PS att jorden är platt som att jorden är rund..

Det förstår nog de flesta, att detta inte utgör något bevis för att PS inte är opartiska 
  • klyban
    Padirac skrev 2024-08-04 23:33:02 följande:
    Du misstar dig och ändå har du rätt. Det är inte tillfälliga händelser, det är en politisk utveckling över lång tid.

Högerextremism och högerpopulism har varit vanligare än motsvarande vänsterrörelser sedan åtminstone 1990-talet.

Att du utifrån din politiska ståndpunkt inte kan se det förvånar inte. Men att du utifrån dina kognitiva förmågor inte kan se det förvånar.

Jag tror de är ledsna över att det är bara dom som är högerextremister, och vill lämpa av skuld på vänster dito.
    Och ett vänster dito som är svårt sällsynt idag.
    Annat var det på tidigt 70-tal, då var vänsterextremismen som denna extremhögern är idag.

Och det riktigt komiska är att de inbillar sig att det inte finns något direkt att rapportera om vänsterextremist, så inbillar dom sig att SVT/SR inte är opartiska :lol:
    Dessa individer kan inte ens tro på vad dom säger, för så bisarrt är påståendet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-04 23:33:02 följande:

Nu greppar du tydligt efter halmstrån. Du har inga egna data, bara förnekanden av de lätt verifierbara data jag har visat var man kan hitta. Dessutom verkar du räkna med att dina läsare inte kommer ihåg hur det var förr: TV2 var verkligen illrött när det startade; Beskrivningen av det som "En FNL-demonstration som gick in i TV-huset och inte kom ut igen" må vara elakt tillspetsad men rymmer tillräckligt av sanning för att man skall känna igen sig.

Givetvis finns det extremism både till höger och vänster. Den som vill framstå som opartisk behöver kunna se det.
  • Padirac

Jag har för många år sedan i den här tråden länkar till undersökningar som visar att de data du har inte stämmer med verkligheten.

Dessa under.sökningar är mer relevanta och representativ för dina och mina googlingar

Att det finns extremism på alla kanter är självklart, men att det i olika perioder är mer eller.mindre aktivitet bland dem är inte heller konstigt.

Mentat skrev 2024-08-05 07:14:45 följande:
    Nu greppar du tydligt efter halmstrån. Du har inga egna data, bara förnekanden av de lätt verifierbara data jag har visat var man kan hitta. Dessutom verkar du räkna med att dina läsare inte kommer ihåg hur det var förr: TV2 var verkligen illrött när det startade; Beskrivningen av det som "En FNL-demonstration som gick in i TV-huset och inte kom ut igen" må vara elakt tillspetsad men rymmer tillräckligt av sanning för att man skall känna igen sig.

Givetvis finns det extremism både till höger och vänster. Den som vill framstå som opartisk behöver kunna se det.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?