• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Evalenabena
    Mentat skrev 2024-08-05 11:45:13 följande:
    Jag lyssnar gärna på SR men deras app har jag inte. Kanske dags att ladda ner den?
    När jag söker på webben får jag 8 träffar på vänsterextremt, 4110(!) på högerextremt. Märklig skillnad. Det känns som om jag måste ladda ner appen för att förstå bättre.

Ops, det är inte en markant skillnad. Den är extrem.

• Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-05 11:54:34 följande:

Ops, det är inte en markant skillnad. Den är extrem.

Se inlägg #8040
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-05 11:52:54 följande:
    Aha, jag tyckte väl att det var märkligt. Nu installerade jag appen och kollade. Du råkade alltså förväxla de två i ditt inlägg, det var 114 träffar på högerextremt och bara 4 på vänsterextremt. Det är ju mer i linje med de resultat jag får på webben.

Det är alltid nyttigt att gå till källan och kolla själv.
    Det säger nog mer om appen än om något annat. Om man googlar på site: SR.se vänsterextremt så får man tusentals träffar. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Aha, jag tyckte väl att det var märkligt. Nu installerade jag appen och kollade. Du råkade alltså förväxla de två i ditt inlägg, det var 114 träffar på högerextremt och bara 4 på vänsterextremt. Det är ju mer i linje med de resultat jag får på webben.

Jag testade att söka på antal gånger som ordet högerextremism  respektive vänsterextremism är nämnt på Säpos hemsida och det är betydligt vanligare att högerextremism nämns och förklaringen är sannolikt att högerextremister är betydligt mer våldsbenägna. Det är samma sak internationellt så det är inte konstigt att högerextremism nämns mer på SR
  • KillBill

Kollade antalet träffar på högerextremt respektive vänster extremt på Svenska Dagbladet och och fick 1 980 träffar på vänster extremt och 16 800 träffar på högerextremt dvs det var 8,5 gånger mer vanligt att ordet högerextremt förekommer än ordet vänsterextremt  i denna moderata tidning. 

• Mentat
    KillBill skrev 2024-08-05 12:34:35 följande:

Kollade antalet träffar på högerextremt respektive vänster extremt på Svenska Dagbladet och och fick 1 980 träffar på vänster extremt och 16 800 träffar på högerextremt dvs det var 8,5 gånger mer vanligt att ordet högerextremt förekommer än ordet vänsterextremt  i denna moderata tidning. 

Ledarsidan är moderat, ja. Övrigt utrymme skapas av samma journalistkår som vi hittar överallt och som till ca 70% stöder vänstern.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-08-05 12:24:58 följande:
    Det säger nog mer om appen än om något annat. Om man googlar på site: SR.se vänsterextremt så får man tusentals träffar. 
    Får du upp en siffra på antal träffar på Google? Det får inte jag längre. Vet inte varför, jag trodde det var generellt. Kanske beror på webbläsare, jag skall prova med Chrome
  • klyban
    Mentat skrev 2024-08-05 07:14:45 följande:
    Nu greppar du tydligt efter halmstrån. Du har inga egna data, bara förnekanden av de lätt verifierbara data jag har visat var man kan hitta. Dessutom verkar du räkna med att dina läsare inte kommer ihåg hur det var förr: TV2 var verkligen illrött när det startade; Beskrivningen av det som "En FNL-demonstration som gick in i TV-huset och inte kom ut igen" må vara elakt tillspetsad men rymmer tillräckligt av sanning för att man skall känna igen sig.

Givetvis finns det extremism både till höger och vänster. Den som vill framstå som opartisk behöver kunna se det.

Och ändå står vi här med sändningar som är opartiska och att ni aldrig kan påvisa att det är en systematisk partiskhet, utan få och enskilda misstag i arbetet bara är vad ni har och visa upp.

Och så skriver du något som saknar betydelse för sändningarna.

Extremt intressant och se, och vart du får fantasin från är en gåta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Evalenabena

Nu ser jag mitt misstag. Det är stressigt att bli bonusmamma med kort varsel. Inte konstigt att jag blir missförstådd:)
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-05 12:51:15 följande:
    Får du upp en siffra på antal träffar på Google? Det får inte jag längre. Vet inte varför, jag trodde det var generellt. Kanske beror på webbläsare, jag skall prova med Chrome
    Du googlar som vanligt och klickar sedan på verktyg så ser du antal träffar längt upp till höger.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?