• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Saltig

Jag blir fortfarande chockad hur folk tänker kring rättvisa. Vad är rättvist egentligen?

Denna fråga kan drivas hur långt som helst med alla estetiska missnöjen folk har. Vissa föds med stora näsor och mår dåligt av det borde inte de oxå få en ny näsa på bekostnad av landstinget om en person med cancer i näsan får en ny näsa efter tumören opererats bort?

Inga bröst som cancerpatienter får kommer likna deras gamla. Huden är ärrad och det får inte ens en bröstvårta... Det är inga perfekta tuttar de får.

Ts, om du nu får dina tuttar, vad blir ditt nästa missnöje som du vill att skattebetalarna ska betala åt dig? Och vilken sjukdom ska du jämföra med då?

Som jag skrev i mitt första inlägg. Spara lika mycket pengar som cancerpatienter förlorar i inkomst och i pension under sin sjukdomstid så blir nog rättvist.

• Hustru
    Saltig skrev 2015-12-03 23:49:55 följande:

Inga bröst som cancerpatienter får kommer likna deras gamla. Huden är ärrad och det får inte ens en bröstvårta... Det är inga perfekta tuttar de får.

Definitivt ska man vara berättigad till bröstrekonstruktion.

Dessutom så gör man faktiskt bröstvårtor, visserligen inte funktionella men man tatuerar dit en och fixar till en knopp. På håll ser det ganska äkta ut.
  • Kvinna30plus
    MASolokvist skrev 2015-12-03 22:34:30 följande:

Om du utvecklar små bröst eller inte utvecklar bröst, så ingår det i den bild du har av dig själv, av den du är - alltså som en del i din identitet. Du har denna kroppsdel på "ditt sätt", inte som någon annan. Någon annans bröst kan rimligtvis aldrig sitta på din kropp, vare sig stora eller små. Du har den kropp du har.

Sen kan det visst vara så att psyket krisar för att du ogillar denna bild av dig själv. För att du identifierar dig med en norm och utvecklar en mental störning kring din egen kropp. Men det har inget med din identitet att göra.

Eller vad menar du?

Att man utvecklar en identitetskris för att man saknar armar, om man vore född utan? Identitetskris handlar om förändring. Den jag trodde/tänkte/visste/kände mig vara, har genomgått en så stor förändring att det rubbar min känsla av identitet.

Att aldrig ha genomgått "förändringen", alltså i TS fall fylldes bröstkorgen aldrig ut - det är i princip en totalt omvänd identitetskris. Vetetusan vad den kallas på fackspråk? Har säkert nåt tjusigt namn den också.

Om det kan vara någon tröst.

Nej det är inte 'så din kropp ser ut' det beror ju på ngt fel när man inte utvecklar bröst. Idag finns dock inte ngr bra alternativ som hormoner man ger till de som inte växer normalt osv. Vad är skillnaden att inte växa normalt på längden mot att inte växa normalt med en annan kroppsdel? Eller är bröst ingen kroppsdel kvinnor har menar du? Att det är normalt att se ut som en pojke hela livet på överkroppen (men ha en fitta mellan benen istället för en kuk)? Dvs ingen bröstvävnad alls? Det är som sagt skillnad på små bröst och inga bröst alls för då finns ingen bröstvävnad alls.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-03 22:22:11 följande:

Så att amputera ett ben är värre än att födas utan det benet? Att bli blind är värre än att födas blind?? Att amputera brösten är värre än att aldrig utveckla bröst??

Ja, att amputera en kroppsdel är värre än att födas utan den, det du aldrig har haft kommer du heller aldrig att sakna (utom i ts fall då).
  • Nonym
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 22:23:34 följande:

De kvinnor som inte utvecklar bröst, genomgår också en kris som drabbar hela den kvinnliga identiteten. Men det kanske du inte känner till?

Ursäkta men jag tycker att din undran låter ganska dum. Jag visste självklart inte som elvaåring att jag även som tjugoåring skulle vara lika platt som jag var då, men jag började givetvis må dåligt när jag såg att andra tjejer fick det (när tjejer jämförde i omklädningsrum o.s.v.)   

Låter som att du har dåligt självförtroende snarare än att du "bara" saknar bröst.

Är det dessutom så att du har ansökt om bröst av landstinget men inte fått några så är det sannolikt så att du antingen faktiskt har bröst (men du tycker att de är för små) eller så är du så undernärd och/eller vid så dålig hälsa att de gör bedömningen att du måste tillfriskna innan du kan få någon hjälp.

Så frågan är väl hur det EGENTLIGEN ligger till?
  • Kvinna30plus
    todo nada skrev 2015-12-03 22:41:50 följande:

Du måste skoja..?!

Du jämför en tjej som knappt utvecklat bröst, med människor som föds utan tex armar och ben...

Detta är en av de sämre liknelserna jag läst faktiskt.

Utöver det estetiska missnöjet kan iaf jag inte komma på en enda sak till som skulle påverka en individ med minimala bröst. En individ som saknar en arm eller ett ben däremot har betydligt mycket större svårigheter i sin vardag, och är beroende av både hjälpmedel och stöd från sin omgivning.

Vadå knappt utvecklat bröst? Det här gäller om man inte utvecklar bröst alls. Dvd en defekt. Inte så 'som kroppen är byggd'. Likväl som det finns människor som inte växer normalt på längden, å dom får ju all hjälp man kan få i deras situation (hormoner etc) för att de ska få ett så normalt liv som möjligt å inte bli allt för korta. Tyvärr finns inga likvärdiga hormoner för att enbart få igång brösttilväxt som är en defekt om man aldrig utvecklar. Man utvecklar aldrigbröstvävnad what so Ever och set ut som en kille/ man på överkroppen.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 07:33:14 följande:

Vadå knappt utvecklat bröst? Det här gäller om man inte utvecklar bröst alls. Dvd en defekt. Inte så 'som kroppen är byggd'. Likväl som det finns människor som inte växer normalt på längden, å dom får ju all hjälp man kan få i deras situation (hormoner etc) för att de ska få ett så normalt liv som möjligt å inte bli allt för korta. Tyvärr finns inga likvärdiga hormoner för att enbart få igång brösttilväxt som är en defekt om man aldrig utvecklar. Man utvecklar aldrigbröstvävnad what so Ever och set ut som en kille/ man på överkroppen.

Fast ts har ju ansökt om operation av landstinget men blivit nekad, alltså har hon bröst eller är vid dålig hälsa och därmed inte kvalificerad för en operation bekostad av vården.
  • Kvinna30plus
    Nonym skrev 2015-12-04 07:28:28 följande:

Ja, att amputera en kroppsdel är värre än att födas utan den, det du aldrig har haft kommer du heller aldrig att sakna (utom i ts fall då).

Vadå det du aldrig har haft kommer du inte sakna?? Du måste skämta?? Det är vad du skulle säga till det barnet som sitter i rullstol pga saknar sina ben att han aldrig kommer sakna att ha ben för han föddes sån när han ser andra i sin ålder springa runt å leka å göra en massa???
  • Kvinna30plus
    Saltig skrev 2015-12-03 23:49:55 följande:

Jag blir fortfarande chockad hur folk tänker kring rättvisa. Vad är rättvist egentligen?

Denna fråga kan drivas hur långt som helst med alla estetiska missnöjen folk har. Vissa föds med stora näsor och mår dåligt av det borde inte de oxå få en ny näsa på bekostnad av landstinget om en person med cancer i näsan får en ny näsa efter tumören opererats bort?

Ts, om du nu får dina tuttar, vad blir ditt nästa missnöje som du vill att skattebetalarna ska betala åt dig? Och vilken sjukdom ska du jämföra med då?

Som jag skrev i mitt första inlägg. Spara lika mycket pengar som cancerpatienter förlorar i inkomst och i pension under sin sjukdomstid så blir nog rättvist.

Nu är d väl så att medianåldern för bröstcancer är 60 år (läs 1177 )å jag vet nog inte många som har perfekta naturliga tuttar efter 40.
  • Kvinna30plus
    Nonym skrev 2015-12-04 07:39:18 följande:

Fast ts har ju ansökt om operation av landstinget men blivit nekad, alltså har hon bröst eller är vid dålig hälsa och därmed inte kvalificerad för en operation bekostad av vården.

Det vet vi ju faktiskt inte om. Det är ju ngt du bara antar och sen går på och är elak mot ts som ganska troligen mår dåligt av sin situation.
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget