Inlägg från: Hoppetgaraldrigurmig |Visa alla inlägg
  • Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Hoppetgaraldrigurmig

Det spelar ingen roll om det är lätt eller inte lätt, jag tycker inte att det är rätt att få det bekostat i alla fall. 

Att jag som inte har haft cancer ska måsta betala 42 000 för en operation, pengar som jag inte har. Och det skulle ta minst ett år för mig att spara ihop de pengarna, YTTERLIGARE ett år av lidande och en sommar utan att våga visa sig på stranden.

• Hoppetgaraldrigurmig

Om jag ska stå för det, ska de stå för det. Punkt slut. 

Vadå varför ska de stå för det själva??? Vilken dum fråga! För att de har fått cancer, det är deras öde, men varför ska jag stå för min operation själv??? Det ska vara rättvist och lika för alla, eftersom att det är så att de får sina operationer bekostade ska jag och alla andra som aldrig någonsin ens har utvecklat bröst få det också! Och jag tänker absolut inte släppa mitt gnällande eller gå med på att spara för så orättvist ska det inte vara. Då ska det bli ändring på det nu med den här diskussionen och den här tråden. landstingen får fan ta och tänka efter!! 

• Hoppetgaraldrigurmig

Och självklart ska människor som varit utsatta för misshandel få rekonstruktiv plastikkirurgi! Ni verkar inte ha läst hela mitt inlägg- eller i alla fall inte ha förstått det. Det ska vara lika för alla. Alla som lider över något- vad det än är, ska ha samma rätt att få hjälp, vare sig det är psykologhjälp som behövs eller en rekonstruktiv bröstoperation för att man har tvingats operera bort brösten, kvinnor som lider av att bara ha två bröstvårtor ska inte behöva ligga i sängen hela dagarna och tänka på det inte vilja gå ut för att man inte får hjälp. Det här med brösten har givit mig en kronisk depression som gör att jag inte ens vill lämna hemmet. Hör ni inte att det är orättvist?? Återigen, vilka är ni att bestämma vem som lider mest?? Jag lider nog lika mycket som en kvinna som inte längre har cancer och inga bröst!!! 

• Hoppetgaraldrigurmig

Det har enbart med rättvisa att göra. Själv står jag för rättvisan. 

Nej nu måste jag göra mig iordning, för jag ska till mitt läkarbesök men ni kan ju fortsätta svara i tråden undertiden. Ni har hört mina åsikter och jag kommer dock inte att ändra mig men jag hoppas att vissa av er gör det.

Jag håller med sista inlägget.  

• Hoppetgaraldrigurmig
    Bitten skrev 2015-12-02 13:15:25 följande:

Om rättvisa är det som eftersöks så borde väl alla få bröstcancer?
    Jag skulle tro att de som drabbas av bröstcancer skulle, om de kunde, byta med dig och leva sina liv utan bröst.
    En anhörig till mig är opererad för bröstcancer och där har ingen rekonstruktion gjorts. Jag är säker på att hon hellre hade varit utan bröst hela livet än genomgå den ångest och smärta som det innebar för henne att vara sjuk. Det handlar inte om ångest över att förlora brösten utan om rädslan att inte överleva.

Det är väl självklart att man inte vill få cancer, men jag tror inte att alla som har haft bröstcancer skulle vilja byta med mig ändå, för varför väljer då de flesta att få rekonstruktiva bröstoperationer? 

Det är klart att det handlar om rädslan att inte överleva, för en rädsla att förlora brösten kanske inte är lika viktig när man på förhand vet att man kommer få rekonstruktiv kirurgi, om man vill? Fast jag tror nog att rädslan över att förlora brösten kan vara minst lika stor. Man kan aldrig riktigt veta hur mycket någon annan lider förrän man själv är där.
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget