• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Nonym
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-05 11:23:13 följande:

Skriftligt? Ja, det fick jag inte. Jag fick ett telefonsamtal. Det var allt.

Har du fått diagnos på dina problem så får du det skriftligt, avslag via telefon låter som att du inte har rätt att få hjälp pga avsaknad av diagnos.
  • Nonym
    The TARDIS skrev 2015-12-04 21:19:46 följande:

Jo. Jag hade både mens och bröst vid elva års ålder. Alla utvecklas olika fort.

För övrigt känner jag en tjej som hade D-kupa(!!!!) I andra klass, men jag skulle inte kalla det normalt för det, särskilt inte med motivationen att "alla utvecklas olika fort" jag skrev utifrån vad som kan anses vara NORMEN.
  • Hoppetgaraldrigurmig

Spanskaflugan: jag skäms inte ett dugg för de åsikter jag "ger uttryck" för i tråden. Jag tycker självklart att föredetta cancerpatienter ska få eftervård, jag tycker att alla människor ska få hjälp och jag vill inte att de inte ska fortsätta få den vård de får idag efter att ha blivit friskförklarade ifrån cancern. Jag tror heller inte att så kommer bli fallet o om det skulle hända vore väldigt tragiskt. Men som sagt, det jag anser är att alla som har missbildningar o som behöver hjälp med olika former av operationer, jag tycker att ALLA ska få hjälp. Om man bara tycker att man är ful rent generellt så finns det ju tyvärr inte så mycket att göra. Men om det är saker som dödlig övervikt, rekonstruktioner, missbildningar samt de som anser att de är födda i fel kropp. Alla dessa grupper borde bli berättigade till operationer. Det ser jag som en självklarhet o jag kommer inte heller att ändra mina åsikter hur dåliga du än anser att de är Spanskaflugan! Har du inte läst hela tråden? Det verkar inte så i alla fall.

• SpanskaFlugan

"Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra." Det här är första stycket i din TS. Inte ett ord om att ALLA ska få vård, om missbildningar eller att alla ska ha rätt till bröst. Du bara spyr galla och avundsjuka över att cancersjuka kvinnor får något du inte får och du skriver klart och tydligt att du inte tycker de ska få nya bröst bekostat av landstinget. Har du ändrat åsikt eller bara glömt vad du faktiskt skrev?

• Hoppetgaraldrigurmig

Jag har dock lärt mig att det finns elaka människor som med vilje VILL uppfatta fel. Verkar som att det finns en del sådana personer i den här tråden.

• Hoppetgaraldrigurmig

Ja precis Spanska flugan och om du läser vidare på hela det inlägget i trådarbeten så ser du att det första var för att visa på de orättvisor som finns i samhället idag. Det var ironiskt skrivet. Så jag ber om ursäkt om du inte förstod det.

• Hoppetgaraldrigurmig

Det var nog fler som missuppfattade mig där. Men jag önskar inte någon människa något ont och jag var mest upprörd o ledsen över de orättvisor som finns när jag skrev tråden.

• Hoppetgaraldrigurmig

Det var alldeles förhastat o jag har insett för länge sedan att jag borde ha tänkt efter lite mer innan jag skrev det. Absolut! Det var väldigt dumt hur jag fick det att låta!

• todo nada
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-05 12:30:26 följande:

Det var nog fler som missuppfattade mig där. Men jag önskar inte någon människa något ont och jag var mest upprörd o ledsen över de orättvisor som finns när jag skrev tråden.

Fast vad menar du är orättvist mot dig? Att du föddes med minimala bröst och önskar större volym? Skärp dig människa, du har noll perspektiv på vad orättvisa är.

www.expressen.se/nyheter/har-samma-sjukdom--dennis-4-ska-do/
  • Nonym
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-05 12:17:38 följande:

Spanskaflugan: jag skäms inte ett dugg för de åsikter jag "ger uttryck" för i tråden. Jag tycker självklart att föredetta cancerpatienter ska få eftervård, jag tycker att alla människor ska få hjälp och jag vill inte att de inte ska fortsätta få den vård de får idag efter att ha blivit friskförklarade ifrån cancern. Jag tror heller inte att så kommer bli fallet o om det skulle hända vore väldigt tragiskt. Men som sagt, det jag anser är att alla som har missbildningar o som behöver hjälp med olika former av operationer, jag tycker att ALLA ska få hjälp. Om man bara tycker att man är ful rent generellt så finns det ju tyvärr inte så mycket att göra. Men om det är saker som dödlig övervikt, rekonstruktioner, missbildningar samt de som anser att de är födda i fel kropp. Alla dessa grupper borde bli berättigade till operationer. Det ser jag som en självklarhet o jag kommer inte heller att ändra mina åsikter hur dåliga du än anser att de är Spanskaflugan! Har du inte läst hela tråden? Det verkar inte så i alla fall.

Men då du har fått avslag på att få hjälp så har du väl heller inte fått en diagnos som berättigar hjälp?
  • fkh
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-05 12:17:38 följande:

Har DU läst din egen trådstart? "Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget."

Står du inte för dessa åsikter är det starkt rekommenderat att du uppdaterar trådstarten. Det är pinsamt hur du resonerar. Alla har komplex för någonting, det är annat att amputera en del av kroppen till följd av en dödlig sjukdom. Att du ens jämför de två är helt befängt. Allt kan inte bekostas av staten måste du väl ändå förstå. Suck...
  • Guapa

Jag tycker jämförelsen med bröstcancerpatienterna inte är bra. Däremot är det befogat att ifrågasätta hur det kommer sig att män med gynekomasti har rätt till rekonstruktiv kirurgi (dvs män med bröst) men att kvinnor med inga/obefintliga bröst inte har det? Är det värre för män att ha bröst än för kvinnor att sakna bröst?

Det finns många tillstånd som kan klassas som "missbildningar" även hos kvinnors bröst men som ändå inte ger rätt till bidrag från landstinget. Exempelvis tubulära, tuburösa osv

• Nonym
    Guapa skrev 2015-12-05 15:10:36 följande:

Jag tycker jämförelsen med bröstcancerpatienterna inte är bra. Däremot är det befogat att ifrågasätta hur det kommer sig att män med gynekomasti har rätt till rekonstruktiv kirurgi (dvs män med bröst) men att kvinnor med inga/obefintliga bröst inte har det? Är det värre för män att ha bröst än för kvinnor att sakna bröst?

Det finns många tillstånd som kan klassas som "missbildningar" även hos kvinnors bröst men som ändå inte ger rätt till bidrag från landstinget. Exempelvis tubulära, tuburösa osv

Det är dock så att alla missbildningar får operation bekostat av landstinget om de är av tillräckligt svår grad.

En kvinna som är anorektiker får inte en bröst rekonstruktion betald av landstinget för att hon inte har bröst, precis som en man som väger 150 kg inte får sina bröst borttagna av landstinget.

Däremot en normalviktig kvinna SOM HELT SAKNAR BRÖST har rätt till hjälp av landstinget, precis som en normalviktig man med tydliga "kvinnobröst" har rätt till hjälp av landstinget. En kvinna med gravt tubulära bröst har också rätt till hjälp, dock inte alltid lika lätt att få..
  • Guapa
    Nonym skrev 2015-12-05 15:41:19 följande:

Det är dock så att alla missbildningar får operation bekostat av landstinget om de är av tillräckligt svår grad.

En kvinna som är anorektiker får inte en bröst rekonstruktion betald av landstinget för att hon inte har bröst, precis som en man som väger 150 kg inte får sina bröst borttagna av landstinget.

Däremot en normalviktig kvinna SOM HELT SAKNAR BRÖST har rätt till hjälp av landstinget, precis som en normalviktig man med tydliga "kvinnobröst" har rätt till hjälp av landstinget. En kvinna med gravt tubulära bröst har också rätt till hjälp, dock inte alltid lika lätt att få..

Olika bedömningar görs i olika landsting. I skåne genomfördes för 10 år sedan endast förminskningar (när det var medicinskt befogat pga ryggbesvär) korrigering av extremt olika storlek på brösten samt gynekomasti. Förstoringar genomfördes aldrig. I stockholm fanns det däremot större sannolikhet att även få en förstoring om brösten var extremt små/outvecklade. Det måste alltid göras bedömningar mht rådande ekonomi. Tubulära bröst korrigeras väldigt sällan i förhållande till ex gynekomasti, även fast personen i fråga lider minst lika mycket av missbildningen.

Jag har själv haft tubulära bröst och då kollat upp regelverket (bekostade dock op:en själv då jag insåg att det var kört i princip och kirurgen kunde bara beklaga. Han tyckte definitivt det räknades till missbildning) En kompis fick utan problem sin gynekomastioperation betald och han var väldigt förvånad över att jag inte kunde få samma hjälp.
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget