Inlägg från: Guapa |Visa alla inlägg
  • Guapa

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker jämförelsen med bröstcancerpatienterna inte är bra. Däremot är det befogat att ifrågasätta hur det kommer sig att män med gynekomasti har rätt till rekonstruktiv kirurgi (dvs män med bröst) men att kvinnor med inga/obefintliga bröst inte har det? Är det värre för män att ha bröst än för kvinnor att sakna bröst?

Det finns många tillstånd som kan klassas som "missbildningar" även hos kvinnors bröst men som ändå inte ger rätt till bidrag från landstinget. Exempelvis tubulära, tuburösa osv

• Guapa
    Nonym skrev 2015-12-05 15:41:19 följande:

Det är dock så att alla missbildningar får operation bekostat av landstinget om de är av tillräckligt svår grad.

En kvinna som är anorektiker får inte en bröst rekonstruktion betald av landstinget för att hon inte har bröst, precis som en man som väger 150 kg inte får sina bröst borttagna av landstinget.

Däremot en normalviktig kvinna SOM HELT SAKNAR BRÖST har rätt till hjälp av landstinget, precis som en normalviktig man med tydliga "kvinnobröst" har rätt till hjälp av landstinget. En kvinna med gravt tubulära bröst har också rätt till hjälp, dock inte alltid lika lätt att få..

Olika bedömningar görs i olika landsting. I skåne genomfördes för 10 år sedan endast förminskningar (när det var medicinskt befogat pga ryggbesvär) korrigering av extremt olika storlek på brösten samt gynekomasti. Förstoringar genomfördes aldrig. I stockholm fanns det däremot större sannolikhet att även få en förstoring om brösten var extremt små/outvecklade. Det måste alltid göras bedömningar mht rådande ekonomi. Tubulära bröst korrigeras väldigt sällan i förhållande till ex gynekomasti, även fast personen i fråga lider minst lika mycket av missbildningen.

Jag har själv haft tubulära bröst och då kollat upp regelverket (bekostade dock op:en själv då jag insåg att det var kört i princip och kirurgen kunde bara beklaga. Han tyckte definitivt det räknades till missbildning) En kompis fick utan problem sin gynekomastioperation betald och han var väldigt förvånad över att jag inte kunde få samma hjälp.
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget