• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 07:46:43 följande:

Nu är d väl så att medianåldern för bröstcancer är 60 år (läs 1177 )å jag vet nog inte många som har perfekta naturliga tuttar efter 40.

Rättar mig själv uppgiften om 60 år som medianålder är från cancerfondens sida. Man har alltså haft sina bröst i merparten av sitt liv. Den mest jobbiga perioden att inte ha bröst är nog från 11-13 när de flesta börjar så smått utveckla bröst till ja nr kan nog inte säga en ålder saknaden kan nog vara hela livet men givetvis värst mellan va 13-25.
  • TatueradDonna
    MASolokvist skrev 2015-12-03 22:39:17 följande:

Då blir det nog bara deltidsbröst för dig. Så synd.

Har du förresten funderat på hur du med din dåliga ork skulle klara med att bära omkring på ett par extra kilon?

HAHA deltidsbröst!

När jag läste detta inlägget så satt jag på jobbet med en skål filmjölk, hela min dator blev "filmjölkad" av mitt skratt.
    Roligaste och mest ironiska jag läst på länge, jag älskar ironi humor! 
    Du har förgyllt min dag. TACK!
  • Kvinna30plus
    TatueradDonna skrev 2015-12-04 08:40:11 följande:
    HAHA deltidsbröst!

När jag läste detta inlägget så satt jag på jobbet med en skål filmjölk, hela min dator blev "filmjölkad" av mitt skratt.
    Roligaste och mest ironiska jag läst på länge, jag älskar ironi humor! 
    Du har förgyllt min dag. TACK!
    Ja har alltid förvånats över folk som gör sig lustig på andra människors bekostnad. Detta tar verkligen priset!
  • Kvinna30plus
    MASolokvist skrev 2015-12-03 22:34:30 följande:

Om du utvecklar små bröst eller inte utvecklar bröst, så ingår det i den bild du har av dig själv, av den du är - alltså som en del i din identitet. Du har denna kroppsdel på "ditt sätt", inte som någon annan. Någon annans bröst kan rimligtvis aldrig sitta på din kropp, vare sig stora eller små. Du har den kropp du har.

*Vid hypoplasi utvecklas inte bröstet mer än till det prepubertala stadiet (Tanner II) trots att det finns bröstvävnad. Tillståndets etiologi är okänd och uppstår oftast sporadiskt*  ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/17766/LKT1206s282_286.pdf

tillståndet uppstår alltså SPORADISKT 
  • TantTitti

Det här rättvisetänket du har Ts är inte sunt. Tänk om alla skulle tänka så om orättvisor?

"Män ska uppleva all sexism som kvinnor får uppleva."
    "Blir ett barn slaget ska alla barn slås."
    "Om ett hus brinner ner ska vi bränna ner alla."
    "Vissa svälter, då ska alla andra också svälta."

NEJ !!
    Man ska göra någonting åt orättvisor och det är att göra saker bättre för de som blir orättvist behandlade, inte dra ner alla andra till deras lidande.
    Jag tycker att det är självklart att du borde få hjälp av landstinget Ts. Det är lika självklart som att en transperson ska få hjälp att skaffa kroppsdelar de inte utvecklat själva. Men jag tycker att du ska släppa ditt negativa tänkande. Det kommer bara slå tillbaka på dig själv och skapa mer lidande. 

• Kvinna30plus
    TantTitti skrev 2015-12-04 09:07:24 följande:

Det här rättvisetänket du har Ts är inte sunt. Tänk om alla skulle tänka så om orättvisor?

"Män ska uppleva all sexism som kvinnor får uppleva."
    "Blir ett barn slaget ska alla barn slås."
    "Om ett hus brinner ner ska vi bränna ner alla."
    "Vissa svälter, då ska alla andra också svälta."

NEJ !!
    Man ska göra någonting åt orättvisor och det är att göra saker bättre för de som blir orättvist behandlade, inte dra ner alla andra till deras lidande.
    Jag tycker att det är självklart att du borde få hjälp av landstinget Ts. Det är lika självklart som att en transperson ska få hjälp att skaffa kroppsdelar de inte utvecklat själva. Men jag tycker att du ska släppa ditt negativa tänkande. Det kommer bara slå tillbaka på dig själv och skapa mer lidande. 

Nu tror jag inte ts riktigt menade som hon gjorde, och det har hon ju sagt i flera inlägg. Men det är nog själva inställningen, att den som är 60 år och genomgått bröstcancer där man fått ta bort del av bröst  är det inget snack hon får en bröstoperation utan att behöva "slåss". Medan om man är i det att man är ung och aldrig utvecklat bröst ofta måste "slåss" för sin sak i en redan tuff och jobbig situation....
  • TatueradDonna
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 08:42:57 följande:
    Ja har alltid förvånats över folk som gör sig lustig på andra människors bekostnad. Detta tar verkligen priset!
    Vadå att jag tycker att det var roligt skrivet? Var absolut inget mot TS (typ).
    Så förvånad du blir över mitt "lustiga" inlägg blir jag angående TS syn på silikonpattar och cancersjuka.
  • Liten ekorre

Jag tror att en vikig anledning till att bröstcanceröverlevare får operationen betald är att de ska slippa bli påmind om sjukdomen hela tiden.

• Kvinna30plus
    TatueradDonna skrev 2015-12-04 09:22:33 följande:

Vadå att jag tycker att det var roligt skrivet? Var absolut inget mot TS (typ).

Så förvånad du blir över mitt "lustiga" inlägg blir jag angående TS syn på silikonpattar och cancersjuka.

Tyckte det var väldigt osmakligt både av den som skrev det å ditt svar. Fast hon (ts) är ju inget emot att de medelålderskvinnorna som man nog kallas när man är runt 60 år som merparten är som får bröstcancer (från bröstcancerfondens sida) får inlägg Men de unga som har det tillståndet hypoplasi å aldrig utvecklar bröst då?
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget