• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:34:40 följande:

ja men det kan vara svårt att få igenom ändå även fast man tycker det inte borde vara så, det är ju det det hela handlar om... men då är vi överens att om man är i den situationen så skall man få hjälp via landstinget. Bra, då är vi ju överens behöver vi ju inte diskutera saken mer :) 

Jag har inte någonstans påstått att man inte skulle ha rätt till hjälp om man har medicinsk grund för det, jag ifrågasätter bara huruvida ts har det då hon faktiskt fått avslag på sin ansökan om hjälp, och det ska man inte kunna få om det finns diagnos på ens problem (och inte bara beror på att man ville fått större bröst)
  • todo nada
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:27:12 följande:

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/17766/LKT1206s282_286.pdf

här så in å läs, här kallar man det bröstmissbildning! 

Självklart ska de som inte utvecklat bröst pga av sjukdom kunna få hjälp, vilket skrivits av mig själv och flera andra redan.

Sedan är bröstaplasi mycket ovanligt, vilket gör att det känns lite lustigt att du tar upp det i denna tråden, där ingen (vad jag sett) skrivit att de som fått fysiska åkommor pga sjukdom inte skulle ha rätt till plastik för att kunna ändra detta.

Det som skrivs är hur fel det är att kvinnor som estetiskt sett är missnöjda med sina minimala/små bröst skulle få nya av staten.
  • Kvinna30plus
    todo nada skrev 2015-12-04 15:45:05 följande:
    Självklart ska de som inte utvecklat bröst pga av sjukdom kunna få hjälp, vilket skrivits av mig själv och flera andra redan.

Sedan är bröstaplasi mycket ovanligt, vilket gör att det känns lite lustigt att du tar upp det i denna tråden, där ingen (vad jag sett) skrivit att de som fått fysiska åkommor pga sjukdom inte skulle ha rätt till plastik för att kunna ändra detta.

Det som skrivs är hur fel det är att kvinnor som estetiskt sett är missnöjda med sina minimala/små bröst skulle få nya av staten.
    "vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra." citat från ts, det är ju ni i tråden som antar att det är `"små" bröst hon menar, enligt ts så har hon inte utvecklat bröst, mer än till stadie II som finns beskrivet i det jag länkade här, och som då är berättigad att få hjälp via landstinget egentligen kan man tycka. Men då tycker vi ju också lika, och jag vet faktiskt inte hur vanligt/ ovanligt det är men det är nog mer vanligt än man tror....
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:51:00 följande:
    "vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra." citat från ts, det är ju ni i tråden som antar att det är `"små" bröst hon menar, enligt ts så har hon inte utvecklat bröst, mer än till stadie II som finns beskrivet i det jag länkade här, och som då är berättigad att få hjälp via landstinget egentligen kan man tycka. Men då tycker vi ju också lika, och jag vet faktiskt inte hur vanligt/ ovanligt det är men det är nog mer vanligt än man tror....
    och som de i länken från läkartidningen även anser att man är berättigad till operation. 
  • todo nada
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:51:00 följande:

TS har väl blivit nekad operation? Du menar att läkarna isf har sett fel och missat TS sjukdom som du lyckades identifiera utifrån en mening? Jag litar på att de flesta läkare är kompetenta nog i sitt jobb att kunna göra korekta bedömningar.

Jag själv har skämtsamt kallat mig för planka ibland, men inte ser jag ut som en sådan för det. /nöjd A-kupa.
  • Kvinna30plus
    todo nada skrev 2015-12-04 15:56:18 följande:
    TS har väl blivit nekad operation? Du menar att läkarna isf har sett fel och missat TS sjukdom som du lyckades identifiera utifrån en mening? Jag litar på att de flesta läkare är kompetenta nog i sitt jobb att kunna göra korekta bedömningar.

Jag själv har skämtsamt kallat mig för planka ibland, men inte ser jag ut som en sådan för det. /nöjd A-kupa.
    nej det är skillnad på a-kupa å inte utveckla ngr bröst, så där har du alldeles rätt. 

Som sagt vi vet ju inte om ts eftersom ingen av oss sett henne. Men jag vet att det kan vara svårt ibland att få det man har rätt till. 

Jag vet inte om det går att jämföra, men om vi kommer till att vilja ha ett kejsarsnitt som jag tycker att om man är rädd bör få, så får ju många kämpa för att få kejsarsnitt? Det kan man ju läsa om hur många trådar som helst. Är man grymt förlossningsrädd så borde man kanske få det som alternativ, likväl är det för en del väldigt svårt att få igenom, medan en del inte har ngr problem alls. Mycket säkerligen beroende på vilket landsting man bor i. I det landsting jag bor i får man inte kub-test, jag fick betala ur egen ficka, åkte till sthlm å gjorde det och där sa dom att det hade varit gratis om jag bott i stockholm..... och tydligen FÅR inte landsting göra såhär så jag skulle eg kunnat gå med mitt kvitto och kräva dessa pengar tillbaka av mitt landsting, men att orka det....? så mycket handlar tyvärr om var man bor och vilka man träffar, därför jag peppar ts att inte ge upp och iaf se att få något mer uttalande om det är så att hon känner/ vet att hon skulle vara berättigad till det egentligen
  • Ominous
    Kvinna30plus skrev 2015-12-03 20:56:01 följande:
    Fast nu handlar det ju inte om små bröst, utan inga bröst alls. Det är häpnadsväckande vad dåligt folk är insatta i att det föds faktiskt tjejer som aldrig någonsin utvecklar bröst. Sen kan jag hålla med om att ts som likställer med ngn som är sjuk kan bli fel, men återigen en bröstoperation på cancerpatienter är ju enbart estetik det har ju inget med att det gör så man blir frisk. Att födas å aldrig utveckla bröst skulle kunna likställas att man saknar en kroppsdel, å det går inte att förstå om man aldrig upplevt det.
    Såklart är det jobbigt för de som aldrig utvecklar bröst. Jag inkluderade detta i "små bröst" i mitt tankesätt. Jag har såklart sympati för detta, och många andra saker. Hade vi haft enorma resurser hade det varit en sak. Men för mig känns det mer rätt att prioitera folk som fått sina kroppar förstörda av en sjukdom. Jag tror faktiskt att det är skillnad på att aldrig fått och blivit av med. Sen är folk såklart olika, jag talar naturligtvis generellt.
  • Fennyxx

Om du verkligen går runt och är avundsjuk på bröstcancerpatienter har du mycket större problem att jobba med än vem som ska finansiera dina silikonbröst. Prio ett borde vara att gå till en duktig psykolog!!

• SpanskaFlugan
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-02 11:22:40 följande:
    Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra. De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation. Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!! Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???   Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???   TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22 Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

Du tål uppenbarligen inte mothugg men jag står för mina åsikter. Dina åsikter är skamliga och du visar att du har noll förståelse och insikt om vad cancersjuka och deras familjer går igenom. Du borde skämmas för de åsikter du ger uttryck för i tråden.
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget