Inlägg från: todo nada |Visa alla inlägg
  • todo nada

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Ingen människa föds med alla de fysiska atribut vi önskar, varesig det är ett par rejäla bröst, smal midja, eller praktfull bakdel.

Att få plastikoperationer betalat av staten enbart för att man är missnöjd är fullständigt absurt, då kan man lika gärna införa kostnadsfria läppförstoringar, fettsugningar, och näskorregeringar också. För vad säger att kvinnan med små bröst mår sämre än tex mannen med överflödigt bukfett?

Har människor noll perspektiv nu för tiden? I andra delar av världen dör barn & vuxna för att de inte har medicin mot vanliga lättbotade sjukdomar, men i utseendefixerade Sverige tycker vissa att kvinnorna minsann ska få större pattar av staten om de är ledsna över de par som de tilldelats.

Herregud vilken värld vi lever i...

• todo nada
    Kvinna30plus skrev 2015-12-03 20:56:01 följande:

Fast nu handlar det ju inte om små bröst, utan inga bröst alls. Det är häpnadsväckande vad dåligt folk är insatta i att det föds faktiskt tjejer som aldrig någonsin utvecklar bröst. Sen kan jag hålla med om att ts som likställer med ngn som är sjuk kan bli fel, men återigen en bröstoperation på cancerpatienter är ju enbart estetik det har ju inget med att det gör så man blir frisk. Att födas å aldrig utveckla bröst skulle kunna likställas att man saknar en kroppsdel, å det går inte att förstå om man aldrig upplevt det.

Du måste skoja..?!

Du jämför en tjej som knappt utvecklat bröst, med människor som föds utan tex armar och ben...

Detta är en av de sämre liknelserna jag läst faktiskt.

Utöver det estetiska missnöjet kan iaf jag inte komma på en enda sak till som skulle påverka en individ med minimala bröst. En individ som saknar en arm eller ett ben däremot har betydligt mycket större svårigheter i sin vardag, och är beroende av både hjälpmedel och stöd från sin omgivning.
  • todo nada
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 07:33:14 följande:

Vadå knappt utvecklat bröst? Det här gäller om man inte utvecklar bröst alls. Dvd en defekt. Inte så 'som kroppen är byggd'. Likväl som det finns människor som inte växer normalt på längden, å dom får ju all hjälp man kan få i deras situation (hormoner etc) för att de ska få ett så normalt liv som möjligt å inte bli allt för korta. Tyvärr finns inga likvärdiga hormoner för att enbart få igång brösttilväxt som är en defekt om man aldrig utvecklar. Man utvecklar aldrigbröstvävnad what so Ever och set ut som en kille/ man på överkroppen.

Det går ändå inte att jämföra avsaknad av bröst med de som saknar en arm eller ben förstår du väl?

Så länge brösten fyller den funktionen de sitter på kroppen för (att en mamma ska kunna ge sitt barn mat), så är inte någon "defekt" så som du påstår, utan ett estetiskt problem. Det du skriver är lika logiskt som att man skulle se på män med väldigt små penisar som "defekta" också, vilket självklart inte är fallet.

Det är en sak om det ligger en fysisk orsak som sjukdom eller liknande som gjort att brösten är icke existerande, men det är fortfarande ingen "defekt" som du kallar det, så vidare inte en läkare efter utvärdering gjort den bedömningen.

För övrigt, otroligt nedsättande av dig att kalla de som saknar bröst för "defekta", mycket kränkande benämning.
  • todo nada
    Nonym skrev 2015-12-04 10:08:53 följande:

JAG om någon vet hur det är att vara annorlunda än andra, har både asperger, adhd och HADE mycket generande hårväxt. Adhd och asperger kan jag leva med, de generande håren har jag själv betalat runt 40 tusen för att bli av med INTE GNÄLLT FÖR ATT ANDRA FÅR SIN HÅRBORTTAGNING BETALD AV LANDSTINGET. Så det så.

• todo nada
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:27:12 följande:

www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/17766/LKT1206s282_286.pdf

här så in å läs, här kallar man det bröstmissbildning! 

Självklart ska de som inte utvecklat bröst pga av sjukdom kunna få hjälp, vilket skrivits av mig själv och flera andra redan.

Sedan är bröstaplasi mycket ovanligt, vilket gör att det känns lite lustigt att du tar upp det i denna tråden, där ingen (vad jag sett) skrivit att de som fått fysiska åkommor pga sjukdom inte skulle ha rätt till plastik för att kunna ändra detta.

Det som skrivs är hur fel det är att kvinnor som estetiskt sett är missnöjda med sina minimala/små bröst skulle få nya av staten.
  • todo nada
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:51:00 följande:

"vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra." citat från ts, det är ju ni i tråden som antar att det är `"små" bröst hon menar, enligt ts så har hon inte utvecklat bröst, mer än till stadie II som finns beskrivet i det jag länkade här, och som då är berättigad att få hjälp via landstinget egentligen kan man tycka. Men då tycker vi ju också lika, och jag vet faktiskt inte hur vanligt/ ovanligt det är men det är nog mer vanligt än man tror....

TS har väl blivit nekad operation? Du menar att läkarna isf har sett fel och missat TS sjukdom som du lyckades identifiera utifrån en mening? Jag litar på att de flesta läkare är kompetenta nog i sitt jobb att kunna göra korekta bedömningar.

Jag själv har skämtsamt kallat mig för planka ibland, men inte ser jag ut som en sådan för det. /nöjd A-kupa.
  • todo nada
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-04 21:31:17 följande:

För det första, det kan du inte veta. Du kan helt enkelt inte veta hur en kvinna, oavsett ålder, reagerar på att förlora ett eller två bröst. Det är helt individuellt. Och du har ingen rätt att bestämma vem som mår sämst. Däremot är det uppenbart för de allra flesta att personer som förlorat kroppsdelar i sjukdomar eller olyckor ska ges möjligheten till rekonstruktiv kirurgi. Det är en enorm skillnad på att återställa något som förlorats och att skapa något som aldrig fanns. Ska kvinnor med platt rumpa, män med under genomsnittet penis få grina sig till kirurgi också? Och var ska vi dra gränsen? Näsjobb? Hårförlängning? Tandfasader? Det finns ingen ände på saker vi människor lyckas skaffa oss komplex för, vem ska få vad? Och för det andra, 60 är bara medianåldern. Min mamma förlorade sitt ena bröst när hon var 48. Det begränsade hennes liv och jag har sett det på nära håll. Vad tror du folk stirrar mest på? En kvinna med väldigt små men naturliga bröst, eller en kvinna med ett bröst och bara ärrvävnad där det andra bröstet borde vara? Och ska man stå ut med det bara för att man är medelålders? Är unga kvinnors självkänsla och kvinnlighet viktigare än medelålders?

• todo nada
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-05 12:30:26 följande:

Det var nog fler som missuppfattade mig där. Men jag önskar inte någon människa något ont och jag var mest upprörd o ledsen över de orättvisor som finns när jag skrev tråden.

Fast vad menar du är orättvist mot dig? Att du föddes med minimala bröst och önskar större volym? Skärp dig människa, du har noll perspektiv på vad orättvisa är.

www.expressen.se/nyheter/har-samma-sjukdom--dennis-4-ska-do/
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget