• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Hoppetgaraldrigurmig
    gold34 skrev 2015-12-03 14:34:46 följande:
    Jag har inte hoppat på dig på något sätt!

Jag har bara svarat sakligt på din fråga.
    Nej det har du inte, det sista stycket i det svaret rörde alla som gjort det och de som har det är nog ganska medvetna om det själva.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    defo skrev 2015-12-03 14:38:51 följande:

Tycker att alla skönhetsoperationer bör bekostas av personen i fråga.

Sen om det är missnöje, cancer, könsbyten, etc etc spelar ingen roll.

Ja antingen ska landstinget bekosta både missnöje, bröstrekonstruktioner efter cancer OCH könsbyten eller så ska allting bekostas ur egen ficka. Det ska vara antingen eller. Det är min åsikt.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 14:47:38 följande:
    Ja antingen ska landstinget bekosta både missnöje, bröstrekonstruktioner efter cancer OCH könsbyten eller så ska allting bekostas ur egen ficka. Det ska vara antingen eller. Det är min åsikt.
    Om man tänker efter så är både bröstrekonstruktioner efter cancer, könsbyten samt bröstförstoringar på platta kvinnor missnöjen i helhet. Och varför ska ett missnöje bekostas men inte ett annat utav de tre?
  • gold34
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 14:45:18 följande:

Nej det har du inte, det sista stycket i det svaret rörde alla som gjort det och de som har det är nog ganska medvetna om det själva.

Har Landstinget gett dig avslag?
  • MammAmma
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 14:47:38 följande:

Så jag skulle alltså få både bröstlyft, implantat, bukplastik och låren lyfta gratis? Pga "missnöje?" Jadu då var det slut på fri sjukvård i det här landet väldigt snabbt och vi får anamma Finlands modell där varken sjukvård eller tandvård är gratis ens för barn.
  • kaffe
    Det är en svår fråga om en bröstförstoring i fall som ditt ska ingå i den fria sjukvården. Kroppsligt är du inte sjuk, men jag tvivlar inte på att du mår dåligt mentalt av avsaknaden av bröst.  Kommer en bröstförstoring lösa dina problem. Det vet man inte, inte du heller egentligen. Det enda som är säkert är att du inom x antal år behöver en ny operation. I dag håller inte implantatet för evigt. I slutänden kommer vården av dej landa på många hundra tusen. Är det rätt att ta av skattepengar till det samtidigt som patienter som har dödliga sjukdomar inte får medicin som skulle kunna räddat dom.

Var ska man dra gränsen för den fria sjukvården. Jag är tveksam till om jag tycker du tillhör kategorin som bör få en operation på statens bekostnad. I stället för att bli fixerad vid orättvisorna av andra som får, så kanske du ska lägga ditt krut på att jobba i hop pengar till en operation själv. Frågan är, om du nu lidit av dina icke existerande bröst i så många år, varför du inte gjort det redan.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    kaffe skrev 2015-12-03 14:55:32 följande:
    Det är en svår fråga om en bröstförstoring i fall som ditt ska ingå i den fria sjukvården. Kroppsligt är du inte sjuk, men jag tvivlar inte på att du mår dåligt mentalt av avsaknaden av bröst.  Kommer en bröstförstoring lösa dina problem. Det vet man inte, inte du heller egentligen. Det enda som är säkert är att du inom x antal år behöver en ny operation. I dag håller inte implantatet för evigt. I slutänden kommer vården av dej landa på många hundra tusen. Är det rätt att ta av skattepengar till det samtidigt som patienter som har dödliga sjukdomar inte får medicin som skulle kunna räddat dom.

Var ska man dra gränsen för den fria sjukvården. Jag är tveksam till om jag tycker du tillhör kategorin som bör få en operation på statens bekostnad. I stället för att bli fixerad vid orättvisorna av andra som får, så kanske du ska lägga ditt krut på att jobba i hop pengar till en operation själv. Frågan är, om du nu lidit av dina icke existerande bröst i så många år, varför du inte gjort det redan.
    Jag har inte gjort det redan för att jag har haft mycket svåra fysiska hälsoproblem, det var väldigt svårt för mig att bara kunna gå i skolan under högstadiet och gymnasiet då det var som värst. Jag blev sängliggandes hemma och kunde knappt gå utanför dörren. Så det var inte tala om att orka arbeta.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 15:02:46 följande:
    Jag har inte gjort det redan för att jag har haft mycket svåra fysiska hälsoproblem, det var väldigt svårt för mig att bara kunna gå i skolan under högstadiet och gymnasiet då det var som värst. Jag blev sängliggandes hemma och kunde knappt gå utanför dörren. Så det var inte tala om att orka arbeta.
    Och ja visst, brösten hade jag väl i tankarna då med men det var främst magproblem det var tal om.
  • gold34
    MammAmma skrev 2015-12-03 14:53:33 följande:

Så jag skulle alltså få både bröstlyft, implantat, bukplastik och låren lyfta gratis? Pga "missnöje?" Jadu då var det slut på fri sjukvård i det här landet väldigt snabbt och vi får anamma Finlands modell där varken sjukvård eller tandvård är gratis ens för barn.

• Yellow Cross
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-02 12:39:31 följande:

Och självklart ska människor som varit utsatta för misshandel få rekonstruktiv plastikkirurgi! Ni verkar inte ha läst hela mitt inlägg- eller i alla fall inte ha förstått det. Det ska vara lika för alla.

Det är skillnad mellan att ha deformerade bröst pga av bortoperering till följd av livshotande sjukdom och att ha små men naturliga och normala bröst.

kvinnor som lider av att bara ha två bröstvårtor ska inte behöva ligga i sängen hela dagarna och tänka på det inte vilja gå ut för att man inte får hjälp.

Det är psykiskt och inte fysiskt lidande då det vraken är fult eller onormalt att ha små bröst.

Det här med brösten har givit mig en kronisk depression som gör att jag inte ens vill lämna hemmet.

Kontakta psykvården,det är inget fel med att ha små bröst.

Jag lider nog lika mycket som en kvinna som inte längre har cancer och inga bröst!!! 

Nej det gör du inte:

Små,normala bröst:
    www.drzubowski.com/sites/default/files/styles/photo_gallery_detail/public/beforeangle_10.jpg

Bortopererade bröst:
    3.bp.blogspot.com/-qmBnEZEb-3Q/UHBzdnt7FJI/AAAAAAAACu4/SochbG7mi_A/s1600/6.+3+weeks+po+cropped.jpg

Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget