• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Erizajo
    MammAmma skrev 2015-12-02 12:26:55 följande:

Så någon som fått ansiktet förstört i en olycka eller pga misshandel borde inte heller få rekonstruktiva operationer bekostade av landstinget? Finns ju de som är födda fula.

Dessutom är ju din kropp byggd så att det inte ska vara tuttar så att säga medan de flesta som haft cancer bara vill ha den form det haft innan.
  • Kvinna30plus
    Erizajo skrev 2015-12-02 14:37:02 följande:
    Dessutom är ju din kropp byggd så att det inte ska vara tuttar så att säga medan de flesta som haft cancer bara vill ha den form det haft innan.
    Vadå byggd för att inte vara tuttar? Så ngn som föds med en halv arm skulle du säga att den kroppen är byggd för det då med? 

Ja det finns mycket landstinget bekostar, som magoperation hos överviktiga, en sådan operation kostar tror jag ca 110.000. Sedan mår ju givetvis patienten dåligt över löst skinn så då får det väl detta också betalt. Många har satt sig i situationen själva (jag säger inte alla, men merparten har ätit sig dit) men jag har bekanta som genomgått denna operation i 25 årsåldern! å både min partner jag hade då å jag reagerade för att vi aldrig reagerat över att hon var SÅ stor. Det vi dock reagerat på r att hon åt extremt mycket godis, och god fet mat os.v. och inte motionerade. 
    Hur mycket man än tränar kommer man inte få några bröst. Men eftersom övervikt kostar samhället så mkt går det ist in och bekostar en operation för dem som inte orkar göra jobbet själva, dvs äta bra och börja motionera. Kan säga att den här tjejen har inte ändrat sina matvanor eller motionsvanor och är idag åter lite rund. 

Jag tror INGEN här kan förstå om ni inte själva var i den situationen att ni aldrig utvecklade bröst. 

Så givetvis BÖR det vara lika, de som måste operera bort brösten pga sjukdom å de som aldrig utvecklar bröst skall båda ha samma rättigheter.....
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Bitten skrev 2015-12-02 13:15:25 följande:

Om rättvisa är det som eftersöks så borde väl alla få bröstcancer?
    Jag skulle tro att de som drabbas av bröstcancer skulle, om de kunde, byta med dig och leva sina liv utan bröst.
    En anhörig till mig är opererad för bröstcancer och där har ingen rekonstruktion gjorts. Jag är säker på att hon hellre hade varit utan bröst hela livet än genomgå den ångest och smärta som det innebar för henne att vara sjuk. Det handlar inte om ångest över att förlora brösten utan om rädslan att inte överleva.

Det är väl självklart att man inte vill få cancer, men jag tror inte att alla som har haft bröstcancer skulle vilja byta med mig ändå, för varför väljer då de flesta att få rekonstruktiva bröstoperationer? 

Det är klart att det handlar om rädslan att inte överleva, för en rädsla att förlora brösten kanske inte är lika viktig när man på förhand vet att man kommer få rekonstruktiv kirurgi, om man vill? Fast jag tror nog att rädslan över att förlora brösten kan vara minst lika stor. Man kan aldrig riktigt veta hur mycket någon annan lider förrän man själv är där.
  • Petite Chérie
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-02 15:32:06 följande:
    Det är väl självklart att man inte vill få cancer, men jag tror inte att alla som har haft bröstcancer skulle vilja byta med mig ändå, för varför väljer då de flesta att få rekonstruktiva bröstoperationer? 

Det är klart att det handlar om rädslan att inte överleva, för en rädsla att förlora brösten kanske inte är lika viktig när man på förhand vet att man kommer få rekonstruktiv kirurgi, om man vill? Fast jag tror nog att rädslan över att förlora brösten kan vara minst lika stor. Man kan aldrig riktigt veta hur mycket någon annan lider förrän man själv är där.

Minst lika stor som rädslan att dö? Are you kidding?

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • glutten

TS, det är ingen som betvivlar att du lider av din situation. Det är bara det att din fixering vid "orättvisan" att cancerdrabbade får hjälp som du inte får, och din jämförelse av lidande, är ganska... osmaklig.

• Saltig

Tror att många av cancerpatienterna skulle hellre ha små bröst under hela sitt liv än att drabbas av bröstcancer.

Den här tråden var nog det sjukaste jag läst. Hur kan du jämföra en dödlig sjukdom och rekonstruktion för att bygga upp sitt liv igen med ditt liv och din avsaknad av bröst??? Och att prata om rättvisa..... Vad är rättvist i sammanhanget? Du lever, behöver inte kämpa för ditt liv... De sjuka missar ju en del av sitt liv både ekonomiskt och självaste livet. Du lever väl inte pga brösten?

Det verkar som din hjärna inte heller har utvecklats....

Förlåt men detta gör mig så arg!

I min närhet har det dött personer i bröstcancer och jag vet att de hade velat ta dina fjuttiga bröst istället för att dö ifrån sina små barn. Och vet några på mitt jobb som opererat bort brösten och inte gjort nya.

Skaffa självförtroende. Jag har små bröst och då menar jag verkligen små. Knappt en a-kupa. Men livet är mer än tuttar.

Bekosta det själv om du vill ha. Sparar du lika mycket som cancerpatienter förlorar i inkomst och pension under deras sjukdomsperiod så blir det rättvist.

• jagärjagvemärdu

Min familjemedlem fick bröstoperation bekostad av landstinget och hon hade "bara" små bröst, alltså inte cancer eller så. Tycker du ska fortsätta kämpa TS, MEN inte fan ska du trycka ner andra för det.

• Nonym

Nu är det dock så att om man bokstavligt talat inte har några bröst (tänk typ Caroline af Ugglas) men i övrigt har en hälsosam kropp (alltså med andra kvinnliga former) så räknas det som en missbildning och då är det faktiskt så att en operation bekostas av landstinget.

Jag har TVÅ (!) i min vänkrets som fått bröst betalda av landstinget för att de ansågs som missbildade då de i övrigt hade kvinnliga former men inga bröst. Dock får man inga monsterbomber av landstinget utan får en B/C kupa för det är vad som anses som normalt.

Däremot om man är pinnsmal och utan andra kvinnliga attribut (livmoder exkluderat) så bekostar de det inte, utan då anses det fullt normalt att vara bröstlös.

• Starka

Om du har mått dåligt över detta sen du var 11 så har du ju haft hur lång tid på dig som helst att spara ihop till en operation eller hur. Tycker ditt resonemang är helt sjukt

Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget