• Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Jag tycker verkligen inte att det bör vara berättigat de som har haft bröstcancer och som har tagit bort båda brösten att få rekonstruktiv plastikkirurgi bekostad av landstinget. Kvinnor som har fått bröstcancern borttagen ska nöja sig och inte kräva att få se ut som de gjorde innan. De kan bekosta sina plastikoperationer själva precis som vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra.

De som har haft bröstcancer har i alla fall fått uppleva hur det är att ha bröst, något som en del kvinnor aldrig har fått och vem är Du/ Ni/ landstinget att bestämma vem som lider mest utav avsaknaden av bröst?? Bröstcancerpatienten vet nu hur det är att vara utan bröst och hur jag har fått känna mig hela mitt liv. Om bröstcancerpatienten får sina bröst tillbaka av landstinget, varför ska då inte jag som aldrig ens har fått uppleva hur det är att ha bröst få uppleva det??? Har inte jag samma rätt att få känna mig kvinnlig som bröstcancerpatienten i så fall??? Nej jag tycker att om bröstcancerpatienten ska få en rekonstruktiv bröstoperation av landstinget, då bör jag som ALDRIG utvecklade några bröst fastän jag är född med livmoder vara minst lika berättigad att få hjälp med en operation.

Jag har inget emot att låta mina skattepengar gå till att cancersjuka ska få operera bort sin cancer, men att de sedan också ska få tillbaka ett par bröst- något jag ens aldrig haft, nej det får de fanimej bekosta själva om jag inte kan få samma hjälp!!!

Dessutom är det ingen som ifrågasätter bröstcancerpatienten, hen behöver inte gå hos psykolog för att man tror att problemet kanske sitter någon annanstans som man konstigt nog får för sig när det gäller en kvinna som aldrig har utvecklat bröst???  

Och varför blir könsbyten bekostade av landstinget???? Även det är väldigt konstigt när jag har gått sedan jag var elva år ( d.v.s. i nio år) och varit lika deprimerad över att alla andra tjejer utvecklade bröst men inte jag???  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-02 12:22
    Det jag menar är att om jag ska behöva bekosta mitt öde själv, då ska de få bekosta sina öden själva också. Det är inte mer än rättvist.

• Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget
  • Kvinna30plus
    Saltig skrev 2015-12-04 22:03:42 följande:

Fast det var ts som tog upp bröstcancerpatienter och nämnde inte sin sjukdom förutom senare i tråden. Varför sa hon inte det direkt utan började klaga på bröstcancerpatienternas "förmåner".

Jag har själv knappt några bröst trots att jag gravid nu. Men alla känner olika på vad som gör dem kvinnliga.

Ts borde ha tagit upp sin sjukdom och förklarat utifrån det varför hon borde få brösten gratis och inte klanka ner och gnälla att cancerpatienter får minsann bröst men inte hon.

Självklart om hon lider av sjukdom som gör henne bröstlös borde en rekonstruktion tas upp.

De jag känner som haft bröstcancer ( de som överlevt) har inte fått perfekta bröst. Att bröstcancerpatienternas bröst ser normala ut på långt håll.....Förstår inte riktigt..... Vem bryr sig hur det ser ut på långt håll? det är väl i närhet man visar brösten dvs intima situationer. Man kan väl inte be sin partner springa bort några meter och för att titta och sen komma tillbaka och blunda....

Det räknas inte som en sjukdom utan som en missbildning. Jag har ju inte sett ts bara läst i hennes första inlägg där hon skriver att hon aldrig utvecklat bröst, och för det finns en benämning. Inom läkarkåren klassat som 'missbildning'. Ja jo så kan det ju givetvis vara även om man gör vanlig op utan cancerbakgrund finns ju massa komplikationer å man får ju ärr olika individuellt. Inte fan blir det som naturliga! Men nu finns ju inget annat sätt tyvärr.... Men det jag tror ts vill komma till är att man måste kämpa mer för att få hjälp. Tror det varierar stort vart man bor å vilket landsting. För det är så himla olika lätt/svårt det mesta man vill ha igenom beroende på vart man bor osv ( som ex bli beviljad snitt eller inte bara för att ta upp ngt som diskuteras flitigt här där vissa har det enkelt å vissa blir nekade, å då kan man ju fråga vad skillnaden är mellan dessa som vill ha snitt där vissa får ok andra nekade? Det jag vill komma att det spelar roll vem man möter å var man bor i landet tyvärr)
  • SpanskaFlugan
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 21:46:12 följande:
    Om du sett på nära håll hur viktigt bröst kan vara för självbilden å ens mående borde du inte vara dömande mot de som lider av aplasi/ hypoplasi. Och hur kan du säga att det är skillnad vem är Du att döma människors olika öden, sjukdomar å åkommor dom får gå igenom? Aplasi/ hypoplasi räknas som en bröstmissbildning av läkare. Varför skulle man inte ha rätt till vård av en sådan missbildning då man får hjälp m de flesta missbildningar man föds med? Varför ska man överhuvudtaget göra ngt åt en missbildning, föds man sådan så ska man väl lära sig leva m sin missbildning för man vet ju inget annat...suck..

Lider ta av den sjukdomen? För i hennes ts låter hon som en bortskämd bimbo som gnäller över att "alla andra får ju" men inte hon och likställer sitt lidande med kvinnor som har bröstcancer. Om hon inte får ska de minsann inte få heller. Frågan i ts handlar inte om kvinnor med missbildade bröst ska få rekonstruktiv kirurgi eller inte. Ts handlar om att kvinnor som överlevt bröstcancer medan inte ska få nya bröst för ts får inga nya bröst. Har ts missbildade bröst kan hon väl få bröst bekostade av landstinget, jag bryr mig inte. Men jag bryr mig jävligt mycket när någon gnäller bortskämt om att kvinnor med bröstcancer minsann får nya bröst.
  • SpanskaFlugan
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 21:46:12 följande:
    Om du sett på nära håll hur viktigt bröst kan vara för självbilden å ens mående borde du inte vara dömande mot de som lider av aplasi/ hypoplasi. Och hur kan du säga att det är skillnad vem är Du att döma människors olika öden, sjukdomar å åkommor dom får gå igenom? Aplasi/ hypoplasi räknas som en bröstmissbildning av läkare. Varför skulle man inte ha rätt till vård av en sådan missbildning då man får hjälp m de flesta missbildningar man föds med? Varför ska man överhuvudtaget göra ngt åt en missbildning, föds man sådan så ska man väl lära sig leva m sin missbildning för man vet ju inget annat...suck..

För övrigt tror jag man har gigantiska problem med självkänslan om man tror att bristen på bröst, dvs man utvecklade aldrig några, kan likställas med skräcken en person och alla i dess närhet känner när de får beskedet "cancer". Inga bröst är skittrist, men att växa upp utan dem är en barnlek jämfört med att gå igenom cancerbehandlingar. Om vi nu ska ställa grupper mot varandra, och jag vill påminna om att det var ts som började med det, så anser jag till 110% att personer som överlevt bröstcancer är MYCKET MER förtjänta av gratis rekonstruktion av brösten än de som inte utvecklat några alls.
  • Kvinna30plus
    Saltig skrev 2015-12-04 22:09:29 följande:

Bör nämna att de som överlevt och dött i bröstcancer som jag känner är alla under 50 år. Yngsta var 30. Den yngsta som överlevt var 26. Fick båda sina bröst bortopererade samt äggstockarna. Brösten är inte perfekta. Väldigt ärrade. Så hänvisa att kvinnorna är över 60 år stämmer inte helt, kanske majoriteten är det.

5 % är under 40. Medianåldern 60 år info från cancerfondens sida. Så jag är väl medveten om att yngre kan drabbas men som sagt inte lika vanligt. Dock blivit vanligare, jag tror ju dock på p-pilleranvändandet är en faktor..... men det är ju mina spekulationer efter de forskningsrapporter som framkommit som pekar mot det....
  • Kvinna30plus
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-04 22:21:32 följande:

För övrigt tror jag man har gigantiska problem med självkänslan om man tror att bristen på bröst, dvs man utvecklade aldrig några, kan likställas med skräcken en person och alla i dess närhet känner när de får beskedet "cancer". Inga bröst är skittrist, men att växa upp utan dem är en barnlek jämfört med att gå igenom cancerbehandlingar. Om vi nu ska ställa grupper mot varandra, och jag vill påminna om att det var ts som började med det, så anser jag till 110% att personer som överlevt bröstcancer är MYCKET MER förtjänta av gratis rekonstruktion av brösten än de som inte utvecklat några alls.

Som sagt det värsta m att drabbas av cancer kan ju inte vara brösten? Men för vissa kan det vara oerhört traumatiskt givetvis även det.

Ska vi gå till psykiskt lidande kan ju ingen av oss säga för det är ju personligt. Jag vet bara att man kan få hela ens sociala liv 'förstört' om man aldrig utvecklar bröst. Hela ens identitet förstörd. I en skör ålder. Men det gäller ju inte alla! Men alla som drabbas av bröstcancer mår heller inte dåligt å bli av med brösten. Det är långt ifrån alla som bryr sig att operera dem efteråt. Så någonstans måste väl ens psykiska mående få vara av betydelse vid sjukdom, missbildningar osv. Vare sig det är cancer eller aldrig utveckling av vissa organ etc
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Nonym skrev 2015-12-04 12:32:43 följande:
    Fast inget landsting kan neka dig vård som du HAR RÄTT TILL. Har du fått avslag på din ansökan så ska du få skriftligt VARFÖR du har fått avslag, och är det så att du har sökt pengar från en FOND så är det vanligtvis den vägen man tar när man inte är medicinskt berättigad till vården, exempelvis som jag hade kunnat gjort för min hårväxt eftersom jag inte har någon hormonell förklaring till varför.
    Skriftligt? Ja, det fick jag inte. Jag fick ett telefonsamtal. Det var allt.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:34:40 följande:
    ja men det kan vara svårt att få igenom ändå även fast man tycker det inte borde vara så, det är ju det det hela handlar om... men då är vi överens att om man är i den situationen så skall man få hjälp via landstinget. Bra, då är vi ju överens behöver vi ju inte diskutera saken mer :) 
    Åh vad skönt att höra! Tack Kvinna30plus för ditt stöd genom hela tråden! :)
  • SpanskaFlugan
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 22:29:50 följande:
    Som sagt det värsta m att drabbas av cancer kan ju inte vara brösten? Men för vissa kan det vara oerhört traumatiskt givetvis även det. Ska vi gå till psykiskt lidande kan ju ingen av oss säga för det är ju personligt. Jag vet bara att man kan få hela ens sociala liv 'förstört' om man aldrig utvecklar bröst. Hela ens identitet förstörd. I en skör ålder. Men det gäller ju inte alla! Men alla som drabbas av bröstcancer mår heller inte dåligt å bli av med brösten. Det är långt ifrån alla som bryr sig att operera dem efteråt. Så någonstans måste väl ens psykiska mående få vara av betydelse vid sjukdom, missbildningar osv. Vare sig det är cancer eller aldrig utveckling av vissa organ etc

Du argumenterade ju ovan för att de som aldrig haft bröst mådde sämst och det "visste du". Så hur ska du har det? För övrigt, vet du varför många kvinnor väljer att inte återställa brösten? För att det gör det svårare att upptäcka om cancern kommer tillbaka i brösten. Dessutom är det en stor och komplicerad operation med hudtransplation från andra delar av kroppen. Det är inte bara att stoppa in lite silikon och vara nöjd.
  • Fennyxx

Visst kan man tjura över att vissa saker bekostas gemensamt och andra inte. Infektioner i fötterna går som vård och finansieras gemensamt, ingektoner i tänderna får du betala mestadels själv. Ser man dåligt får man betala sina glasögon eller sin laseroperaton, men hörapparater är gemensamt finansierat. Med bröst kan det bli gränsdragningsproblem, vad är en hängig byst som ger ryggproblem och vad är bara fult? Ärrkorrektion efter olyckor/självskadesyndrom/fultatuering? Hur som helst kommer det inte gå att ge allt till alla med skattemedel, då kommer skatten behöva vara 100% (eller så får vi avskaffa räntebidragen.) Någon kommer alltid hamna på gränsen och känna sig förfördelad. Släpp detta nu, sluta vara avudsjuk på cancerpatienter och spara ihop 30000 till ett par plasttuttar om det nu kommer göra dig lycklig.

• Nonym
    The TARDIS skrev 2015-12-04 21:19:46 följande:

Jo. Jag hade både mens och bröst vid elva års ålder. Alla utvecklas olika fort.

Då tillhör du undantagen, elva år är tidigt, både att få bröst och mens.
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget