Inlägg från: Nonym |Visa alla inlägg
  • Nonym

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Nu är det dock så att om man bokstavligt talat inte har några bröst (tänk typ Caroline af Ugglas) men i övrigt har en hälsosam kropp (alltså med andra kvinnliga former) så räknas det som en missbildning och då är det faktiskt så att en operation bekostas av landstinget.

Jag har TVÅ (!) i min vänkrets som fått bröst betalda av landstinget för att de ansågs som missbildade då de i övrigt hade kvinnliga former men inga bröst. Dock får man inga monsterbomber av landstinget utan får en B/C kupa för det är vad som anses som normalt.

Däremot om man är pinnsmal och utan andra kvinnliga attribut (livmoder exkluderat) så bekostar de det inte, utan då anses det fullt normalt att vara bröstlös.

• Nonym
    Starka skrev 2015-12-02 19:34:10 följande:

Om du har mått dåligt över detta sen du var 11 så har du ju haft hur lång tid på dig som helst att spara ihop till en operation eller hur. Tycker ditt resonemang är helt sjukt

Plus att det är väl ingen NORMAL ELVAÅRING som HAR BRÖST????
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-03 22:22:11 följande:

Så att amputera ett ben är värre än att födas utan det benet? Att bli blind är värre än att födas blind?? Att amputera brösten är värre än att aldrig utveckla bröst??

Ja, att amputera en kroppsdel är värre än att födas utan den, det du aldrig har haft kommer du heller aldrig att sakna (utom i ts fall då).
  • Nonym
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 22:23:34 följande:

De kvinnor som inte utvecklar bröst, genomgår också en kris som drabbar hela den kvinnliga identiteten. Men det kanske du inte känner till?

Ursäkta men jag tycker att din undran låter ganska dum. Jag visste självklart inte som elvaåring att jag även som tjugoåring skulle vara lika platt som jag var då, men jag började givetvis må dåligt när jag såg att andra tjejer fick det (när tjejer jämförde i omklädningsrum o.s.v.)   

Låter som att du har dåligt självförtroende snarare än att du "bara" saknar bröst.

Är det dessutom så att du har ansökt om bröst av landstinget men inte fått några så är det sannolikt så att du antingen faktiskt har bröst (men du tycker att de är för små) eller så är du så undernärd och/eller vid så dålig hälsa att de gör bedömningen att du måste tillfriskna innan du kan få någon hjälp.

Så frågan är väl hur det EGENTLIGEN ligger till?
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 07:33:14 följande:

Vadå knappt utvecklat bröst? Det här gäller om man inte utvecklar bröst alls. Dvd en defekt. Inte så 'som kroppen är byggd'. Likväl som det finns människor som inte växer normalt på längden, å dom får ju all hjälp man kan få i deras situation (hormoner etc) för att de ska få ett så normalt liv som möjligt å inte bli allt för korta. Tyvärr finns inga likvärdiga hormoner för att enbart få igång brösttilväxt som är en defekt om man aldrig utvecklar. Man utvecklar aldrigbröstvävnad what so Ever och set ut som en kille/ man på överkroppen.

Fast ts har ju ansökt om operation av landstinget men blivit nekad, alltså har hon bröst eller är vid dålig hälsa och därmed inte kvalificerad för en operation bekostad av vården.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 07:43:03 följande:

Vadå det du aldrig har haft kommer du inte sakna?? Du måste skämta?? Det är vad du skulle säga till det barnet som sitter i rullstol pga saknar sina ben att han aldrig kommer sakna att ha ben för han föddes sån när han ser andra i sin ålder springa runt å leka å göra en massa???

En person född utan en kroppsdel lär sig åstadkomma det den vill/behöver utan den kroppsdelen.

Höet talas om tex paralympics? Finns folk utan både ben och armar som utövar sport.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 07:50:01 följande:

Det vet vi ju faktiskt inte om. Det är ju ngt du bara antar och sen går på och är elak mot ts som ganska troligen mår dåligt av sin situation.

Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-02 11:45:30 följande:

Ja, jag har fått avslag på min ansökan eftersom staten gör nedskärningar. Men jag ger inte upp. Idag har jag ett läkarbesök.

För att ts själv säger att hon fått avslag, det är inget jag antar eller något jag inte vet.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 09:56:10 följande:

Fast d är väl inte samma sak tror du aldrig d önskat sig att haft dessa attribut/ kroppsdelar? Men det går ju liksom inte att-göra- ngt tyvärr åt en del saker.

Fast det barnet får ju heller aldrig några ben?

Med ditt resonemang borde du väl råda ts att köpa inlägg till bhn?
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 09:58:00 följande:

Det jag menar är att man kan få avslag trots att man uppfyller kriteriet. Och det skulle ju inte vara första gången isf....det är väl i många sammanhang man måste fajtas för sin sak inom all vård

Nej, behöver man vård i sverige så får man det.

Om ts kunde skriva anledningen till att hon fått avslag så hade det ju varit lättare för alla att slippa göra "antaganden"?

Du ANTAR att ts uppfyller kriterierna för att kunna få bröst betalda, jag går på det läkarna sagt och antar att så inte är fallet, i och med att hon faktiskt fått avslag på sin ansökan.

Helt ärligt så kan man säga att det handlar om prioriteringar, har jag velat ha något som kostar pengar så har jag prioriterat att spara till det och sedan köpa det, inte gnälla för att någon annan med andra förutsättningar än mig fått det gratis.

Som att gnälla för att någon vinner på lotto när jag själv inte ens spelar, typ.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 10:04:29 följande:

Nej det handlar om att det förstör mkt av ens liv. Ens sociala liv kan påverkas, ens parrelationer och ja hela ens tillvaro. Man känner sig inte hel. Något saknas. Kan nog mer likställas att födas i "fel" kropp. Dock föds man kvinna är kvinna men man utvecklas inte fysiskt till kvinna bad gäller bröst. Som sagt du vill ju inte ens försöka förstå.

JAG om någon vet hur det är att vara annorlunda än andra, har både asperger, adhd och HADE mycket generande hårväxt. Adhd och asperger kan jag leva med, de generande håren har jag själv betalat runt 40 tusen för att bli av med INTE GNÄLLT FÖR ATT ANDRA FÅR SIN HÅRBORTTAGNING BETALD AV LANDSTINGET. Så det så.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 10:11:31 följande:

Här visar du på enbart avundsjuka å missunnsamhet för att du själv betalat för ngt du mått dåligt över. Det finns mkt man måste betala för själv. Som acnerärr, kan man heller inte råför om man utvecklar osv...

Är inte det minsta avundsjuk eller missunnsam mot de som fått något betalat som jag själv VALT att betala för. Har som sagt TVÅ i min vänkrets som fått bröst betalda av landstinget och jag är inget annat än glad för deras skull.

Acne ärr kan du också få behandling för som landstinget bekostar, dåligt påläst?
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 10:09:16 följande:

Du man kan visst få avslag trots man uppfyller kriterierna. Det vet jag hur många exempel som helst på och där de bytt vårdpersonal och sedan har de uppfyllt kriterierna ;) så det handlar mkt om vilka personer man träffar och vart i landet.

Då är det väl bättre att du tipsar ts om VART hon ska vända sig, om du är så insatt i ts fall?
  • Nonym
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-04 10:30:51 följande:

Jag har redan skrivit anledningen, önskade bara att jag inte skulle behöva upprepa mig. Det landstinget jag tillhör gör nedskärningar och det var den enda anledningen jag fick höra. Jag vet INTE mer själv än vad jag har berättat för er och jag undanhåller heller ingenting!!

Fast inget landsting kan neka dig vård som du HAR RÄTT TILL. Har du fått avslag på din ansökan så ska du få skriftligt VARFÖR du har fått avslag, och är det så att du har sökt pengar från en FOND så är det vanligtvis den vägen man tar när man inte är medicinskt berättigad till vården, exempelvis som jag hade kunnat gjort för min hårväxt eftersom jag inte har någon hormonell förklaring till varför.
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:22:52 följande:

ja det heter aplasi/ hypoplasi. Sök på det och läs på. Jag har redan länkat tidigare i tråden till där du kan läsa. 

Jättebra för dig, en del mår dock så dåligt när de äe 117-18 att de inte kan ha ett funktionellt liv! Dig påverkade det kanske inte så mkt, men alla är olika serru. Ochh att spara ihop den summan i den ålder är svårt för många, man kanske inte har den summan förrän man är 25. Under dom åren har en stor del av ens början av vuxna liv gått till spillo (plus alla år innan man är 17 där man insett att man aldrig kommer utveckla bröst....) för att det påverkat just den individen så mycket, samt att det satt spår att det alltid kommer vara känsligt. 

Om ts hade haft aplasi/hypoplasi så hade hon ju fått vård för det, eller hur?
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:13:25 följande:

nej det kan man i regel inte. Har inte kunnat hitta det någonstans att ngt landsting betalar det. Inte nuförtiden, möjligt gått innan? Men visa mig gärna att jag har fel. 

Sedan tycker jag faktiskt du ska lägga av med din taskiga attityd, blir så tråkig stämning då. 

www.1177.se/Kronoberg/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Min-man-har-svar-akne-med-arr-Vad-kan-vi-gora/

malinbjorlin.blogspot.se/2011/03/gropar-i-huden-efter-acne.html
  • Nonym
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:34:40 följande:

ja men det kan vara svårt att få igenom ändå även fast man tycker det inte borde vara så, det är ju det det hela handlar om... men då är vi överens att om man är i den situationen så skall man få hjälp via landstinget. Bra, då är vi ju överens behöver vi ju inte diskutera saken mer :) 

Jag har inte någonstans påstått att man inte skulle ha rätt till hjälp om man har medicinsk grund för det, jag ifrågasätter bara huruvida ts har det då hon faktiskt fått avslag på sin ansökan om hjälp, och det ska man inte kunna få om det finns diagnos på ens problem (och inte bara beror på att man ville fått större bröst)
  • Nonym
    The TARDIS skrev 2015-12-04 21:19:46 följande:

Jo. Jag hade både mens och bröst vid elva års ålder. Alla utvecklas olika fort.

Då tillhör du undantagen, elva år är tidigt, både att få bröst och mens.
  • Nonym
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-05 11:23:13 följande:

Skriftligt? Ja, det fick jag inte. Jag fick ett telefonsamtal. Det var allt.

Har du fått diagnos på dina problem så får du det skriftligt, avslag via telefon låter som att du inte har rätt att få hjälp pga avsaknad av diagnos.
  • Nonym
    The TARDIS skrev 2015-12-04 21:19:46 följande:

Jo. Jag hade både mens och bröst vid elva års ålder. Alla utvecklas olika fort.

För övrigt känner jag en tjej som hade D-kupa(!!!!) I andra klass, men jag skulle inte kalla det normalt för det, särskilt inte med motivationen att "alla utvecklas olika fort" jag skrev utifrån vad som kan anses vara NORMEN.
  • Nonym
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-05 12:17:38 följande:

Spanskaflugan: jag skäms inte ett dugg för de åsikter jag "ger uttryck" för i tråden. Jag tycker självklart att föredetta cancerpatienter ska få eftervård, jag tycker att alla människor ska få hjälp och jag vill inte att de inte ska fortsätta få den vård de får idag efter att ha blivit friskförklarade ifrån cancern. Jag tror heller inte att så kommer bli fallet o om det skulle hända vore väldigt tragiskt. Men som sagt, det jag anser är att alla som har missbildningar o som behöver hjälp med olika former av operationer, jag tycker att ALLA ska få hjälp. Om man bara tycker att man är ful rent generellt så finns det ju tyvärr inte så mycket att göra. Men om det är saker som dödlig övervikt, rekonstruktioner, missbildningar samt de som anser att de är födda i fel kropp. Alla dessa grupper borde bli berättigade till operationer. Det ser jag som en självklarhet o jag kommer inte heller att ändra mina åsikter hur dåliga du än anser att de är Spanskaflugan! Har du inte läst hela tråden? Det verkar inte så i alla fall.

Men då du har fått avslag på att få hjälp så har du väl heller inte fått en diagnos som berättigar hjälp?
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget