• Anonym (vattendrickande)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

• Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
  • Anonym (bibo)

Att det kan vara då svårt för en vuxen man att fylla på en kanna vatten. ..

Om han bara måste göra som sin pojke vill så borde han ju kunna lösa det. Han är problemet i hela situationen här.

• Anonym (bibo)
    Anonym (bibo) skrev 2015-11-06 06:08:46 följande:

Att det kan vara då svårt för en vuxen man att fylla på en kanna vatten. ..

Om han bara måste göra som sin pojke vill så borde han ju kunna lösa det. Han är problemet i hela situationen här.

Pappan alltså, inte pojken givetvis. ..
  • Ego Lovers

Han får väl fylla på kannan när han ställer tillbaka glaset i köket som han får vänta på medan ungen druckit upp vattnet. Han gnäller för att han kan och för att han ser att ditt barn får. Hur gamla är barnen? Gör ett dricktest där båda barnen får testa ett med filter och ett utan filter och låt hans unge börja. För känner han ingen skillnad kommer han påpeka det och ditt barn om hon är så känslig kommer klara testet. Klarar ingen av dom testet är det en fix idé hos båda.

• Ego Lovers
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 21:29:39 följande:
    En jättebra ide, men sonen vägrar dricka 'gammalt' vatten. Jag har sagt till min man att då får sonen inget vatten alls, men min man orkar inte höra på hans gap och skrik. Visserligen är det en pina för oss andra med, men jag är övertygad om att hans son snabbt kommer att lära sig att den gubben inte går, han är ju inte dum på nåt vis.

Vattnet i kannan är ju gammalt vatten
  • MadHatter

Mycket intressant att flera tycker att det är 14-åringen med Asperger som måste lära sig att fylla upp vatten åt sin styvfar när han tagit av vattnet.

Vore ju mycket rimligare att den vuxne utan funktionsnedsättning som faktiskt tagit av vattnet lär sig fylla på efter sig själv.

Det känns för mig det självklara - att den som tar fyller på.

Jag tycker att det är självklart att den som tar vatten ur kannan fyller på. Klarar inte pappan detta får han inte använda kannan. Då är det hans problem att fixa en ny kanna och plats i kylen eller vad nu han tycker är smidigare än att fylla på kannan efter sig. Det är ju faktiskt bara att hälla upp vatten åt sonen när han ber om det (ur kannan) gå in till sonen och lämna glaset och sen gå tillbaka till köket och fylla på kannan. Det borde han som vuxen klara av.

Nån kallade ts 14-åring för curlad för att hon inte håller koll på när bonuspappan tar vatten och fyller på efter honom. Eller att ts borde vara hemma och göra detta åt honom. Jag tycker att det är pappan som är curlad om hans sambo ska behöva hitta på en lösning eftersom han själv inte orkar fylla på en kanna vatten efter sig.

• Anonym (Pap)

Har du ditt barn på heltid? Annars kanske hon kan vara hos sin pappa var 3:e helg?

Alternativt hos mor- farföräldrar ?

• MadHatter
    Anonym (Pap) skrev 2015-11-06 06:53:21 följande:

Har du ditt barn på heltid? Annars kanske hon kan vara hos sin pappa var 3:e helg?

Alternativt hos mor- farföräldrar ?

Ska 14-åringen som har svårt för förändringar resa bort för att hennes bonuspappa tycker att der är jobbigt att fylla på vattenkannan efter sig?
  • Anonym (Barnsligt.)

Haha du bråkar om detta och så har ni bonus så jävla sällan? Haha känns som du måste hitta något att störa dig på? Har du något emot bonus eller vad är ditt problem ts?

• MadHatter
    Anonym (Barnsligt.) skrev 2015-11-06 07:09:44 följande:

Haha du bråkar om detta och så har ni bonus så jävla sällan? Haha känns som du måste hitta något att störa dig på? Har du något emot bonus eller vad är ditt problem ts?

Du tycker inte att pappan är lika barnslig då för att han vägrar fylla på sin bonusdotters vattenkanna två gånger var tredje helg när han tar vatten av henne?
Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!