• Anonym (vattendrickande)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

• Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
  • Brumma
    Anonym (Aspergersmamma) skrev 2015-11-06 10:20:06 följande:

Om man behöver dricka vatten så gör man väll det innan nattning? Elr ställer ett glas inför natten på bordet?

Poängen här är att pojken gastar efter specialvatten och inget annat duger.

Då är man inte törstig!!! Man manipulerar föräldrar.

Sån makt är inte nyttig för ett barn. Han testar gränser och föräldrar som kutar kväll efter kväll bekräftar att han får bestämma. Vilket han mår dåligt av.

Varför kan inte han få specialbehandlig?

Att få lite extra uppmärksamhet - gäller det bara barn med diagnoser?

Dessutom smakar ju vattnet annorlunda (vattnet i en britaxkanna är väldigt gott, vi har som sagt en som hela familjen dricker ur). Han vill ha kallt gott vatten och det är knappast ngt som inte går att lösa. Och det är inte manipulation. Eller menar du att även jag manipulerar (mig själv då) när jag kommer på att jag vill ha kallt vatten från kannan när jag lagt mig? Snarare är det väl en vanesak - vilket inte alls är samma sak.

Vet man det innan så är det ju inte svårare än att hälla upp ett glas när han kissar för kvällen. Ställ på köksbänken och gå in med det när barnet lagt sig.
  • Anonym (Aspergersmamma)
    Påven Johanna skrev 2015-11-06 10:25:41 följande:
    Här talar flera vuxna människor om för dig att inte heller de vill dricka kranvatten, men ändå så är den här 6-åringen i dina ögon en bortskämd slyngel som manipulerar sina föräldrar för att han vill dricka filtrerat vatten? Det är en väldigt rigid hållning från din sida.

Dessutom kan inte vuxna manipuleras om de vet vad barnets agerande står för. Och, som sagt, jag tycker att det är helt självklart att en liten kille som kommer var tredje helg och som lustar efter något han tycker verkar vara en speciell omsorg också ska få den. 
    Ts skriver att barnet har för vana att förhala sänggåendet. 1 glas vatten räcker säger hon.

Ts dricker barnet enbart vatten ur denna kran övrig tid? Hur går det hos andra? Jag kallar det bortskämt beteende. Visst, skäm bort hur mycket ni vill. Men när det blir en konflikt mellan mamman och pappan känns det som just denna biten borde avstyras. Jag lovar att man inte dör av törst när man lagt sig utan att dricka!
  • Anonym (Ninni)
    jagärden skrev 2015-11-06 09:12:12 följande:
    Alltså ska vi vara kategoriska så kan väl ts ansvara för sitt barn, och mannen för sitt. Hur är ts oflexibel när det enda kravet hon ställer är att en vuxen man fyller på en flaska med vatten när han tar ifrån den? Det kan inte vara ts ansvar att passa in henne och dottern i de förutsättningar som mannen och barnet ställer upp. Varför är det mer synd om pappan och barnet???!
    Jag tycker TS har all rätt i världen att kräva att hennes man ska fylla på kannan. Tycker själv att det är helt sanslöst att han inte kan göra det. Och den enda jag tycker synd om här är 14-åringen. MEN tydligen så vägrar pappan göra detta, av oklar anledning (lat, irritation över 14-åringens rigiditet, omsorgssvikt..?) och då är min poäng att mamman behöver, för sin dotters skull, hitta en lösning som funkar rent praktiskt. Lösa problemet helt enkelt, så dottern ska slippa stressa över detta. Sen kan hon lägga hela situationen till minuskontot i sin utvärdering över hur denna man fungerar att leva med. Men sluta lägg mer tid på att få mannen hjälpa till med detta, eftersom det uppenbarligen inte fungerar.
  • inte lätt att vara kund
    Anonym (Varför?) skrev 2015-11-05 22:35:10 följande:

Asperger är ingen sjukdom det är en funktionsnedsättning.

Sant felskrivning av mig
  • Anonym (Vixen)
    Anonym (Aspergersmamma) skrev 2015-11-06 08:39:01 följande:
    Min mor växte upp som ett diagnosbarn och ja, det var fruktansvärt. Under hela vuxenlivet har hon använt alkohol och medeciner som lindring till grotesk ångest från barndommen.
    Jag är så glad att vi idag har möjligheten att hjälpa dessa barn. Om det uppfattas som curling av vissa anser jag bara att de inte förstår hur en autistisk hjärna fungerar.
    Ett barn utan diagnos som det verkar handla om i detta fallet när det gäller den lille skulle jag vilja säga är svartsjuk på den äldre och vill ha sin vilja igenom. Pappan borde sätta stopp för detta nonsens, inte uppmuntra det. Och ingen behöver väll ta ur kannan mer än den som fått den? Skulle det ske ska ju den vuxne fylla på. Svårare än så är det inte.

Förklara för den lille att kannan är till den store pga ett handikapp hon har. Det måste ju accepteras. Och erbjud vanligt vatten. Sen stopp. Inget mer tjafs.
    Håller med!
    Tröttsamt att människor utan större, eller ens någon kunskap, avseende dylika diagnoser, som måste uttala sig så föraktfullt.

Ja "förr" i tiden hamnade de som föll utanför det "normala" beteendet på idiotanstalt med elchocker, lobotomi t ex.
    Eller mådde skit och fick klara sig bäst de ville.

Hursomhelst så är det skrattretande att den bortskämde sonen ska få en egen kyl för att ha vatten i..ren komik. Oavsett om TS skulle ha plats.
    Just nu är det pappan som ska arbeta med sin son och inte TS som ska göra det med sin dotter.
    Hon jobbar kontinuerligt med dotterns utveckling!

Pappan bör fostras.
  • Anonym (Aspergersmamma)
    Anonym (Vixen) skrev 2015-11-06 10:38:24 följande:
    Håller med!
    Tröttsamt att människor utan större, eller ens någon kunskap, avseende dylika diagnoser, som måste uttala sig så föraktfullt.

Ja "förr" i tiden hamnade de som föll utanför det "normala" beteendet på idiotanstalt med elchocker, lobotomi t ex.
    Eller mådde skit och fick klara sig bäst de ville.

Hursomhelst så är det skrattretande att den bortskämde sonen ska få en egen kyl för att ha vatten i..ren komik. Oavsett om TS skulle ha plats.
    Just nu är det pappan som ska arbeta med sin son och inte TS som ska göra det med sin dotter.
    Hon jobbar kontinuerligt med dotterns utveckling!

Pappan bör fostras.
    Exakt!!
  • Anonym (Vixen)

Och som vanligt tycker tantmaffian på FL att hela problemet ligger på mamman och hennes dotter.
    Få verkar tycka att hon ska ta tag i pappaproblemet?!
    Även om han orsakar problemet så ska hon lösa allt?

Jag har ingen lösning mer än att ta ett rejält (!) snack med fadern.

• Phalaenopsis
    Brumma skrev 2015-11-06 10:29:11 följande:
    Varför kan inte han få specialbehandlig?

Att få lite extra uppmärksamhet - gäller det bara barn med diagnoser?

Dessutom smakar ju vattnet annorlunda (vattnet i en britaxkanna är väldigt gott, vi har som sagt en som hela familjen dricker ur). Han vill ha kallt gott vatten och det är knappast ngt som inte går att lösa. Och det är inte manipulation. Eller menar du att även jag manipulerar (mig själv då) när jag kommer på att jag vill ha kallt vatten från kannan när jag lagt mig? Snarare är det väl en vanesak - vilket inte alls är samma sak.

Vet man det innan så är det ju inte svårare än att hälla upp ett glas när han kissar för kvällen. Ställ på köksbänken och gå in med det när barnet lagt sig.
    Uppenbarligen får ju ungen specialvatten, men vägrar dricka det om kranen har spolats för påfyllning. Då är det knappast vattensmaken som är problemet. Sedan kan man ju själv manipulera det manipulerande barnet genom att ställa fram ett glas i förväg, som du föreslår.
  • inte lätt att vara kund

Hur gick det ts? Hejar på er att ni hittar en lösning som funkar för er familj.

Jag vet att det INTE är samma sak. Men i vår familj har vi en allvarlig allergi. Det är pappan som har den och det skapar endel problem då vi har tre barn mellan 1 och 7 år. De två större barnen har länge förstått allvaret då vi är väldigt öppna med allergin.

Det kanske skulle underlätta om ni pratade med det yngre barnet som andra föreslagit.

Men visst kommer ni få påminna i alla fall. Men han kanske förstår varför då. =)

• Ess

Det borde inte va ett problem. Pappan ska självklart fylla på kannan när han tar vatten åt sonen. Vägrar sonen dricka vattnet, så är det bara att ta med det och hälla ut det och låta honom skrika sig trött.

Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!