• Anonym (vattendrickande)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

• Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
  • Lavish
    Pastella skrev 2015-11-06 14:41:26 följande:

Ni har två barn som inte vill dricka vatten ur kranen. Köp två kannor.

Varför ska de köpa en kanna för att ena ungen skriker om kranen råkar vara på? Var mer bör de köpa om ungen skriker? Gröna lund? Barnet skriker=Köp? Suck. 
  • MissvisandeElin

Åh vad jag blir upprörd när jag läser i tråden, många här har verkligen inte koll på vad det innebär att ha, eller ha närstående med asperger.

Jag har själv asperger, vilket jag tyvärr fick reda på nu i vuxen ålder.

Jag kan bara referera till mig själv, men jag kan verkligen se den problematiken som blir med vattnet.

Hade det varit jag, hade jag också haft problem med det. Det ska vara på ett visst sätt, annars går det inte. Finns det inget vatten i kannan är det självklart (för mig) att det blir problem för henne, hon är ju törstig och kranvattnet går inte.

Jag tycker absolut att du har rätt i att du blir lite purken på att han inte fyller på kannan efter att han har tagit vatten, om behovet finns!

• adindic

Vilket jävla i-landsproblem, era ungar gnäller på rent vatten från kranen medans flera miljoner människor i utvecklingsländer får dricka smutsigt vatten från brunnar.

• Santine

Orkar inte läsa allt som skrivits men det e ju rätt uppenbart att hans son vill ha uppmärksamhet och behöver det lika mkt som alla andra svartsjuka barn.
    Din dotter ska låtas ha sin kanna inte pga hennes sjukdom utan för att den e hennes.
    Däremot e det dax att sätta ner foten till sonen, eller sätt in en vanlig kanna med vanligt kranvatten i kylen som han kan få utav tills ni orkar ta er itu hans trots och svartsjuka.

• Pastella
    Lavish skrev 2015-11-06 16:11:15 följande:
    Varför ska de köpa en kanna för att ena ungen skriker om kranen råkar vara på? Var mer bör de köpa om ungen skriker? Gröna lund? Barnet skriker=Köp? Suck. 
    Deras problem är ju att vattnet i kannan tar slut och ingen fyller på..
    Suck och stön, tar mig på pannan och känner mig duktig.
  • Anonym (storm i vattenglas)

Oj vilken tråd! Den började som en liten storm i ett vattenglas och slutar med umgängessabotage... Säkert inte den lösning som TS hade hoppats på. Vad tragiskt.

• Lavish
    Pastella skrev 2015-11-06 20:00:07 följande:
    Deras problem är ju att vattnet i kannan tar slut och ingen fyller på..
    Suck och stön, tar mig på pannan och känner mig duktig.
    Den fylls inte på för att mannens son börjar skrika när han hör kranen. 
  • Ego Lovers
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-06 12:04:16 följande:
    Mm, han ringde till barnets förra kommun först då det är dem de har haft kontakt med, de hänvisade honom till barnets nuvarande kommun. Det var också de som sa att det troligen inte leder till något.

Nu inser vi ju att hon har planerat detta en tid. Förut hämtade han barnet på dagis, men för tre månader sen så talade hon om att hon ville ha pojken hemma på fredagarna när han skulle hit, för att få lite extra mys med honom. Jag kanske är misstänksam men jag tror att det var för att inte personalen skulle säga något om flytten.
    Barnet har ju pratat om flytten, men han har ju ingen koll på att de skulle flytta långt. Han har mest pratat om att han ska få ny STOR säng, som STORA killar har istället för juniorsängen han hade innan.

Hur ett umgänge ska kunna ske vete tusan dock, det blir totalt nästan 50 mil att åka så det är ju isf om pappan åker dit och bor på hotell. Jag kollade hotell där för att se valen och på orten hon bor på finns inget så det är närmsta större ort som gäller. Kanske finns det olika priser men som det ser ut nu så kostar det 1200 kr per natt. Till det bensinen fram och tillbaka. Det blir ganska kostsamt.

Kanske kan hon gå med på att bo hos sin nya så maken kan bo med barnet i hennes lgh, men det är tveksamt att hon går med på det...
    Jag har även frågat maken om han kan ta semesterdag var tredje vecka, en eller två men det fungerar inte med hans jobb. Då måste hans chef ta in någon annan och det kommer inte att fungera, iaf inte var tredje vecka eller ens var sjätte. Det är svårt att hitta någon som kan hoppa in så pass lite och ändå kunna göra makens jobb.

Om hon försvårar umgänge kan hon förlora vårdnaden. Flyttar hon långt ifrån den andre föräldern får hon stå för resorna eller för del av resorna. Hon kan åka på umgängessabotage eftersom hon inte informerat HUR långt bort hon ska flytta.
  • Anonym (vattendrickande)
    Anonym (jo) skrev 2015-11-06 13:28:54 följande:
    Kommunen har fel. Gå till familjerätten.
    Sonen har rätt till umgänge med sin pappa även om mamman har ensam vårdnad.
    Eller ni kanske inte vill anstränga er så pass?
    Nej, vi vill inte anstränga oss. *ironi* Så puckat att skriva så.

Kommunen = familjeenheten som de har haft kontakt med i samband med att de även hade kontakt med BUP för att komma tillrätta med sonens problem vid umgänge. Han har svårt för bytena.

Vi VET att sonen har rätt till umgänge, det är därför vi fick det från första början, mamman tyckte först att pappan gjort sitt val när han inte ville leka familj med henne.
    MEN hur ska det gå till? 50 mil enkel resa är liksom inget man kör på en pisskvart. Maken ringde familjeenheten på barnets nya kommun och fick veta även där att det troligen inte skulle gå att göra något eftersom barnet redan börjat dagis.
    Vi fick också veta att umgänge inte behövde betyda att man träffades, även telefon och skype som Brumma tipsade om räknas som umgänge. Men det är liksom inte samma sak tycker vi.
    Dock verkar det vara det vi får nöja oss med för ca 3900 kr var tredje helg är inget vi har råd med.

Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!