• Anonym (vattendrickande)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

• Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
  • Brumma
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-06 11:07:59 följande:

Jag vill tacka alla som har tagit sig tid att skriva. Lösningen med att ha ett glas upphällt i förväg var ju det som jag trodde skulle kunna fungera bäst för det kan vi knö in i kylen.

Jag är glad att det ändå finns några som förstår och ser att problemet inte är att jag inte gillar hans barn, han får så gärna vatten från kannan om hans pappa fyller på den.

Ang detta med att fylla på, min dotter fyller på när hon tar det sista, alltså inte under tiden. Visst kan jag jobba med att hon ska lära om kring detta, men faktiskt så anser jag att pappan utan funktionshinder bör kunna fylla på när HAN har tagit. Vanlig hyfs anser jag, men då krävs det att han tar striden med sitt barn.

Nu behöver vi dock inte fundera på det iaf på ett tag eftersom barnets mamma 'löst' problemet åt oss genom att flytta 40 mil från sin förra ort som redan den låg 10 mil från oss.

Vi visste att hon skulle flytta, det gjorde hon förra gången vi hade barnet, hon hade talat om att hon bytt till sig en billigare lgh. Inga konstigheter tyckte vi, bara bra då hon är arbetslös.

Maken sms:ade idag för att få nya adressen, han är rätt glömsk och hade inte frågat efter den tidigare, men idag behövde han ju veta var han skulle hämta.

Svaret, via sms:

"Men du kan ju inte ha umgänge längre, vi har ju flyttat till XX, det är alldeles för långt att åka."

Maken ringde, men hon svarade inte så de har skrivit sms. Hon har inte sagt ett ljud om att hon skulle flytta långt, när hon sa att hon bytt till sig en billigare lgh tolkade vi det (felaktigt) som att hon menade på samma ort. Hennes svar på hur i hela friden vi skulle ha vetat att hon menat en helt annan ort var: "Men du (pappan) borde ju veta vad hyrorna ligger på där! Du har ju bott där själv. Det finns inget billigare där än den lgh jag bodde i".

Saken är den att när barnet blev till så bodde min make tillfälligt på den orten, men inte tusan har han koll på hyrorna!

Hon har ensam vårdnad och inget skriftligt umgängesavtal finns. Dock så finns dokumentation från deras möten med soc och BUP, men tror tyvärr inte det hjälper. Pojken har ju gått på sitt nya dagis i 3 v redan så troligen kommer det anses som att han har rotat sig där. Maken ringer runt från jobbet så gott det går just nu för att kolla om det finns något han kan göra.

Men herregud...

Snacka om att inte tänka ett steg längre..

Hoppas det löser sig och att barnet kan få ha en bra relation med sin pappa ändå.. .tipsar om Skype som vi använt mkt med min bonus..
    inte lätt att vara kund skrev 2015-11-06 11:32:25 följande:

Men oj! Ja inte hade jag trott att den andra föräldern skulle flytta så långt utan att säga till om det.

Usch! Hoppas att det löser sig och att din man hittar hjälpen jan söker.

Nej, det trodde inte vi heller. Hon anser att hon HAR sagt till, att pappan inte frågade om vart är inte hennes fel. Ja vi hoppas på en lösning, hittills verkar det inte så, svaren han får är att han kan försöka men att det troligen inte ger något då barnet redan går på dagis där.
    Brumma skrev 2015-11-06 11:33:23 följande:
    Men herregud...

Snacka om att inte tänka ett steg längre..

Hoppas det löser sig och att barnet kan få ha en bra relation med sin pappa ändå.. .tipsar om Skype som vi använt mkt med min bonus..
    Nej, hennes sätt att se på saker och ting är att det hon vill är bäst. Tack, ja som sagt det verkar vara rätt kört, men skype var ett bra tips, det ska vi föreslå som sista grej om det inte går att lösa på annat vis.

• sextiotalist
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-06 11:07:59 följande:

Jag vill tacka alla som har tagit sig tid att skriva. Lösningen med att ha ett glas upphällt i förväg var ju det som jag trodde skulle kunna fungera bäst för det kan vi knö in i kylen.
    Jag är glad att det ändå finns några som förstår och ser att problemet inte är att jag inte gillar hans barn, han får så gärna vatten från kannan om hans pappa fyller på den.

Ang detta med att fylla på, min dotter fyller på när hon tar det sista, alltså inte under tiden. Visst kan jag jobba med att hon ska lära om kring detta, men faktiskt så anser jag att pappan utan funktionshinder bör kunna fylla på när HAN har tagit. Vanlig hyfs anser jag, men då krävs det att han tar striden med sitt barn.

Nu behöver vi dock inte fundera på det iaf på ett tag eftersom barnets mamma 'löst' problemet åt oss genom att flytta 40 mil från sin förra ort som redan den låg 10 mil från oss.
    Vi visste att hon skulle flytta, det gjorde hon förra gången vi hade barnet, hon hade talat om att hon bytt till sig en billigare lgh. Inga konstigheter tyckte vi, bara bra då hon är arbetslös.
    Maken sms:ade idag för att få nya adressen, han är rätt glömsk och hade inte frågat efter den tidigare, men idag behövde han ju veta var han skulle hämta.

Svaret, via sms:
    "Men du kan ju inte ha umgänge längre, vi har ju flyttat till XX, det är alldeles för långt att åka."

Maken ringde, men hon svarade inte så de har skrivit sms. Hon har inte sagt ett ljud om att hon skulle flytta långt, när hon sa att hon bytt till sig en billigare lgh tolkade vi det (felaktigt) som att hon menade på samma ort. Hennes svar på hur i hela friden vi skulle ha vetat att hon menat en helt annan ort var: "Men du (pappan) borde ju veta vad hyrorna ligger på där! Du har ju bott där själv. Det finns inget billigare där än den lgh jag bodde i".
    Saken är den att när barnet blev till så bodde min make tillfälligt på den orten, men inte tusan har han koll på hyrorna!

Hon har ensam vårdnad och inget skriftligt umgängesavtal finns. Dock så finns dokumentation från deras möten med soc och BUP, men tror tyvärr inte det hjälper. Pojken har ju gått på sitt nya dagis i 3 v redan så troligen kommer det anses som att han har rotat sig där. Maken ringer runt från jobbet så gott det går just nu för att kolla om det finns något han kan göra.

Du får säga till din sambo att ta kontakt med familjerätten i den kommunen barnet bor i numera, berätta vad mamman har skrivit och att han vill nu ha ett umgängesschema, be att de får till ett möte mellan mamman och pappan. Trasslar mamman så kan det absolut vara värt (om det finns utymme i ekonomin) att ta in en jurist som kan hjälpa honom att driva frågan vidare.
    Så prio ett, ett skriftligt umgängesavstal.
  • Ego Lovers
    Anonym (Aspergersmamma) skrev 2015-11-06 09:46:09 följande:

Men pojken är ju bevisligen inte törstig!!!!! VARFÖR ska han då ha vatten när han lagt sig? Ni missar ju poängen.

Nä pojken har en fix idé där han kan få sin vilja igenom och då kör han på det!
    sextiotalist skrev 2015-11-06 11:47:24 följande:
    Du får säga till din sambo att ta kontakt med familjerätten i den kommunen barnet bor i numera, berätta vad mamman har skrivit och att han vill nu ha ett umgängesschema, be att de får till ett möte mellan mamman och pappan. Trasslar mamman så kan det absolut vara värt (om det finns utymme i ekonomin) att ta in en jurist som kan hjälpa honom att driva frågan vidare.
    Så prio ett, ett skriftligt umgängesavstal.
    Mm, han ringde till barnets förra kommun först då det är dem de har haft kontakt med, de hänvisade honom till barnets nuvarande kommun. Det var också de som sa att det troligen inte leder till något.

Nu inser vi ju att hon har planerat detta en tid. Förut hämtade han barnet på dagis, men för tre månader sen så talade hon om att hon ville ha pojken hemma på fredagarna när han skulle hit, för att få lite extra mys med honom. Jag kanske är misstänksam men jag tror att det var för att inte personalen skulle säga något om flytten.
    Barnet har ju pratat om flytten, men han har ju ingen koll på att de skulle flytta långt. Han har mest pratat om att han ska få ny STOR säng, som STORA killar har istället för juniorsängen han hade innan.

Hur ett umgänge ska kunna ske vete tusan dock, det blir totalt nästan 50 mil att åka så det är ju isf om pappan åker dit och bor på hotell. Jag kollade hotell där för att se valen och på orten hon bor på finns inget så det är närmsta större ort som gäller. Kanske finns det olika priser men som det ser ut nu så kostar det 1200 kr per natt. Till det bensinen fram och tillbaka. Det blir ganska kostsamt.

Kanske kan hon gå med på att bo hos sin nya så maken kan bo med barnet i hennes lgh, men det är tveksamt att hon går med på det...
    Jag har även frågat maken om han kan ta semesterdag var tredje vecka, en eller två men det fungerar inte med hans jobb. Då måste hans chef ta in någon annan och det kommer inte att fungera, iaf inte var tredje vecka eller ens var sjätte. Det är svårt att hitta någon som kan hoppa in så pass lite och ändå kunna göra makens jobb.

• Vestra

*Köp en kanna till.
    *Låt sonen få välja en vattenflaska som han tycker om ha den redo i kylen.
    *Gå upp med vattnet till barnet, barnet dricker. Efteråt fyller pappan på den andra kannan i kylskåpet.

Känns inte just som att det är kannan som är grejen. Jo, just nu är det. Men ligger nog något annat bakom. Sonen kanske känner sig utanför eller något. Låter som en uppmärksamhetsgrej.
    Låt honom ha något som är hans och som ingen annan får pilla med.
    Han har uppenbarligen snappat upp hur viktigt det är med kannan för din dotter, och han är väl lite sotis på det. Inte konstigt alls. Men hitta en grej som bara han får, och inte din dotter får eller något. 
    Pekar upp på vattenflaskan. Låt honom ha sin viktiga vattenflaska som är i kylen och som är lika viktigt som kannan. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (jo)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-06 12:04:16 följande:
    Mm, han ringde till barnets förra kommun först då det är dem de har haft kontakt med, de hänvisade honom till barnets nuvarande kommun. Det var också de som sa att det troligen inte leder till något.

Nu inser vi ju att hon har planerat detta en tid. Förut hämtade han barnet på dagis, men för tre månader sen så talade hon om att hon ville ha pojken hemma på fredagarna när han skulle hit, för att få lite extra mys med honom. Jag kanske är misstänksam men jag tror att det var för att inte personalen skulle säga något om flytten.
    Barnet har ju pratat om flytten, men han har ju ingen koll på att de skulle flytta långt. Han har mest pratat om att han ska få ny STOR säng, som STORA killar har istället för juniorsängen han hade innan.

Hur ett umgänge ska kunna ske vete tusan dock, det blir totalt nästan 50 mil att åka så det är ju isf om pappan åker dit och bor på hotell. Jag kollade hotell där för att se valen och på orten hon bor på finns inget så det är närmsta större ort som gäller. Kanske finns det olika priser men som det ser ut nu så kostar det 1200 kr per natt. Till det bensinen fram och tillbaka. Det blir ganska kostsamt.

Kanske kan hon gå med på att bo hos sin nya så maken kan bo med barnet i hennes lgh, men det är tveksamt att hon går med på det...
    Jag har även frågat maken om han kan ta semesterdag var tredje vecka, en eller två men det fungerar inte med hans jobb. Då måste hans chef ta in någon annan och det kommer inte att fungera, iaf inte var tredje vecka eller ens var sjätte. Det är svårt att hitta någon som kan hoppa in så pass lite och ändå kunna göra makens jobb.
    Kommunen har fel. Gå till familjerätten.
    Sonen har rätt till umgänge med sin pappa även om mamman har ensam vårdnad.
    Eller ni kanske inte vill anstränga er så pass?
  • Melinoe
    Brumma skrev 2015-11-06 09:51:27 följande:

Alltså.

Vi har en sån där kanna.

Hela familjen (fem personer) dricker ur den så man kan säga att den används flitigt (vårt kranvatten smakar urk).

Britas minsta modell rymmer 1.4 liter vatten.

Dricker din bonus 1.4 liter? Eller dricker han ett glas (ca 30cl) innan läggdags?

Kan ju säga att dricker han upp hälften av den där kannan innan läggdags borde ni kolla om han har diabetes eller ngt..

Du eller din sambo kan fylla på senare. Eller nästa dag. För inte heller DITT barn kan må fysiskt bra av att sätta i sig en liter vatten innan läggdags. Alltså finns det gott om tid för dig, din man eller ditt barn att fylla på senare. Utan att det går någonsomhelst nöd på ditt barn ÄVEN om barnet har aspergers. För vattnet tar inte slut av ett glas.

Och nej. SÅ långsamt rinner inte vattnet att man inte kan fylla på när det är tex hälften kvar.

Vi är som sagt hela familjen som dricker ur den och vi fyller inte på varje gång..

Gör inte problem när det inte finns några. Hitta lösningar istället.

Så ja. Det är du som har fel här...

Vi har också en Brita med1.4 filtrerat vatten och lika mycket ofiltrerat.. Vad du skriver är precis vad jag funderat på genom hela tråden.

Hur mycket vatten dricker son egentligen vid läggdags, eller rättare sagt hur stort glas får han? Får han stösta möjliga glas byt till ett mindre så borde det finnas tillräckligt. Hur vet donen att den fylls på? I ett stängt kylskåp bör det inte höras utåt. Låt han se på medans hans glas fylls och sedan kannan kanske kan vara något?Fyller dottern/den som ger dottern vatten på kannan varje gång hon tar ett glas eller blir det bara påfyllt när den är helt tom? Om det är så, kan du inte försöka få in en rutin att kannan fylls varje gång någon tar något ur den?
  • Melinoe
    Melinoe skrev 2015-11-06 13:45:03 följande:

Vi har också en Brita med1.4 filtrerat vatten och lika mycket ofiltrerat.. Vad du skriver är precis vad jag funderat på genom hela tråden.

Hur mycket vatten dricker son egentligen vid läggdags, eller rättare sagt hur stort glas får han? Får han stösta möjliga glas byt till ett mindre så borde det finnas tillräckligt. Hur vet donen att den fylls på? I ett stängt kylskåp bör det inte höras utåt. Låt han se på medans hans glas fylls och sedan kannan kanske kan vara något?Fyller dottern/den som ger dottern vatten på kannan varje gång hon tar ett glas eller blir det bara påfyllt när den är helt tom? Om det är så, kan du inte försöka få in en rutin att kannan fylls varje gång någon tar något ur den?

Ah ser att mammans flytt har gjort detta till ett icke problem. Hoppas pappan kan fortsätta ha någon form av umgänge med sonen och att din dotter har det stöd hon behöver för sin diagnos.
  • Lavish

Du har rätt, men inte så mycket för att det är "ditt barns kanna" vilket jag tycker är fel i en familj, som i att man inte ska låta sig hunsas av sina barn.

Jag tycker att man får bäst familjedynamik genom välvilliga tolkningar och att så länge motsatsen inte är helt uppenbar ta andra på allvar och tro på vad de säger. Därför tycker jag ni gör rätt som ger barnet vatten från den kannan trots att ni nog misstänker ganska starkt att barnet varken är törstigt eller bryr sig om smaken. Ni gör en välvillig tolkning och väljer att agera som att ni tror barnet.

Barnet däremot gör tvärtemot, och väljer att misstro att vattnet kommer från kannan trots att ni säger det (och trots att det kommer från kannan). Det är inte okej. Det är inte okej att barnet utgår från att ni ljuger utan att ha bevis för det. Det är enormt respektlöst av barnet gentemot er. Att ni ska hålla på att anpassa er till för att barnet inte ska bete sig respektlöst och skrika, är inte bra föräldraskap. Jag tycker förutom välvilliga tolkningar att även självrespekt och rimlighet är viktigt vid ett gott föräldraskap, det går inte att acceptera barnets orimliga krav utan att tappa självrespekten och barnets respekt.

Vill barnet skrika över att inte få igenom orimliga och respektlösa krav, så får barnet skrika. Barn dör inte av att skrika. Låt ungen skrika och gör ingenting åt saken förutom att svara typ "tyst och sov". 

Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!