• Anonym (vattendrickande)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

• Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 22:18:11 följande:
    Då behöver hon ju inte dricka vatten just den kvällen när du inte hemma och pojken är där. Det kan ju inte inträffa alltför ofta.
    Så du tycker att jag ska säga till mitt barn att när min mans barn kommer, då får hon inte dricka vatten? För att min man inte kan fylla på kannan? Du får ursäkta, men dina kommentarer blir bara dummare och dummare.
    Jag vill inte att mitt barn, som redan har svårt för förändringar, ska känna att det är jobbigt att hans barn kommer hit. Hon har redan svårt nog för det, men förstår varför han kommer.

Jag har fått ett bra förslag som kan fungera, om bara min man kommer ihåg detta. Jag hoppas det fungerar för detta är det enda vi träter om.
    Anonym (Varför?) skrev 2015-11-05 22:22:40 följande:
    Om hon inte har något intresse får du pusha henne lite och kanske skaffa en ledsagare som tar henne ut.
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 22:16:30 följande:
    Då har du lite att jobba med, om hon är 14 år och du curlar henne så.

Hon är då stor nog att gå till kylen att hämta eget vatten? Hur ska hon bli självständig?
    Hängde du med dina föräldrar till deras vänner när du var 14? Det gjorde inte jag iaf. Vi har ingen släkt här på orten, de bor en bit ifrån, på orter som inte har samma vatten som vi.

Ja, hon är stor nog att gå själv och hämta vatten i kylen och det gör hon, tänk om folk kunde läsa och ta till sig det som skrivs?Hon hämtar vatten själv, hon vet hur många glas det räcker till.
    Om någon sen tar vatten ur kannan, särskilt om det är lite kvar, så måste hon fylla på kannan, vilket hon gör, men hon mår dåligt av att det inte finns vatten där, det är en sak som tar oerhört mycket energi av henne.

Jämför med tjejen som är vuxen, hon skrev i sin blogg (kommer inte på vad hon heter) om att ha asperger. Hon tar bara upp posten en gång i veckan, resten av tiden kliver hon över den, för just den saken är för henne något som tar så extremt mycket energi att hon blir alldeles matt. För min dotter är det detta med vattnet.

• Anonym (***)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:23:25 följande:
    Så du tycker att jag ska säga till mitt barn att när min mans barn kommer, då får hon inte dricka vatten? För att min man inte kan fylla på kannan? Du får ursäkta, men dina kommentarer blir bara dummare och dummare.
    Jag vill inte att mitt barn, som redan har svårt för förändringar, ska känna att det är jobbigt att hans barn kommer hit. Hon har redan svårt nog för det, men förstår varför han kommer.

Jag har fått ett bra förslag som kan fungera, om bara min man kommer ihåg detta. Jag hoppas det fungerar för detta är det enda vi träter om.
    Är du borta varje gång pojken kommer? Klarar hon av att gå bort och inte dricka vatten, så kan hon väl klara en kväll hemma. Hon dricker väl annat?

Din man verkar inte förstå heller, det tycker jag är värre. Han har ju bott tillsammans med er i flera år, men ändå förstår han inte hur hon fungerar.

• inte lätt att vara kund
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:19:55 följande:

Herregud, du vet ju inte vad du pratar om. Det handlar om ett barn med asperger. Just detta är en sak hon har svårt för. Att umgås med folk är en annan. Vi tränar på massor med saker dagligen som andras barn lär sig automatiskt.

Hej

Du verkar vara en fin mamma. Ditt barn behöver kannan då ska hon kunna ha den ( om den ny inte fylls på, vilket den inte gör.)

Din man verkar inte riktigt förstå allvaret i sjukdomen. Kanske kan han följa med på ett möte.

Sedan tyckte jag förslaget med ett glas var bra. Hans barn ser det säkert som orättvist och är lite litet för att se skillnaden. då kanske "grejen" försvinner också om ni inte lägger så stor vikt på hans barns vatten.
  • Anonym (Varför?)
    inte lätt att vara kund skrev 2015-11-05 22:33:21 följande:
    Hej

Du verkar vara en fin mamma. Ditt barn behöver kannan då ska hon kunna ha den ( om den ny inte fylls på, vilket den inte gör.)

Din man verkar inte riktigt förstå allvaret i sjukdomen. Kanske kan han följa med på ett möte.

Sedan tyckte jag förslaget med ett glas var bra. Hans barn ser det säkert som orättvist och är lite litet för att se skillnaden. då kanske "grejen" försvinner också om ni inte lägger så stor vikt på hans barns vatten.
    Asperger är ingen sjukdom det är en funktionsnedsättning.
  • Anonym (ack dessa curlingföräldrar)
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 22:30:20 följande:

Är du borta varje gång pojken kommer? Klarar hon av att gå bort och inte dricka vatten, så kan hon väl klara en kväll hemma. Hon dricker väl annat?

Din man verkar inte förstå heller, det tycker jag är värre. Han har ju bott tillsammans med er i flera år, men ändå förstår han inte hur hon fungerar.

Exakt det jag ser som deras problem. De bryr sig båda bara om sina egna barn istället för familjens barn och klarar därför (eller av någon annan anledning) inte av att samarbeta.

Jag menar inte att de måste ta hand om varandras barn. Bara att se till båda barnens bästa.
  • Hanky Panky

Det kanske går att fördela om saker i kylen så att en till kanna får plats? Eller som du skrev själv, ställ en del saker på balkongen. Den lättaste lösningen verkar ju ändå vara att det finns tillräckligt mycket kallt vatten till båda barnen i kylen.

Anonym (***) skrev 2015-11-05 22:30:20 följande:

Jag har skiftjobb på rullande schema så av fyra umgängestillfällen är jag borta 3. Går inte att byta då vi som jobbar skift har olika kunskaper så det gäller att någon av de andra med samma kunskap som jag vill byta skiftlag, jag har frågat och de vill inte.

Hon dricker inte vatten borta om det inte är hos släktingar som bor på orter med annat vatten än här. Ja, hon dricker annat, men är hon törstig så dricker hon vatten.

Ja, han fattar ju egentligen, men vill/orkar inte ta striden med sitt barn. Hade han gjort det så hade ett glas tagits med in redan från början så att han inte behöver gå ut och hämta vatten åt sonen. Han ser ju inte mitt barns mående kring detta då han dels somnar med barnet och dels så håller hon sig mest på sitt rum när hans barn är här. Särskilt om det krånglat med vattnet, som som sagt är hennes akilleshäl.
    Det är ju jag som ser att något är fel och det är mig hon pratar med. Hon har även, på min inrådan, bett min man att fylla på om han tar vatten, vilket han gör alla andra gånger utom när sonen är här. För min dotter är det jättesvårt att förstå.
    Anonym (ack dessa curlingföräldrar) skrev 2015-11-05 22:36:55 följande:
    Exakt det jag ser som deras problem. De bryr sig båda bara om sina egna barn istället för familjens barn och klarar därför (eller av någon annan anledning) inte av att samarbeta.

Jag menar inte att de måste ta hand om varandras barn. Bara att se till båda barnens bästa.
    Det är alltså B A R A  om detta vi träter. Inget annat. Jag har väldigt svårt att se att det är för hans barns bästa att få krångla som han vill om allt.
Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!