• Anonym (vattendrickande)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

• Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
    Anonym (ack dessa curlingföräldrar) skrev 2015-11-05 22:55:11 följande:
    Det är absolut inte för sonens bästa att få lov att krångla vid bäddags. Skulle själv inte curlat med honom utan tagit med ett glas vid läggdags som han fått lov att nöja sig med om han blev törstig.

Ta ett (respektfullt och icke-anklagande) snack med din man. Han måste ju kunna ta ansvar för din dotter när du är borta och se till hennes behov också. Han är ju för fasiken hennes bonusfarsa. Han måste klara av att balansera båda barnens behov annars bör han inte lämnas ensam med båda. Du ansvarar till syvende och sist för din dotter. Be honom ansvara för din dotter med medans du är borta.
    Nej, det tycker inte jag heller, men det är inte jag som bestämmer hur han agerar vid nattning.

Vi har pratat och pratat igen. Han tycker eg som jag, men klarar inte av att ta bråken med sitt barn. Jag kommer inte att sluta mitt jobb bara för att min man inte kan det. Så hur ska jag göra då tänker du? Om han inte kan lämnas ensam med båda?
  • Anonym (lol)

Varför ställer ni inte en kanna till i kylen så e de bara å fylla på varje gång direkt när man tar å då kan inte sonen höra kranen heller? Men sen jag kan förstå dig ts din man verkar mesig för alltså vem får exakt va man vill? Hur skall de bli när han är äldre å vet att man kan skrika till sig allt?

• RosaSmurf
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 23:02:00 följande:

Vi bor i en liten 3:a på 68 kvm. Vi flyttade hit för att min man överhuvudtaget skulle kunna ha umgänge. Tidigare var det för stort avstånd för annat än dagumgänge. Fortfarande är det för stort avstånd för varannan vecka, men vi kan ändå jobba kvar på våra respektive arbeten om än med längre restid.

Det får inte plats någon mer kyl. Sedan vi flyttade hit har vi stått i bostadskö, för denna bostad är för liten. Sonen har sin säng i vårt rum, snart kommer han inte tycka det är ok längre. Vi har som bäst hamnat på plats 40 efter ca 5 år i kö.

Så nu har inge plats med en minikyl? Då kan ske ni bor ta och rensa ut lite saker för att ni ska få plats. En lite kyl går att ja i garderoben eller dylikt.

Annars kan ni skaffaen lite frysbox där din dotter kan ha flaskor med vatten från kannan så är problem löst, då det inte skulle göra något om det tog slut. Du ser ju bara problemen istället för att försöka hitta lösningar.

Och ja, din dotter har Aspergers men även en med asperger måste lära sig att vara självständig.
  • Anonym (ack dessa curlingföräldrar)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 23:05:17 följande:

Nej, det tycker inte jag heller, men det är inte jag som bestämmer hur han agerar vid nattning.

Vi har pratat och pratat igen. Han tycker eg som jag, men klarar inte av att ta bråken med sitt barn. Jag kommer inte att sluta mitt jobb bara för att min man inte kan det. Så hur ska jag göra då tänker du? Om han inte kan lämnas ensam med båda?

Din man klarar UPPENBARLIGEN inte bättre. Han inser själv att han gör fel och har försökt sig på en förändring utan resultat. Det är verkligheten och den måste du förhålla dig till på något sätt.

Du ansvarar för ditt barn. Har hon det tillräckligt bra med bonusfamiljen när du är borta? Om ja då är allg frid och fröjd. Om nej måste du göra något. Din man kan du ju inte ändra på. Då måste du komma på alternativa lösningar som är acceptabla eller helt enkelt sluta lämna dottern ensam med din man.
    Anonym (Varför?) skrev 2015-11-05 23:01:34 följande:
    Du påstår att jag inte har någon aning om vad Aspergers Syndrom fungerar eller innebär. Jag har gått i skolan med människor med både Aspergers Syndrom och Autism då jag själv har diagnosen. Jag blir jätte trött av vissa saker men om folk inte hade pushat mig så hade jag inte kunnat något. Det är något du och dottern får träna på att gå ute bland folk, att det finns fler märken av mjölk som smakar likadant och umgås med partnerns barn. Jag är idag en vuxen kvinna med Autism med erfarenhet av andra människor med både Autism och Asperger. Jag har även hittat lösningar för andra med diagnoser för att de ska kunna funka i vardagen. Ger man ingen knuff ja då står man där.
    Du skriver som om du inte har en aning. DU fungerar med att få en knuff, ja det gör min dotter med, på vissa saker. Kan du stänga av ljud? Det kan inte mitt barn, hon har hörselkåpor på sig för att klara av vissa saker. De med asperger är ju individer de med, precis som vi andra och har sina svårigheter och lättheter.

Umgås med hans barn? Ja, det gör hon när vi gör saker ihop, men annars har hon inget utbyte av en 6 årig pojke.
    Vara ute bland folk? Ja det kan hon också, ibland med hörselkåpor, ibland går det utan. Men hon ser inte nöjet med att umgås med folk som hon inte känner. Hon har sin klick av vänner som hon umgås med och har inte behov av fler. Hon har skolan som går mer eller mindre bra beroende på om läraren är bra eller inte.

MEN, när det har varit jobbigt med något, som detta att hans barn kommer hit vilket är en förändring främst med ljudnivån även om han inte är så skrikig så leker han ju och låter för det. Det är en sak som är jobbig för henne som hon måste klara av. Sen då detta med vattnet som jag gång efter annan förklarat är hennes jobbigaste grej. Båda dessa grejer tillsammans gör att hon inte orkar med andra saker som är annorlunda mot vad hon är van.

Mjölk smakar väldigt olika, det känner tom jag som inte har asperger eller extra utvecklad smak. Den biten har hon redan lärt sig, vilket jag skrev.

Vi jobbar på med att hon ska få en så normal vardag som möjligt, vilket jag också skrev. Detta med vattnet är dock, som jag också har skrivit, inget jag lägger vikt vid att lära henne eftersom det inte kommer att vara ett problem framöver.

Förstår du inte nu, så kommer du aldrig att förstå så jag kommer inte att svara på fler inlägg som tjatar om samma sak.
    RosaSmurf skrev 2015-11-05 23:09:02 följande:
    Så nu har inge plats med en minikyl? Då kan ske ni bor ta och rensa ut lite saker för att ni ska få plats. En lite kyl går att ja i garderoben eller dylikt.

Annars kan ni skaffaen lite frysbox där din dotter kan ha flaskor med vatten från kannan så är problem löst, då det inte skulle göra något om det tog slut. Du ser ju bara problemen istället för att försöka hitta lösningar.

Och ja, din dotter har Aspergers men även en med asperger måste lära sig att vara självständig.
    Läs mina inlägg innan du skriver mer tack så ser du att jag har fått ett förslag som jag ska testa.

Ang rensa ur, vi har enbart det nödvändigaste hemma det enda 'onödiga' vi har isf är plats för makens hobby, jag kan ju föreslå honom att han slutar med den så vi kan göra oss av med hans bord och därmed få plats med en liten kyl. Garderobsplats har vi ingen, det finns tre garderober i hela lgh varav en är linneskåp.
  • RosaSmurf
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 23:18:02 följande:

Läs mina inlägg innan du skriver mer tack så ser du att jag har fått ett förslag som jag ska testa.

Ang rensa ur, vi har enbart det nödvändigaste hemma det enda 'onödiga' vi har isf är plats för makens hobby, jag kan ju föreslå honom att han slutar med den så vi kan göra oss av med hans bord och därmed få plats med en liten kyl. Garderobsplats har vi ingen, det finns tre garderober i hela lgh varav en är linneskåp.

Jag har läst allas inlägg.
    Anonym (ack dessa curlingföräldrar) skrev 2015-11-05 23:14:37 följande:
    Din man klarar UPPENBARLIGEN inte bättre. Han inser själv att han gör fel och har försökt sig på en förändring utan resultat. Det är verkligheten och den måste du förhålla dig till på något sätt.

Du ansvarar för ditt barn. Har hon det tillräckligt bra med bonusfamiljen när du är borta? Om ja då är allg frid och fröjd. Om nej måste du göra något. Din man kan du ju inte ändra på. Då måste du komma på alternativa lösningar som är acceptabla eller helt enkelt sluta lämna dottern ensam med din man.
    Ja, hon klarar av bonusfamiljen när jag är borta OM hon får ha sitt vatten i fred eller han fyller på. Jag har skrivit flera gånger att detta är det enda som vi träter om, allt annat fungerar men detta fungerar så pass dåligt att jag måste hitta en lösning. Jag har fått ett förslag som vi ska testa, fungerar inte det får jag göra något annat, vad vet jag inte för allt jag kommer på nu är väldigt drastiska saker.

Att sluta mitt jobb kommer inte på tal, då säger jag hellre att han får ha umgänge på hotell eller något eller att vi bor som särbos. Han vill inte bo särbo dock, det vet jag redan, vi pratade om det när umgänget skulle ändras för hans barn och om inte jag flyttade med till vår nya ort så skulle han fortsätta med dagumgänge.

Men det är väl vad han kommer att få acceptera om han inte hittar ett sätt att förändra sitt beteende.
    Det är inte värt mitt barns mående att bo ihop med någon.

• CissiJissi

Åh, det är fel av mig, men jag känner jag blir arg på det här barnet. Även om det är föräldrarnas fel egentligen!!! Har två vänner med tre barn, jag vet inte hur de tänker när de säger att de har testat allt och ändå vill inte barnen somna etc etc, när vi är där (flera dygn i taget) ser vi ju med egna ögon att föräldrarna inte sätter gränser! Vadå testat allt, barnen får be om vad som helst och de får det. Ropar efter en speciell kudde, ropar efter att få gå ut i vagnen istället och somna där, ropar efter att få köra i bilen och somna där istället! Jag blir så frustrerad :O nej. Nej. Punkt slut. Nej. Sov. God natt. Sov. Mitt inlägg spårade. TS; du kan ju ändå inte göra något åt hur pappan sköter läggningen men ja, jag tycker du har helt rätt!

• Anonym (***)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 23:14:51 följande:

Vi jobbar på med att hon ska få en så normal vardag som möjligt, vilket jag också skrev. Detta med vattnet är dock, som jag också har skrivit, inget jag lägger vikt vid att lära henne eftersom det inte kommer att vara ett problem framöver. 
    Konstigt, eftersom det är ett stort problem just nu.
Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!