• Anonym (vattendrickande)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

• Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
  • Brumma
    Anonym (Aspergersmamma) skrev 2015-11-06 09:46:09 följande:

Men pojken är ju bevisligen inte törstig!!!!! VARFÖR ska han då ha vatten när han lagt sig? Ni missar ju poängen.

Jag måste dricka vatten efter jag lagt mig. Min femåring likaså.

DU missar poängen.

Det finns vatten åt ditt barn OCH bonusen.
  • MadHatter

Men pojken är ju bevisligen inte törstig!!!!! VARFÖR ska han då ha vatten när han lagt sig? Ni missar ju poängen.

Hur är det bevisat och vad spelar det för roll? Om barnet trivs och känner sig extra omhändertagen av att få ett glas vatten efter godnattsagan borde väl han kunna få det? Pojken bor bara hos sin pappa var tredje helg, om han har lite extra svårt att komma till ro då är det väl inte så konstigt.

Nej, pappan borde kunna tillgodose sitt barns önskan om ett glas vatten utan att krångla till det för bonusdottern.

Hela detta problem känns verkligen som att göra en höna av en fjäder - det borde inte vara så svårt för pappan att fixa ett glas (eget) vatten åt sin son.
  • Påven Johanna

Vad spelar det för roll? Jag har altid vatten vid sängen trots att jag inte är törstig när jag ställer dit det. Dessutom hör det till 6-åringars jobb att förhala sänggåendet. Det är en grej som de håller på med och som återkommer lite då och då även i andra åldrar. Det är väl inte hela världen? 
  • Annica71

Lägg till som rutin innan sänggående att han efter att ha gjort sig i ordning går ut i köket, tar ett glas vatten, fyller på flaskan och tar med glaset till sängen.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • MadHatter
    Brumma skrev 2015-11-06 09:52:49 följande:

DU missar poängen.

Aspergermamma är inte ts.
  • M r a u
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:00:36 följande:

Jo, men han gör ju inte det. Därav att jag har sagt att då får han inte använda vatten från kannan.

Men jag ska föreslå att han ställer in ett glas med vatten när sonen inte ser och tar det när sonen ska ha vatten.

Detta handlar alltså om när jag inte är tillgänglig hemma vilket tydligen inte framgått. Är jag hemma kan jag fylla på kannan även om jag eg tycker att den som tar ska fylla på, men det är inte så viktigt att jag tar strid om det.

Jag tycker din sambo är respektlös. Han orkar inte hantera 6-åringen var tredje helg, men han kan leva med att 14-åringen ska få sin tredje helg förstörd? En så enkel grej för honom, som gör så mycket för henne.

Men jag hoppas det fungerar bra med glaset nu.
  • Brumma
    MadHatter skrev 2015-11-06 09:58:10 följande:

Ah

Tack :)
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-11-06 09:52:49 följande:

DU missar poängen.

Skriver om mitt svar då :)

DU missar poängen.

Det finns vatten åt TS barn OCH bonusen.
  • Anonym (Aspergersmamma)
    Brumma skrev 2015-11-06 10:04:13 följande:

Skriver om mitt svar då :)Jag måste dricka vatten efter jag lagt mig. Min femåring likaså.

DU missar poängen.

Det finns vatten åt TS barn OCH bonusen.
    Om man behöver dricka vatten så gör man väll det innan nattning? Elr ställer ett glas inför natten på bordet?
    Poängen här är att pojken gastar efter specialvatten och inget annat duger.

Då är man inte törstig!!! Man manipulerar föräldrar.
    Sån makt är inte nyttig för ett barn. Han testar gränser och föräldrar som kutar kväll efter kväll bekräftar att han får bestämma. Vilket han mår dåligt av.
  • Påven Johanna
    Anonym (Aspergersmamma) skrev 2015-11-06 10:20:06 följande:
    Om man behöver dricka vatten så gör man väll det innan nattning? Elr ställer ett glas inför natten på bordet?
    Poängen här är att pojken gastar efter specialvatten och inget annat duger.

Då är man inte törstig!!! Man manipulerar föräldrar.
    Sån makt är inte nyttig för ett barn. Han testar gränser och föräldrar som kutar kväll efter kväll bekräftar att han får bestämma. Vilket han mår dåligt av.
    Här talar flera vuxna människor om för dig att inte heller de vill dricka kranvatten, men ändå så är den här 6-åringen i dina ögon en bortskämd slyngel som manipulerar sina föräldrar för att han vill dricka filtrerat vatten? Det är en väldigt rigid hållning från din sida.

Dessutom kan inte vuxna manipuleras om de vet vad barnets agerande står för. Och, som sagt, jag tycker att det är helt självklart att en liten kille som kommer var tredje helg och som lustar efter något han tycker verkar vara en speciell omsorg också ska få den. 
Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!