• Anonym (vattendrickande)

Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

• Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (ack dessa curlingföräldrar) skrev 2015-11-05 22:36:55 följande:
    Exakt det jag ser som deras problem. De bryr sig båda bara om sina egna barn istället för familjens barn och klarar därför (eller av någon annan anledning) inte av att samarbeta.

Jag menar inte att de måste ta hand om varandras barn. Bara att se till båda barnens bästa.
    Hans barn är bara 6 år såklart att han vill göra som henne? Men nu verkar det ju som du säger att de bara bryr sig om sina egna.

Fjortonåringen är gammal nog att fixa vattnet själv för det är tid nog att lära sig sådant. 

Ang att jag har kvällsjobb 3 tillfällen av 4, vi har även frågat mamman om byte av helger, men tyvärr sa min man som det var, att orsaken var mitt jobb och fick till svar: Han är ändå inte där för att träffa henne.

Anonym (Varför?) skrev 2015-11-05 22:45:17 följande:
    Hans barn är bara 6 år såklart att han vill göra som henne? Men nu verkar det ju som du säger att de bara bryr sig om sina egna.

Fjortonåringen är gammal nog att fixa vattnet själv för det är tid nog att lära sig sådant. 
    Han har ingen aning om att det är dotterns vatten så det är inte orsaken.

Du vet inte vad asperger innebär hör jag. Hon har några saker som hon har svårt för, allt annat som vi har tränat på har hon lärt sig galant. Vi har en mängd saker kvar för att hon ska kunna ha ett så 'normalt' liv som möjligt, vissa av dessa kommer hon alltid ha jättesvårt för.

För mig handlar det om vad som är värt att jobba med, det handlar om vilken energi det krävs av henne för att utföra det. Om jag tvingar henne att gå och kolla vattennivån i kannan för att min man tagit vatten ur den så kommer hon inte att klara så mycket mer den dagen/dagen efter. Dvs, om vi bestämt att vi ska gå på museum, något mitt barn älskar och även hans barn, då klarar hon inte av att följa med på det om det krånglat så som det gör med vattnet.

När mitt barn är vuxen och bor själv så finns ingen annan som tömmer kannan = det kommer inte att vara ett problem. Viktigare då är att jobba med sånt som att om det mjölkmärket man brukar köpa inte finns, så tar man en annan förpackning. Det var inte självklart för mitt barn att göra det av sig själv. Nu har hon tre mjölkmärken hon kan köpa som hon tycker smakar bra och det rä ytterst sällan alla dessa tre märken är slut samtidigt.

Jag har själv svårt att förstå hur det kan ta sådan energi med vissa saker, men det gör det. Du mfl tycks inte ha någon aning alls om asperger kan fungera.
  • RosaSmurf
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 21:53:20 följande:

Nej, min man bråkar inte med mitt barn, lika lite som jag bråkar med hans barn. Min man ser ju dock inte hur svårt det blir för mitt barn när hon inte har vatten. Det kanske är svårt att förstå för utomstående, men som ex; om jag säger till mitt barn att hon har rena kläder på tvättställningen så kan hon inte hämta bara sina egna. Hon 'ser' inte vilka som är hennes och vilka som är andras. Hon tar alla kläder eller inga alls.

Om jag lägger in kläder till henne så ser hon dem inte om jag inte talar om att de är där. Hon bara känner att något är fel, men kan inte klura ut vad som är annorlunda med hennes rum mot innan.

Vi har alltså en kyl som är knökfull. En flaska går inte in, men ett glas ska jag se om vi kan få in, vi har en sort som är högsmala. Nu är det ganska kallt också så vissa saker kanske kan stå på balkongen när han är här.

Så köp en till liten kyl att ha vatten i.
  • Anonym (ack dessa curlingföräldrar)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:44:13 följande:

Det är alltså B A R A  om detta vi träter. Inget annat. Jag har väldigt svårt att se att det är för hans barns bästa att få krångla som han vill om allt.

Det är absolut inte för sonens bästa att få lov att krångla vid bäddags. Skulle själv inte curlat med honom utan tagit med ett glas vid läggdags som han fått lov att nöja sig med om han blev törstig.

Ta ett (respektfullt och icke-anklagande) snack med din man. Han måste ju kunna ta ansvar för din dotter när du är borta och se till hennes behov också. Han är ju för fasiken hennes bonusfarsa. Han måste klara av att balansera båda barnens behov annars bör han inte lämnas ensam med båda. Du ansvarar till syvende och sist för din dotter. Be honom ansvara för din dotter med medans du är borta.
  • RosaSmurf
    Anonym (Varför?) skrev 2015-11-05 22:07:28 följande:

Vad är det för fel med kranvattnet? Vatten smakar inte så jag förstår inte vad det är för fel med vattnet? Tar ni med er kannan när ditt barn går någonstans?

I vissa kommuner kan kranvattnet ha mera järnsmak eller besk smak.
  • RosaSmurf
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:19:55 följande:

Herregud, du vet ju inte vad du pratar om. Det handlar om ett barn med asperger. Just detta är en sak hon har svårt för. Att umgås med folk är en annan. Vi tränar på massor med saker dagligen som andras barn lär sig automatiskt.

Men om hon är oförmögen att själv fylla på kannan så får du väl hälla över vatten från kannan i en flaska som hon kan ha själv. Då uppstår inte problemet med att vattnet tar slut.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:53:27 följande:
    Han har ingen aning om att det är dotterns vatten så det är inte orsaken.

Du vet inte vad asperger innebär hör jag. Hon har några saker som hon har svårt för, allt annat som vi har tränat på har hon lärt sig galant. Vi har en mängd saker kvar för att hon ska kunna ha ett så 'normalt' liv som möjligt, vissa av dessa kommer hon alltid ha jättesvårt för.

För mig handlar det om vad som är värt att jobba med, det handlar om vilken energi det krävs av henne för att utföra det. Om jag tvingar henne att gå och kolla vattennivån i kannan för att min man tagit vatten ur den så kommer hon inte att klara så mycket mer den dagen/dagen efter. Dvs, om vi bestämt att vi ska gå på museum, något mitt barn älskar och även hans barn, då klarar hon inte av att följa med på det om det krånglat så som det gör med vattnet.

När mitt barn är vuxen och bor själv så finns ingen annan som tömmer kannan = det kommer inte att vara ett problem. Viktigare då är att jobba med sånt som att om det mjölkmärket man brukar köpa inte finns, så tar man en annan förpackning. Det var inte självklart för mitt barn att göra det av sig själv. Nu har hon tre mjölkmärken hon kan köpa som hon tycker smakar bra och det rä ytterst sällan alla dessa tre märken är slut samtidigt.

Jag har själv svårt att förstå hur det kan ta sådan energi med vissa saker, men det gör det. Du mfl tycks inte ha någon aning alls om asperger kan fungera.
    Du påstår att jag inte har någon aning om vad Aspergers Syndrom fungerar eller innebär. Jag har gått i skolan med människor med både Aspergers Syndrom och Autism då jag själv har diagnosen. Jag blir jätte trött av vissa saker men om folk inte hade pushat mig så hade jag inte kunnat något. Det är något du och dottern får träna på att gå ute bland folk, att det finns fler märken av mjölk som smakar likadant och umgås med partnerns barn. Jag är idag en vuxen kvinna med Autism med erfarenhet av andra människor med både Autism och Asperger. Jag har även hittat lösningar för andra med diagnoser för att de ska kunna funka i vardagen. Ger man ingen knuff ja då står man där.
    RosaSmurf skrev 2015-11-05 22:55:05 följande:
    Så köp en till liten kyl att ha vatten i.
    Vi bor i en liten 3:a på 68 kvm. Vi flyttade hit för att min man överhuvudtaget skulle kunna ha umgänge. Tidigare var det för stort avstånd för annat än dagumgänge. Fortfarande är det för stort avstånd för varannan vecka, men vi kan ändå jobba kvar på våra respektive arbeten om än med längre restid.
    Det får inte plats någon mer kyl. Sedan vi flyttade hit har vi stått i bostadskö, för denna bostad är för liten. Sonen har sin säng i vårt rum, snart kommer han inte tycka det är ok längre. Vi har som bäst hamnat på plats 40 efter ca 5 år i kö.

• Anonym (m)

skaffa en kanna till så har de varsin?

Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!