Anonym (Peppa) skrev 2015-11-03 08:14:14 följande:
Lagen ska såklart gälla killar också.
Kan du motivera att det finns en 15-årsgräns? Kan en 15-årig tjej inte ta skada av att ha sex med en 25-åring? Du kanske tycker att vi ska ha 10-årsgräns eller ingen gräns alls? Vi blir myndiga när vi fyller 18. Innan dess räknas vi som barn och barn ska inte ha sex. Man kan tycka att det ändå är OK om två 15-åringar har sex med varandra. De är på samma nivå.
Jag vet inte. Jag har aldrig någonsin pressats till sex av en jämnårig. Däremot var det många män på omkring 30 och däröver som kladdade på mig. Om jag varit en trasig tjej som haft dåligt självförtroende och inte förstod mitt eget bästa hade jag kunnat råka illa ut. En man på 30, med den livserfarenhet åldern för med sig, har ett oerhört stort övertag mot en tjej på 15, 16, 17. Kan du inte förstå det? Samma gäller naturligtvis killar, men det verkar inte vara lika vanligt att kvinnor på 30 dreglar över 15-åriga killar.
En sak kan vara bra att veta. Vi som skriver i den här tråden är inte 16, men vi har varit 16 och jag tror tyvärr att så gott som alla kvinnor råkade ut för äldre män som tafsade på dem, klädde av dem med blicken, försökte ragga upp dem, när de var just 16. Vi har varit den där tjejen. Vi vet vad vi pratar om
15-årsgränsen har tillkommit på fysiska snarare än psykiska grunder, de som är yngre ansågs inte vara fysiskt redo. Men nu har röster höjts för att sänka gränsen då vårt välstånd gör att ungdomar kommer i puberteten allt tidigare. Men det kan vi lämna därhän.
Men den stora skillnaden är att under 15 är all sex förbjuden, även mellan jämnåriga fast i praktiken bryr sig ingen. Men du vill bara förbjuda sex med äldre, var nu gränsen ska gå, och det är extremt svårt att motivera för att inte tala om att genomföra...
Det är naivt att påstå att alla 15-17-åringar är på samma nivå, det kan vara jättestor skillnad i mognad och erfarenhet.
Tafsandet kommer du inte åt med lagen, det är förbjudet redan nu och oavsett ålder. Det kallas sexuella trakasserier. Jag frågade min fru men de enda som tafsade och raggade på henne var jämnåriga. Fast du kanske bor i en storstad, det kan vara annorlunda.
Finns det bara barn och vuxna i din värld, vart tog ungdomarna vägen? Det jag reagerade på i tråden var de mammor som skulle skicka sin dotter utomlands om hon blev ihop med en 30-åring. Det var sådant som överklassen gjorde på 1800-talet när flickan blev kär i fel man...
Dessotom hon är ju bara ett barn enligt dig, hur kan man skicka iväg ett barn som utbytesstudent till andra sidan jordklotet. Känns extremt oansvarigt...