Inlägg från: Anonym (lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lisa)

Vad skulle du göra om din 16 åriga dotter fortsätter vara med 30 åringen fast du inte vill det?

Jag kommer att tänka på TV-serien "Glappet", finns på SVT öppet arkiv för den som är intresserad. Två tjejer i gymnasieåldern blir uppraggade av ett par gifta advokater. Urk.

Skillnaden i mognad är för stor mellan en normal 16-åring och en normal 30-åring för att ett riktigt och friskt förhållande verkligen ska vara möjligt. Visst finns det mogna 16-åringar, men sannolikheten är väl större att det är en 30-åring som är omogen, eller bara har smak för unga tjejer. Ifall min dotter, som knappast kommer att höra till skaran mogna 16-åringar, tog ihop det med en 30-åring skulle jag bli förtvivlad och ärligt talat inte veta vad jag skulle göra... svårt att låsa in en 16-åring? Jag skulle försöka träffa dem tillsammans för att få en uppfattning om hur de var tillsammans. Prata med henne så mycket som möjligt. Försöka lägga beslag på hennes tid. Upprätta nya regler för tider då hon ska vara hemma, etc. Försöka träffa killen på tu man hand för att utröna vad han är för typ. Hålla henne under uppsikt så att jag märker om hon mår bra eller far illa av relationen.

När jag var 16 hade jag och mina tjejkompisar några killkompisar som var 5-6 år äldre än oss som vi umgicks med ett tag. Det var mycket för mig i den åldern och ag var nog hela tiden lite osäker på varför de ville hänga med oss barnsliga tjejer, och kände en blandning av smicker och obehag faktiskt. Hade killarna istället varit 15 år äldre...

• Anonym (lisa)
    Anonym (x) skrev 2015-10-31 11:25:30 följande:
    Jag vill bli tillsammans med en 16 åring, vi får se om jag blir det en dag.
    Jag fattar inte, är du kär i en 16-åring eller gillar du 16-åringar generellt? Du förstår väl att alla 16-åringar blir äldre, och hur tänker du hantera det om du får till det? Kommer du fortfarande att älska henne när hon är 35?
  • Anonym (lisa)
    Tecum skrev 2015-11-03 19:38:38 följande:
    15-årsgränsen har tillkommit på fysiska snarare än psykiska grunder, de som är yngre ansågs inte vara fysiskt redo.
    Varifrån har du fått det? Den sexuella myndighetsåldern är den ålder då man anser att barn bör vara tillräckligt mogna för att samtycka till sex och bedöma konsekvenserna av sitt handlande. Det har ingenting att göra med vem som är "fysiskt redo" (och vad är det, förresten?). 
    Tecum skrev 2015-11-03 19:38:38 följande:
    Men den stora skillnaden är att under 15 är all sex förbjuden, även mellan jämnåriga fast i praktiken bryr sig ingen. Men du vill bara förbjuda sex med äldre, var nu gränsen ska gå, och det är extremt svårt att motivera för att inte tala om att genomföra...
    Och lagen finns till för att skydda barn från att utnyttjas av äldre, inte för att hindra dem från att ha sex med jämnåriga, även om det också är förbjudet i teorin. Lagen finns för att vuxna ska bära ansvaret för den sexuella relationen, och välja att avstå från sex med barn, för barnens skull.

Svar på tråden Vad skulle du göra om din 16 åriga dotter fortsätter vara med 30 åringen fast du inte vill det?